Kastanjen, ska man låta den vara ifred???

Sv: Kastanjen, ska man låta den vara ifred???

På min förra häst brukade kastanjerna på frambenen växa o bli jättestora o då var det lätt att knipsa av dem, bara vrida runt ett varv.....hästen verkade inte tycka att det gjorde ont iaf :-)

Alltså normalt ska kastanjen ramla av själv, vildhästar går ju inte runt med 2 meter kastanjer liksom... =) Det som jag tror gör ont är den lilla "strängen" i mitten. Den växer inte med ut, utan är bara innerst. Om kastanjen sitter fast i den får man akta så att man inte skadar den. På min häst lossnar kastanjen i lager och man kan dra i det yttersta men inte om det inte har börjat lossna från "strängen".

En av våra hästar tappar ej kastanjer och har svårt att tappa vinterpälsen. Den sitter kvar under magen tills juli....

Finns det samband mellan för stora kastanjer, svårigheter att tappa vinterpäls och brister i foderstaten? Eller något annat? Jag förstår inte varför vissa tappar normalt och andra inte? Någon idé?

jag drar bort lite när dom blir för stora. det stör mig med stora kastanjer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 721
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Träning Hej Jag håller på och trick tränar två stycken hästar i dagsläget och har mött några problem. Ett av dessa är att jag inte får dem att...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: tuaphua
·
Småbarn Det här är en ganska känslig tråd för mig så tänk gärna på det i era svar. Jag har en vän som själv inte har barn men säger sig vilja...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 101
Senast: Energi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21