Kastad kvarka.

sissu

Trådstartare
Finns det någon som har haft häst med denna sjukdom? Eller har stor kunskap om den IRL.

Jag kan själv läsa mig till det lilla som finns att finna, men jag har massa frågor och funderingar som jag hoppas nån kanske kan/vill hjälpa till med.

Sv: Kastad kvarka.

Vi hade Extrocy för några år sedan inackorderad som fölmärr.
Hon fick kvarka då hon tävlades i Frankrike har jag för mig.
Märren sjuknade in ordentligt där och har för mig att dom sa att leder angripits. Hennes lungkapacitet reducerades efter tillfrisknandet, och när hon återvände till Sverige så sa veterinär här nåt om kastad kvarka.

Extrocy gick på banan ett kort tag till men kom sedan till oss som fölmärr.

Hon hade symtom liknande kvickdrag men kanske mer "attackvis"
Hon hade inte svårt med andning men andades snabbare. Extrocy hade också svårt att reglera sin kroppstemperatur.
Vid fölningen fick vi hjälpa henne att kyla ner sig bl.a.
Aldrig varit med om något så underligt som just den märren
Hon var i bra form under sina dräktigheter men blev sämre under sommaren.

Vi tog bort Extrocy för nåt år sedan på ägarens begäran då ingen ville utsätta henne för mer svårigheter som just fölmärrar får genomlida.
Hon var ett kort tag ridhäst men orkade helt enkelt inte.
(detta innan hon kom till oss)

Extrocy var i övrigt en lugn individ men stridsvagn på banan vilket kan ha bidragit till hennes försämrade möjligheter.

Hon är dock saknad här hos oss.

AM

Vet du hur diagnosen ställdes på henne. Genom symtomen eller blodprov, konstaterande av bölder?

Har jag förstått det rätt om de inte smittar vid kastad kvarka?

Blev hon sämre för var år eller bara sämre just sommartid?

Jag tror att dom hittade bölder..
Och vi fick besked att hon inte smittade, vilket hon heller inte gjorde.

Och ja. Extrocy blev sämre med åren sommartid.
Till slut förlängdes den dåliga perioden. Därför togs hon bort.

AM

Jag tror att dom hittade bölder..
Och vi fick besked att hon inte smittade, vilket hon heller inte gjorde.

Och ja. Extrocy blev sämre med åren sommartid.
Till slut förlängdes den dåliga perioden. Därför togs hon bort.

AM

Tack för ditt svar!

Hittils så har jag inte läst om nån som verkar ha tillfrisknat från detta utan alla verkar vandra samma väg.
Veterinären misstänker vad jag har förstått detta på min Nemo och efter att nu har läst vad jag hittar så kan jag nog bara hålla med om att det nog tyvärr är kastad kvarka han har.

Han var i somras sämre än tidigare somrar och som du säger detta har hållt i sig längre in på vintern än tidigare år.

Är det nån som vet om dessa bölder är kroniska eller om de kan försvinna?

Kan man med ultraljud hitta dem om de sitter på inre organ?

En böld har hittats som sitter i vänstra lymfan som i sin tur har gett han struppipning. Han har även fler symtom.

Mitt första fina travföl fick kvarka vid 9 månaders ålder. Fy tusan säger jag bara. Hon hade bölder överallt.......men tillfrisknade.
3-4 veckor efter friskförklaring fick hon kolik och dog. Vi obduserade och i magsäcken hade hon en böld, stor som en fotboll (nåja nästan ialla fall). Vetrinär kunde snabbt konstatera kastad kvarka.
gulan

Hemskt att bölden kunde bli så stor på så kort tid.

Om Nemo haft kvarka under min tid så har den varit lindig och gått mig helt förbi. Veterinären sa dock att han lika väl kunde haft det som föl innan min tid och att det satt kvar sedan dess.

Utan att vara ngn expert tror jag ändå inte att hästen går och har kastad kvarka = spridda varbildningar - i kroppen i åratal. Däremot kan delar av organ och blodkärl bli så skadade av den ursprungliga sjukdomen att de inte kan läka.

Själv har jag stött på en häst som varit blind på ett öga p g a kastad kvarka 10 år tidigare. Om lungvävnad eller blodkärl i lungan drabbas borde kroniska luftvägsbesvär kunna bli konsekvensen.

HH

Då symtomen har funnits där några år så kan den nog göra det, det är bölden i lymfan som är orsak till hans struppipning och förträgning.

När det kommer till sjukdomar och symtom så har jag lärt mig att allt är möjligt och även det mest ovanliga kan inträffa.

Lungorna är UA om jag förstod det hela rätt, men luftrören har viss ärrbildning. Naturligtvis hoppas jag att vi ha fel och att det bara är en vanlig inkapslad varböld som kommer ge med sig av sig själv, enl. vetten kan de gå med sådana i flera år. Men då borde inte alla symtom och blodbilder vara som de är.

Senast ändrad:

Kastad är en följdsjukdom, ej smittsam som yttrar sig med att bl.a ge bölder i lymfkörtlar och andra inre organ.

Det kan ge struppipare, järnbrist, förkylningssymtom, astmaliknande symtom och annat diffust.

Finns tyvärr inte mycket information om det. Har hittat en engelsk artikel nu som jag skall ge mig på så får jag se om jag kan bli klokare.

Försöker hitta nån info. på om den är botbar eller om den alltid leder till döden pga dess bieffekter den ger. Förstår inte varför det står så lite om den.

Skulle behöva ett vet.medicinsk översättningslexikon nu.

Saxat från Agria:
-------------------------------------
Följder av kvarka
Så kallad kastad kvarka, är en komplikation till kvarka som beror på att bakterien som orsakar sjukdomen, sprids till lymfknutor i inre organ och ger upphov till bölder. Symptomen kan då bli återkommande feber och kolik, nedsatt allmäntillstånd och avmagring. I värsta fall kan tillståndet leda till döden.

En annan komplikation till kvarka är anasarka. Anasarka är en överkänslighetsreaktion som orsakar inflammation i blodkärl. Symptomen är fläckvisa ödem (vätskeansamlingar) på kroppen, ödem på huvudets undersida, i benen och under buken, samt punktformiga blödningar på slemhinnorna i till exempel mun, ögon och näshåla. Även anasarka kan orsaka dödsfall. Den här komplikationen kan också uppkomma som följd av infektioner med andra streptokocker än Streptococcus equi.
--------------------------------

AM

Vi hade et 2 årige halvblod sto som fick det, hon var jätte sjuk och fick bölder i magsäcken och i spiseröret ( vet ej om det heter så på svenska) :( vi fick ta bort efter ca 1½ måned intensiv behandling.

På engelska heter det bastard strangles och vanlig kvarka heter strangles.

Sök på google och du hittar massar med info.

LYCKA TILL MED PÅLLEN

Skickar lite länkar som jag kom i kontakt med när vi slogs mot kronisk kvarka, hoppas de ger dig något, det finns mycket skrivet om det i england då de har större problem där än vi, än så länge!

http://isrvma.org/article/58_4_2.htm
http://www.equine-strangles.co.uk/About_Strangles.asp
http://www.zoologix.com/horse/Datasheets/StreptococcusEqui.htm
http://www.ingentaconnect.com/searc...tural+pouch&database=1&search.x=24&search.y=5
http://www.acvim.org/uploadedFiles/Consensus_Statements/Strangles.pdf

Sök vidare i länkarna för att hitta mer om kastad kvarka , "bastard strangles", jag har ju mest sökt om kronisk kvarka men stött på komplikationen kastad kvarka ett antal gånger i mitt sökande.

Tack... Ska läsa igenom och se vad jag finner. Har precis plöjt igenom den 12 sidiga artikeln jag hittade tidigare och där stod massa intressant och nyttigt, synd att veterinärengelskan är under all kritik men jag fattar lite iaf.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 362
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Knäckemacka
  • dubbla efternamn?