Kastar med huvudet-vad gör man?

M

miramis

Min häst kollar av varje gång jag rider om martingalen är på eller inte. Om den är på känner hon det och slappnar av och jobbar jättefint. Om den skulle vara av känner hon genast det och springer sedan och kastar med huvudet hela träningspasset. Hon är oerhört mjuk i kroppen och kan vända huvudet så att hon ser mej i ögonen där jag sitter i sadeln i stort sett. jag skulle så gärna vilja ha något tips om hur jag kan plocka av martingalen och hon ändå gick kvar lugnt med huvudet i form. Jag är tävlingssugen och har haft hästen i två år, det var ännu värre när vi var och tittade på henne innan vi köpte henne. Hon har jättefint steg och inte ont i munnen, jag är liten och lätt och inte på något vis ostadig i handen.

Sv: Kastar med huvudet-vad gör man?

Jag funderar på hur mycket av det som sitter i ditt huvud? När DU vet att martingalen är på eller inte.

Den ska ju inte vara så kort ändå att hästen inte kan slå med huvudet om den vill:confused: . Däremot ska den inte kunna slå så mycket att den får över tyglarna över nacken:cool:

Jg har själv haft lite "martingalnoja" på en häst, för många år sen, den studsade och tjafsade utan tyckte jag. Men den tränaren jag red för på den tiden tvignade mej att rida utan i dressyren och till slut hade jag glömt det där, det var ingen som helst skillnad, hade bara suttit i mitt huvud.

Ja jo det ligger säkert mycket i det du säger. Jag får väl tvinga mej själv att rida utan tills det fungerar.. Det är ju det att det gör ont att få hennes huvud rakt i ansiktet oxå...

Fråga dig själv om du rider exakt likadant med martingal som utan. Bara tanken på att få en hästhals på näsan kan ju göra att man blir spänd menar jag (och hästen känner att något är på g). Som Flashlight sa så ska ju hästen kunna kasta med huvudet med martingal på, men det ska vara ett stopp när det kommer för högt...

Varför inte testa att rida fram henne med martingal och sedan när hon är mjuk och avslappnad, plocka av den och sedan rida passet klart? Då vet du om huvudtjaffset beror på dagsformen tänkte jag. Eller ta för vana att rida för instruktör utan martingal.

Lycka till och berätta gärna hur det går! :)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 371
Senast: Fibusen
·
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 588
Kropp & Själ Nu kommer ny tråd i annat ämne. Jag är sjukskriven för vad som står på intyget stress och ångest, bor tilsammans med sambo och 2 barn 11...
Svar
6
· Visningar
1 140
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama