Kastar ut fodret...

Boll

Trådstartare
Min unghingst har en dålig, irriterande och "dyr" ovana.
När han får sitt kraftfoder så tar han fart med mulen från ena sidan till den andra i krubban och kastar ut nästan hälften av maten på golvet. :mad: Vid varje mål!
Jag har aldrig varit med om att en häst har gjort så innan. Visst kan de "röra runt" lite i fodret med mulen, men att verkligen slänga ut det.
Någon som vet vad man kan göra för att få honom att sluta upp med denna ovana???

// Anna
 
Jag vet en som häller lite vatten i kraftfodret när hon ger det för att hennes häst inte skall få ur det lika bra iallafall. Har i övrigt inga fler tips än en sådan krubba med "byglar" i som finns tex hos Börjes, eller att lägga en sten i krubban så att det blir lite trixigare att äta.
 
prova lägg i en någorlunda rund (model mellanstor) sten i krubban.

många gör så med hästar som är gluffsiga och riskerar foderstrupsförstoppning. Då kan de inte äta lika fort.

Men kan ju hända att det funkar bättre för ditt problem också :)
 
min häst gör så ibland.. när hon känner sig stressad, men hon brukar äta upp den havre som ligger på golvet..
 
Min gamla sköthäst gjorde också sådär, men sen hade hon ju mycket att pyssla med i ett par timmar med att fiska upp havren som på golvet i spiltan sen...
 
Min häst gör sådär om det är en liten krubba. :crazy:
Testa en stor krubba med speciell kant.
Ibland kan det räcka att blöta upp fodret lite.
Eller så vill hästen äta från golvet :idea: ....min häst ville det.
Jag skaffade en sån här mjuk, stor gummiskål som jag fodrar kraften i. Det trivs han alldeles utmärkt med. :)
 
En av mina hästar gör samma sak, över hälften åker ut på golvert, men han tycker om att stå och plocka i det efter att maten i hinken är slut.
 
Han står och käkar från marken sen när maten i krubban är slut. Men det kan ju inte vara så nyttigt eftersom han ju även måste få i sig en del spån... Visst, de är ju ganska duktiga på att sortera men iallafall :crazy:

Stenar i maten tror jag inte fungerar, de skulle nog flyga i marken de oxå.
Han får Uppblött lusernpellets, havre osv så det är ju lite "grötig" konsistens, vilket ju klart gör maten mycket enklare att kasta ut.
Funderar på att köpa en såndär krubba med kant, men de är så förbaskat dyyyyyra!!! Fast i det långa loppet lönar det sig säkert... :p

// Anna
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 192
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 758
Hundträning Hej på er, Jag önskar hjälp och tips, kanske stöd också. Detta är en väldigt rå och ärlig text. Jag är mentalt slut. Jag mår verkligen...
Svar
11
· Visningar
3 359
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp