Kass batteritid på ny mobil

sussisus

Trådstartare
Kan inte vara okej att behöva ladda telefonen tre gånger på 5-6 dagar när man pratar i den en gång ca 5 minuter/dag, skickar inga sms eller mms, fotar inte med den samt bara fått typ två sms samt en påminnelse en dag?
Eller?
Det är en Doro 520X, som ska ha 10 timmars samtalstid och 350 timmars vilotid enligt hemsidan. Och den är två månader gammal.
Jag laddade telefonen i förrgår, ringde igår en gång och idag när jag skulle ringa på hemvägen var den urladdad och då hade den bara legat i väskan...

Jag saknar min Nokia 1100, den behövde bara laddas max en gång i veckan.

Nej det låter inte rimligt. Jag kollade min smartphone. Batteriet har gått i drygt 3 dygn sen laddning och jag har pratat i ungefär 5,5 timmar skickat några mess tagit någon bild, visat ett flertal bilder för en vän, samt varit ute på nätet korta stunder och haft radion på under ett antal timmar. Just nu är det 22% batteri kvar. Av det förbrukade har 46% gått åt till samtal.

Datatrafik och uppkoppling där telefonen letar täckning och uppdaterar läge drar massa batteri.

I för sig så är det ju lite "bunker" med dålig täckning där jag jobbar, om det kan dra batterier?
Kanske ska börja stänga av telefonen medan jag jobbar, den ligger ändå bara i mitt klädskåp (jag är väl den ende som inte har mobilen i fickan på arbetstid, känns lite orättvist att jag då ska behöva ladda min mobil oftare än "alla andra" som dessutom kollar mejl o sånt på arbetstid)

Nej det låter inte rimligt. Jag kollade min smartphone. Batteriet har gått i drygt 3 dygn sen laddning och jag har pratat i ungefär 5,5 timmar skickat några mess tagit någon bild, visat ett flertal bilder för en vän, samt varit ute på nätet korta stunder och haft radion på under ett antal timmar. Just nu är det 22% batteri kvar. Av det förbrukade har 46% gått åt till samtal.

Frågan är om det är för att den är relativt ny och batteriet inte nått full kapacitet än, brukar ju ta några laddningar.
Eller om det är det bunkertillståndet på jobbet.

Stäng av datatrafiken när du inte behöver använda det. Det drar massor både batteri och datamängd att ha dålig täckning.

Stäng av datatrafiken när du inte behöver använda det. Det drar massor både batteri och datamängd att ha dålig täckning.

Hur gör man det?
Jag är, som du märker, rätt dålig på det här med mobiler (det är en av anledningarna till att jag inte har en smartphone utan en seniormobil utan surfmöjligheter).

TS, vanligtvis på mobilnätverk - stäng av roaming.

Jag har en Nokia Lumia 920. När jag använder den mycket laddar jag den varje dag, annars klarar den sig två dagar. Passningstiden är 456 timmar, vilket jag tycker är väl lågt.

Om din telefon inte används till annat än samtal och SMS borde batteriet hålla längre.

@Shaggy - låter som bra batterikapacitet! Vad har du för telefon?

@Myrten, en Sony Z1 compact
@sussis, jag tror jag laddade min förra en Samsung Xcover EJ smartphone ungefär 1 gång i veckan och pratade då ännu fler timmar.
Ja jag söker efter telefoner med lång batteritid :D

TS, vanligtvis på mobilnätverk - stäng av roaming.

Jag har en Nokia Lumia 920. När jag använder den mycket laddar jag den varje dag, annars klarar den sig två dagar. Passningstiden är 456 timmar, vilket jag tycker är väl lågt.

Om din telefon inte används till annat än samtal och SMS borde batteriet hålla längre.

@Shaggy - låter som bra batterikapacitet! Vad har du för telefon?

Hur stänger man av roaming om det inte är en smartphone?
Jag använder den en gång per dag i runt 5 minuter, skickar just nu varken sms eller mms, använder varken kamera eller ficklampa. Har använt en påminnelse en enda gång under dessa 5-6 dagar. Med andra ord använder jag bara mobilen när jag måste (när jag åker hem från jobbet för att tala om att jag hinner med en viss buss).

Om du vill ha på den kan du väl kolla hur mycket batteri som försvinner varje dag du är på jobbet. Går den att ställa om mellan olika nät? Telefonen väljer automatiskt det modernaste nätet den stöder om det finns tillgängligt. Det drar ju mycket mer batteri om telefonen jobbar mot 1 nätpinne för 4G jämfört med 4 pinnar 3G eller GSM.

Nämen seriöst, gå tillbaka med den. En "dumbphone" ska absolut inte dra så mycket batteri oavsett täckning.
Min sista som var från 2007 behövde bara laddas en gång/vecka fram tills den dog för två år sen.

Ska gå och prata med butiken.
Hade min Nokia från december 2003 till nu i juni.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tror jag behöver byta telefon. Batteriet börjar ge sig, jag måste ladda minst två gånger per dag. Det är en OnePlus 6T så den har ju...
Svar
2
· Visningar
462
Senast: sthu
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
910
Senast: corzette
·
IT & mobiler Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt. Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 507
Senast: åke
·
Äldre Hej alla kloka! Som rubriken säger så har jag en syster som tar mycket energi av mig och jag vet inte hur jag ska göra för att sätta...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 329
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar