Kastanjeröta???

M

MissEwing

Hej! Min häst är 18 år och har alltid haft ganska stora kastanjer dvs ganska långa och utåtstående och de trillar inte av utav sig själv. Min hovslagare brukar klippa dem då och då, men nu har han inte varit på länge och min häst har lyckats sparka av sig?? sina kastanjer på bakbenen. Den ena är redan borta och det blev ett rätt djupt sår som han t o m var halt utav. Den andra har också lossnat i botten och man ser att det är djupt även här och lite blod o sånt. Varför släpper de inte lite ytligare utan i roten? Det måste ju göra skitont! :(

Du kan lugnt klippa ner kastanjerna lite själv när de blir för långa. Använd en tång och nyp av lite. Det gör inte ont på hästen.

Nu när de lossnat så pass djupt se till att hålla såren rena,om de skulle bli värre att hästen får feber rådgör med vet.
Som föregående sade kastanjerna kan du klippa själv d gör inte ont,jag pillar dock bort dem på min häst =) så han har alltid småa.

lycka till!

Det brukar ju gå att dra av dem försiktigt lite då och då. Man kan ju själv bestämma lite var (dvs hur långt in) de ska tas av. Låter inte kul alls om de är blodiga och så...

Men hur mkt kan man klippa då? T ex om de är 1-1,5 cm långa utåt och alltså med en tång? Blir inte det väldigt ojämt?

Alltså man får ju lämna lite men det brukar lösa sig automatiskt. Jag brukar använda fingrarna och inte någon tång. Kanske finns hästar där de inte lossnar så lätt men de brukar ju vara lite torr-sega och oftast går det att pilla bort dem utan besvär.

Min häst har också långa som inte faller av av sig själva. Jag brukar pilla bort dom med händerna/naglarna. Det är hur lätt som helst. Om man bara får loss en "början" så kan man lossa liksom i skikt.
En tjej i mitt stall brukar smörja med Helosan något dygn innan hon pillar bort dom. Det är lättare om dom är lite mjuka.

Jag kliar bort kastanjerna på min häst med fingrarna, han älskar det och tycker att det är supermysigt... :)

Mvh Huntress

Liknande trådar

Relationer Har just blivit lämnad i en mycket destruktiv relation. Igen. Det har hänt så många gånger nu och jag kan inte annat än att försöka...
2
Svar
36
· Visningar
3 991
Senast: Trasdocka
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 692
Senast: skuggi
·
Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 221
Senast: Magnum
·
Hästvård Ponnyskrället har på okänd vis lyckats haka fast sitt eksemtäcke i stängseltråden inatt, och slitit sönder magplattan på det. Han rörde...
Svar
4
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar