Kaskad-diarre´ i dagarna tre!

Lena Furberg

Trådstartare
Min hund (Beauceron, 5 år) har nu haft världens diarré i tre dagar. Det sprutar ur honom, som brunt vatten!

Jag TROR han fått det av att äta Kiwiskal..... Han har normalt sett en riktig plåtmage och har bara haft sån här diarré en gång förut, då hade han snott kiwiskal och ätit. Det gjorde han även nu, för 3 dar sen.

Han är okej i sig själv, omän lite trött förståss av allt sk-tandet...... Men ändå, såhär kan det ju inte hålla på. Jag har gett honom koltabletter men det hjälpte inte.

Måste han fasta?? Det är liksom en nästan orimlig tanke i hans fall... Andra tips??

Sv: Kaskad-diarre´ i dagarna tre!

För att ge tarmen en chans att återhämta sig bör han svälta ett dygn. Fri tillgång till vatten. Pro-Kolin återställer tarmens bakteriekultur. Om han fortfarande är lös i magen efter det så finns Husk på hälsokosten. Det är hackade/malda psylliumfrö som fungerar som bulkmedel, alltså tjockgör lös avföring eller lösgör hård avföring.

Minsann om jag inte ser att det är du som tecknade min ungdoms favorithäst Mulle, som hade stora likheter med mitt gotlandsruss!!

Har du varit hos vet? Hunden är säkert väldigt uttorkad om det "sprutat" ur den som du skriver. Låter inte heller som sådan diarré som orsakats av att hunden ätit något dåligt utan mer som något annat, till exempel infektion, ligger bakom. Har hunden feber?

Sån där diarré hade en av mina hundar i höstas, hon stod upp och sprutlackerade en vägg blandannat. Trodde aldrig diaréen skulle gå över, trots att jag fastade henne och enbart gav henne Diarsanyl så fortsatte det spruta ur henne. På 3:e dagen slutade hon diarréa så då började jag ge henne lite överkokt ris, typ 1 msk var 3-4:e timme. Efter ungefär 1 vecka var magen återställd och jag kunde ge henne sin vanliga mat helt och fullt. Under hela tiden som hon var dålig sprutade jag i henne vatten med hjälp av en spruta utan kanyl. Hon fick även Diarsanylen i 7 dagar.

Anledningen till hennes dåliga mage var att hon roffat åt sig alldeles för många märgben och ätit upp märgen vilket hennes mage inte var van vid.

Svarar alla - och tackar för tips och råd!

Nej, feber har han inte men han är lite hängig. Jag inser också att det nog ligger nåt annat bakom, än Kiwiskal....... Han äter massor av sk-t i skogen och på vanliga promenader varje dag, är som en dammsugare, det har eskalerat lite till ett problem faktiskt. Han kan mycket väl ha fått i sig något den vägen. Men det är jättesvårt att undvika, han måste ju få ha nosen i backen ibland - och då slinker det ständigt ner godsaker :crazy:

Jag ska kolla honom idag och slå en pling till veterinären. Han känns inte uttorkad i skinnet men lite ditåt måste han ju vara, med tanke på hur det forsar ur honom.......

Du har redan fått en massa bra tips på vad man kan prova själv på hunden, men om jag vore du så hade jag nog ändå tagit en tripp till veterinären. Inte kul om han/hon hinner bli uttorkad, det kan bli inläggning med dropp om det hunnit gå långt.

Vi har ju samma vet. så jag vet att du säkert får bra råd om du ringer. Han kanske kan behöva lite "omplåstring"

För det första så tycker jag att hellre safe than sorry. Det kostar nästan ingenting att ringa vet och fråga. Så det är en tjänst jag tycker att man ska utnyttja. Min gamla var lite känslig i magen på äldre dar och jag fick samma råd varje gång jag ringde "om inte allmäntillståndet är påverkat så behöver du inte komma in". Då är det fasta som gäller, minst ett dygn, och sedan ris och fiskbullar i små portioner. Min var kass så länge så jag gick över till Hill's i/d för att vara säker på att hon skulle få i sig alla näringsämnen, innan jag fasade in hennes vanliga foder.

F ö så kan jag verkligen rekommendera Pro-kolin som är lera + prebiotika i samma preparat. Det har fungerat jättebra på mina hundar, mycket bättre än Canicur.

KL och lite OT...just i skrivande stund, antagligen som hämnd för att matte satt här framför datorn en stund så utförde min schäfervalp stordåd i rummet intill;

Han har fått tag på dotterns gamla fingerfärger, svart, grönt och gult lyckades han gnaga hål på. Jag har nu en valp med; grön nos med gula inslag, svarta kladdiga trampdynor som han har stämplat hela vardagsrumsgolvet med:eek:

Så, jag återkommer kanske också med frågor kring hund med dålig mage;)
Hoppas och tror att de är giftfria!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka