L

Liljan14

Köpte en häst nyligen som enligt vet.papprena hade ntg karprygg.
Ska nu sätta igång hästen o vill nu veta lite mer om vad karprygg igentligen är?
Vill höra era erfarenheter o gärna tips om träning o sadel m.m.

Sv: Karprygg

Karprygg ger en kutryggig profil pga en defekt/skada i ländryggen.

Det beror ofta på höga tornutskott, eller en skada. Vet du om hästen är född sån eller om den blivit den senare?
Sas någon om det på vet. besiktingen vid köp?

Om det är pga av en skada så ska ju hästen tas om hand efter denna, i övrigt vet jag inte att man skulle jobba karpryggar på något särskilt sätt. I rätt form känns väl närmast som att eftertrakta, men det gäller ju alla.

Jag tror att han är född sån, förra ägaren visste inte heller. Inget sas vid besiktning. Förra ägaren har varit in med hästen till vet flera ggr pga hälta o endast en gång har dom komenterat karpryggen :confused: Hästen verkar iallafall inte ha några besvär av karpryggen! Bara hålla tummarna att det fortsätter så.

Karprygg kommer också ofta i samband med att hästen är dåligt musklad bak och över rygg. (Som också kan vara en följd av det som Blandrastik nämner ovan)
Det gäller att försöka stärka muskulaturen i både rygg och bakkärra på hästen.
Jag hade en häst med karprygg förmodligen orsakat av hans trasiga bakknän=kunde ej jobba riktigt = även svag rygg. Han såg förskräcklig ut när han kom, men när han fick upp hullet mer och blev lite bättre i sina ben så började karpen försvinna.

Karprygg kommer också ofta i samband med att hästen är dåligt musklad bak och över rygg. (Som också kan vara en följd av det som Blandrastik nämner ovan)
Det gäller att försöka stärka muskulaturen i både rygg och bakkärra på hästen.
Jag hade en häst med karprygg förmodligen orsakat av hans trasiga bakknän=kunde ej jobba riktigt = även svag rygg. Han såg förskräcklig ut när han kom, men när han fick upp hullet mer och blev lite bättre i sina ben så började karpen försvinna.

O vi har haft en svårklass dressyrhäst med lite karprygg utan några som helst problem varesig med knän eller muskelmassa.
Så det varierar nog.

Min häst har karprygg, dock väldigt lite, och jag märker inte att han har ont eller någonting, utan rider honom som vilken häst som helst.

Nu har han inte gått så mycket, och därmed tappat en del muskler så nu syns det mer tydligt,men när han är igång så syns knappt någonting.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
414
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 962

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat