Kastar med huvudet, uttråkad??

kallis55

Trådstartare
Har en x-travarvalack som gått på bana i hela sitt liv. Har nu sedan 1 år varit ridhäst i den mån det går :|
Nu till min fråga; Han kastar med huvudet, i hagen, när vi rider, ja, i de flesta situationer. Vad tror ni? Rastlös, uttråkad? Går på lösdrift ensam, bara kompis i hagen brevid. Han är mycket ranghög, vill inte ha honom med andra då han vallar dem hela tiden, vilket är mycket jobbigt.
Några ideér??

Sv: Kastar med huvudet, uttråkad??

Nu har jag ingen aning om vad du har för stam på din travare men kan säga så här.
Samtliga jag träffat och även dom som vi fött upp här på gården, som har Super Arnie i sig, har vevat med huvudet.

Garanterat nedärvt.

AM

Har en x-travar nordis som "biter/slår sig i bogen" inte hårt, men kastar med huvudet. Han gör det bara i hagen och när han står i box. Han gillar inte box. Har hört att en del hästar kastar "energibollar" med huvudet om dom t.ex är understimulerade. Men det kan ju även vara nedärvt. En kompis russ kastar med huvudet, trotts att han går med andra och motioneras dagligen..

Kanske kan det liknas med att vi, jag vet inte, trampar med foten, någon form av omedveten sak bara :)

ja hos travare är det mer nedärvt än ett onaturligt beteende, har haft alla sorter tom näsknäckarvarianten där man inte bör gå närmare än 2 m:)

Kollade vem han var efter, Historic freight (us) pappa.
Bara US och franskt som jag ej känner till.
Tack för svar!!

min häst är en x-travar nordis och hon gör så när hon är missnöjd med situationen ;)

skulle kunna vara "Headshaking syndrome". Våran pålle, ett holländskt halvblod, skakar sitt huvud eller mer rustar det när han har för mycket energi i kroppen, dock endast vid ridning. Pga detta så har jag luskat o forskat vad det kan vara, hans symptom stämmer dock inte med en HS-häst, men din pålle verkar pricka in lite fler punkter. Länkar med en hemsida där man kan läsa lite mer:

http://headshakingsyndrome.com/

Lycka till :)

Du kanske ska kolla tänderna om du inte redan gjort det. Mitt halvblod höll på och knixade med huvudet innan jag raspade tänderna. Det blev mycket bättre efter det!

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 048
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 226
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25