Kastar med huvudet :(

J

JohanssonMalin

Då jag far ut och rider i skogen börjar min häst direkt vägra att gå och börjar kasta med huvudet i riktning hemåt. Det kan börja vid stallet och fortsätta under rittens gång. Har med mig ett spö och brukar använda den som hjälpmedel då hästen gör sådär, och även fast jag har korta tyglar så lyckas hästen. Vad ska jag göra?

Sv: Kastar med huvudet :(

förklara lite bättre ? :)

Senast ändrad av en moderator:

Det låter som att hästen antingen gör så för att den inte förstår eller vill. Eller rent av inte törs. Eller så tycker den inte om utrustningen eller ryttaren. mer än så kan man nog inte säga. om det inte är flugor ute vill säga:)

Mvh Michaela

På vilket sätt kastar han med huvudet? Förklara gärna mer ingående!

Har själv en häst som gjort/gör så och det sista jag skulle göra är använda spö...:crazy:
Oftast finns det en annan orsak bakom..

Testar att gå i en liten volt och sedan fortsätt ridturen :)!

Använd inte spö förrän du vet Varför hästen gör sådär.

Om det bara är när du rider själv så är det förmodligen för att den inte litar på dig, eller ser dig som en dålig ledare.

Annars kan det ju vara pga utrustningen, eller vad som.

Är den snäll i padocken? Har du samma utrustning både i padock och ute i skogen?

Hur är den på hemvägen? Rider du på korta tyglar hela tiden?

skulle inte ha spö för att "korrigera" det, min förra häst kunde göra så när han stod på gången och tyckte det var tråkigt, kunde även göra det när man gjorde halt ute (var väldigt tråkigt) tror iaf han gjorde det just för att han var uttråkad eller tyckte det var tråkigt och ville framåt. Var ett varmbllod och har även sett samma beteende hos andra varmblod att de slänger med huvudet...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 688
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4