@keilir Jag har haft bekymmer med mina händer under väldigt lång tid. De sista åren har jag även haft problem att hålla saker i händerna. Min greppstyrka har varit från och till. Jag har vid flera tillfälle sökt läkare o remiss för operation då detta är både ärftligt samt en typ av förslitningsskada. Innan min graviditet fick jag inte ens komma inom dörrarna till handkirurgen för att vårdcentralen vägrade ge mig en remiss med åsikten om att jag var för ung för denna åkomma och att jag antagligen inte hade så ont. Det sista året domnade mina händer inom tio minuters stillasittande med händerna. Jag vaknade i princip varje natt att jag inte kunde röra händerna och det kröp upp mot axlarna på mig.
Så visst går det att åtgärda men jag tror som du att det är "för sent" i din graviditet att åtgärde det just nu eftersom handen får totalt belastningsförbud under de 2 första veckorna innan stygnen tas därefter ska man vara mycket försiktig med belastningen och inte lyfta tyngre matkassar o liknande inom de närmsta 6 veckorna. Krya på dig o grattis till den lille!
@TinyWiny I skrivande stund är jag gravid i vecka 24 o det är idag sju dagar sen min andra operation av mina händer. Den första gjorde jag i vecka 16. Dessa ingrepp görs inte under narkos och är därför mycket vanliga även vid en graviditet. Är det så att händerna domnar och greppstyrkan inte fungerar som den ska kan barnmorskan bedömma att det är en fara för barnet (risk för att tappa barnet) och skickar då en remiss direkt till handkirurgen och går då rakt förbi vårdcentralen som i vanliga fall ska skriva dessa remisser. Man får sedan träffa en opererande läkare på handkirurgen, man möter aldrig någon ortoped, som i sin tur, med hjälp av enkla medel bedömmer om operation är nödvändig. För min del, som har haft stora problem både innan och i samband med graviditet fick tid för kontroll hos handkirurgen inom fyra veckor från första besök hos barnmorska, knappt tre veckor senare var min första hand opererad. Fem veckor senare togs kontakt med mig igen och frågan var då om min hand fungerade något bättre trots svår inflammation i nerven. Eftersom den inte domnar mer men fortfarande saknar greppstyrka (pga inflammation, beräknad läketid upp till 2 år) bestämdes det att nästa hand skulle opereras inom 2 veckor. Det gjordes den 28 april, jag var då gravid i vecka 23! Dessa operationer görs på gravida så snart som möjligt om barnmorskan bedömmer fara för barnet och du går således framför andra i kön och lagen om vårdgaranti! Det har aldrig varit tal om några tre månader, varken för mig eller för min mamma som led av samma sjukdom när hon var gravid och jag var i hennes mage för 28 år sen! Jag hoppas i vilket fall som helst att din svägerska har blivit kvitt sina bekymmer efter att hennes bebis anlände för det är inget jag önskar någon med den smärta och ilska det medför när händerna inte längre lyder en.