Kastar sig av transporten....mitt fel....

Y

Yoshi

Jag har nyligen förstört allt som alltid har varit så bra förmodligen för att det precis varit så lättt.

I och med att min häst alltid har varit lätt att lasta aldrig en antydan till ovilja så slarvade jag en gång med att inte stänga bommen bak utan sätta på tranortgrimskaftet fram först.
Detta resulterade i panik och han kastade sig bak och grimma gick sönder (det var ju bra). Såg ut som om allt gick så fort att han själv inte förstod vad som hände bara att något obehagligt hände.

Kan tillägga att i vanliga fall så är han mkt följsam och ger efter för alla tryck.

När jag första dagen tränade lastning skakade han ohc han gick bara nära om jag var nära transporten, han kanske inte har tappat förtroendet helt :(

Nu får jag börja om med förtroendet, har någon något tips. Jag fick tipset i en tidigare tråd att utfodra i transporten vilket jag nu oxå gjort så nu går han i alla fall in men problemet är att han tar en tugga och sedan ut igen, sedan in och ut igen. Håller jag kvar så får han panik och det ser ut som om han sammankopplar med det som hände (vet inte om det är så men det är min tanke om det hela).

Jag har börjat om från början men nu vet jag inte hur jag ska gå vidare. Hur göra, känner mig helt förtvivlad......

Känner mig så ledsen att jag gjorde detta misstag...............

Någon därute som har tips och hjälp hur jag nu ska göra

Mvh Fatima
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Jag skulle göra så här. Du leder in hästen, ger h*n en godbit, sen ber du hästen backa ut igen. Du ska alltså be hästen backa ut innan han själv börjar backa... :idea:
Sen går du in igen, h*n får en godbit, sen backa ut igen. Gör det här ett par gånger, sen kanske du kan få hästen att stå stilla lite längre och då får h*n ytterligare en godbit innan ni backar ut... Men ha ingen brådska, hästen får ta hur lång tid som helst på sig. Låt h*n tänka efter ordentligt...
Men håll inte på för länge, ta en promenad emellanåt, gör något annat en stund... Hästen blir ju trött av att det här...

Men sen kanske det inte fungerar på din häst, men det har fungerat bra på min häst... Hör av gärna av dig för mer tips... :)
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Gör ingen affär av det o försök aldrig att hålla emot i grimman -släpp efter o gå in igen.
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

:bow: :bow: :bow:
´
Tror du man med denna metod kan få en helt olastad häst "åkklar" på en månad?? Det verkar som en ganska lugn o sansad metod, hur får man hästen lugn vid uppbindning? Öva i boxen?? Min slänger sig oxå när han sitter fast

Yoshi: gud va tråkigt men klandra inte dig själv så hårt, kan tänka mig att man lätt slappnar av när man har coola hästar, tyvärr har jag aldrig upplevt det;)
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Gör ingen affär av det o försök aldrig att hålla emot i grimman -släpp efter o gå in igen.

:bow: Håller med.
Man kan ALDRIG hålla kvar en häst med styrka, som vill backa ur transporten, så det är a) lönlöst att försöka och b) det talar om för hästen som vill fly ur transporten att det finns en ANLEDNING att fly, för ngt håller emot och det är otäckt därinne.

dra INTE i hästen om den backar - följ med ut, ha en lång lina så du kan ge eftergift snabbt. ett bra tips såhär i början är att du även tar bort frambommen så att du utan att behöva krypa eller mecka kan gå in ordentligt och följa med ut igen när hästen backar.
Gör så att du låter hästen gå in och backa av i lugn och ro. ge godis/mat inne i trailern när hästen är inne. backa ut den innan den själv hinner komma på att backa, och sen in igen. förekommer han dig och backar så säg back, så att det fortfarande sker på ditt kommando.
gör inte en grej av att det ska till varje pris vara hela vägen in såhär nu när han är rädd/osäker. gå på halvägs, stå stilla, backa ner igen. osv.

Lugn och ro och tålamod - ni kommer tillbaks till dit ni var.
var inte ledsen - misstag gör vi alla och det lär vi oss av. Hästar är mycket förlåtande djur, även om de har minne lite väl långt ibland.
men jag har all förtröstan att ni kommer tillbaks dit ni var med lite tålamod, han var så lugn innan det går att hitta tillbaks dit.

varmt lycka till.
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

just det, gör ingen affär av det , låtsas som det aldrig har hänt....

Hade en nordis som jag voltade med i finkan, lastade på honom efter detta och han reagerade inte ens...så utgå från att det var "normalt" och lasta bara som du gjorde innan,
Blir du nervös o ängslig så blir hästen det också.
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Jag tycker att du ska ha en medhjälpare med och sedan gör ni som ni alltid har gjort stänger bommen bakom binder hästen åker ett varv runt byn eller kvarteret, stannar tar lös hästen långt grimskaft på eller longer lina godisbutten beröm tar bort bommen försiktigt full fart ut förmodar jag men ingen brydde sej om det gick i hundra ut du är på rätt sida om bommen och hästen kommer snabbt ut och ingen är i
vägen bakom. Ingen dramatik ta det bara lugnt då är ni tillbaks snart där ni var innan detta hände. Eftersom detta gått så bra förut, har hästen blivit lite konfunderad eftersom det plötsligt finns så många valmöjligheter. Om du är lugn och ger hästen trygghet i att det här har gått bra förut så fattar den nog snart vinken. Men se upp för man kan bli rejält illagjord om man inte är med på noterna när en häst
börjar kasta sej. Hjälm och stälhätta på dojsen. Good Luck
Alternativt kan man ha ett rep fäst i sidan på transporten som någon
följer med bakom hästen och stoppar upp om den kastar sej innan man hinner få fast bommen. Men detta kräver fingertoppskänsla och
funkar inte så bra om hästen är jättestor och stark. Men rent instinktivt brukar dom sluta trycka på bakom om dom kännera att här är det stopp.
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Ett svar till alla:

Fört tack för att ni har tagit er tid att svara och framför allt uppmuntra.

Nu har jag haft uppehåll på 5 dagar pga för mkt att göra på jobbet och jag tror att det kan vara bra att inte nöta för mkt.

Tar till mig alla tips och jag återkommer när jag lastat nästa gång ev i morgon eller på torsdag.

På återseendde.
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Jag tror mycket väl att det kan fungera med en ovan häst. Dock så kanske jag inte skulle ha något bestämt datum när hästen ska vara lastad, det kan nämligen sätta en (omedveten) press på dig själv, som du sen överför på hästen...

Men bara du tar det lugnt, går det inte lika bra idag som det gjorde igår så gör det inget, hästen är väl lika fin i alla fall! :D

Det där med uppbindning är jag inte lika "erfaren" med... Men vad händer när du binder upp hästen? Han slänger sig därifrån läste jag nu..
Men prova först i boxen eller på något annat ställe där hästen känner sig trygg. Sätt upp en "krok med en ögla" någonstans på en vägg. Dra igenom ett långt grimskaft (longerlina?) och få hästen att gå fram dit... Ge beröm + godbit så hästen förstår att det är trevligt där... Prova sen att backa lite och se hur hästen reagerar då. Följer den efter så går du fram igen, får fram hästen igen + beröm och godbit. Backa sedan ett steg, gå sedan fram till hästen igen + beröm och godis... Sedan kan du öka allt eftersom.
Att jag vill att du ska ha en lång lina, lämpligtsvis en longerlina, är att hästen inte ska sitta fast i uppbindningsringen, utan linan ska bara gå igenom där så hästen "tror" att den sitter fast. Backar hästen, eller att den går undan, så kommer du ju automatiskt att följa efter linan fram till platsen där hästen ska stå... :)

Fråga om du inte förstår.. Du får gärna pma :)
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Hej

Skulle ha tränat nu på fm men hoppar pga regn....

Jo han får panik om han blir fastsatt eller känner sig fast i transporten (detta efter att insidenten inträffade).
Han får absolut inte panik någon annan stans om jag binder upp honom utan endast i transporten. Jag får honom att gå upp nu men han vill inte stanna, så jag måste träna på att han ska stå still en kort stund (hur det nu ska gå) och sedan backa honom.

Funderar på efter att ha läst ditt inlägg att ta transportgrimskaftet och använda det någon annan stans, kan vara en ide att pröva.
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Gör inte det, utan få hästen trygg istället.
Den kommer även att dra det tills det går av-mer panik för lastningen.
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Jag vet inte om det funkar för dig men jag har gjort detta som ett steg på vägen med min ponny. Hon gör precis som din häst. Vi har ett ganska brett släpp och hon är som sagt bara ponny, kanske blir svårare med häst. Jag tog ut hela inredningen, mellanvägg bommar mm. Sedan fick vi in henne i transporten och där vände jag henne, inne i transporten hon fick stå en stund där och titta ut så visste hon vad som hände bakom henne, hon är ganska bakskygg. Detta upprepade jag. På det sättet fick hon lära sig att man inte bara kunde komma ut genom att kasta sig bakåt. :rofl:
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Gör inte det, utan få hästen trygg istället.
Den kommer även att dra det tills det går av-mer panik för lastningen.


Sorry jag förstår inte vad jag inte ska göra, ta transportgrimskaftet till någon annan stans eller vad?

Är lite trög, förklara gärna mer
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Efter samma händelse så tränade jag min häst på att stå stilla. Alltså var som helst. När hon kändes säker på det så provade jag detta i transporten och det funkade. Jag kunde gå ut i spiltan bredvid, först bara något steg efter kommandot; stilla, sen mer o mer tills jag kunde lägga på bommen och hon stod kvar löst. :)
Första gångerna åkte jag inte iväg utan bara lät henne stå och äta ngt gott en stund. Detta har funkat sen dess.

Allt är alltså inte förstört, hästar är ett förlåtande släkte så med mycket tålamod så går det nog bra.

Lycka till !!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Hej!
Har samma problem med min häst. Han är en Ardenner på 8 år som vägrar att gå in i transport. Nu har jag inte själv en transport men när han skulle komma till oss slet han sej.
 
Sv: Kastar sig av transporten....mitt fel....

Men hej! fler med lastnings problem.....Har en tjej som har varit vääääldigt svårlastad, när jag skulle flytta henne för ett år sedan tog det över tre timmar:eek: och skadad arm för matte:angel: Nu har jag övat lite då och då(eftersom vi skaffat oss en egen transport) Plockade rent i tranporten så den var helt tom från bommar etc. Första gången gjorde hon som din PANIK darrade och svettades för ingenting! Jag provade att i omgångar leda fram henne till transporten och visa henne, samt öppnade lämmen med henne i grimskaftet(har en sån där lång lina på 4m!:) ) hon reagerar men inte mer än att hon backar lite. Jag ignorerar hennes handlingar.

Sen började jag öva -ett ben på lämmen, braaaa tillbaks till hagen. -båda frambenen på lämmen, jättebraaa, tillbaks till hagen -ena bakbenet och frambenen på lämmen, kanon, tillbaks till hagen. efter mycket lååångsamma övningar gick hon faktiskt in helt när jag bjussade på morötter :angel: :banana: MEN hon backar ut igen då hennes panik sitter i huvudet-bokstavligen! när hon känner sig instängd slår hon upp huvudet och känner taket. då går det fort ut igen!(behöver alltså en transport med förhöjt tak!!:smirk: )

Under hela den här övningsperioden(okej har inte tränat stenhårt, bara någongång ibland:crazy: ) har hon såklart backat ut, vilket hon får(jag gör inget väsen av det utan släpper efter) MEN hon måste gå på med minst två ben direkt efter! Jag låter henne alltså inte stanna utanföroch tänka efter. Detta tycker jag har funkat jättebra! Vill oxå tillägga att jag inte bara försöker lasta på henne med mig i transporten (jag är jätteduktig på att lasta mig själv :rofl: )

Hoppas det hjälper något annars kan du PM:a mig! Lycka till....
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 536
Senast: AlmostEasy
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 771
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp