Karpalledsinflammation - prognos och rehab

Camilla_H

Trådstartare
Min häst är sprutad för inflammation i höger framknä, övre och mellersta leden. Det är nu sex veckor sedan och på måndag ska jag in på återbesök.

Det är en 10-årig distanshäst, arab, som tyvärr biljarderar höger fram och det kan ju ha med orsaken att göra. Ev. är han också stel vänster bog och om det då också har påverkat höger knä, ska jag låta vara osagt.

Det jag har gjort nu är att han har hagvilat två veckor, skrittats två veckor och travats två veckor. Han har känts fräsch i knät under denna tid.

Då jag har lite erfarenhet av karpalledsinflammationer, dess orsak, prognos för att bli bra och hur man rehabiliterar så undrar jag om någon här vet mer, har exempel från egna hästar, eller iaf vet någon bra sida på internet där man mer veterinärmedicinskt skriver om just karpalledsinflammationer.

Mina funderingar (och farhågor!) just nu är hur jag ska träna i framtiden, OM han kan gå distans öht eller om vi får byta gren och i så fall till vad, eller om detta är mer vanligt än vad man tror och mindre farligt än vad man tror. Han är sprutad tidigare (4 år sedan), fast då i höger bakkota och det pga en gammal skada (från en olycka) sen innan jag köpte honom. Annars har han aldrig haft ledinflammationer och har tränat mycket bra.

Mycket tacksam för erfarenhetsutbyte!

/Camilla

Sv: Karpalledsinflammation - prognos och rehab

Hejsan. Behandlingen av en ledinflammation = serös artrit går ut på att ta bort inflammationen och stimulera cellerna till att bygga upp sin vävnad på rätt sätt, enligt sitt matrix. Broskcellerna ska bilda ett elastiskt och stötdämpande skikt och vid en inflammation förändras produktionen så att det istället bildas ett fibröst brosk som inte alls har samma egenskaper som det riktiga ledbrosket. Alltså skyddas och smörjs inte ledytorna på samma sätt och en ledskada kan uppstå.

Lite olika preparat kan användas vid behandling av serös artrit, och rehab skiljer sig lite beroende på vilket preparat man sprutat med. Du bör ha ett rehab program från veterinären som passar just din häst och det preparat som använts. Oftast har man en efterkontroll efter ett par veckor och ibland behövs då en till behandling. Läkningen avgör hur fort man kan gå fram.

Exempel på rehab: Boxvila en vecka, 2-3 veckor försiktig skrittmotion, efterkontroll, 2 veckor skrittmotion, efterkontroll, därefter försiktig igångsättning. OBS att detta är ett _exempel_ på program som kan användas om läkningen går som den ska och hästen är ohalt vid första efterkontrollen. Din veterinär har säkert sagt ungefär vad du kan räkna med.

Om din häst har kroppen emot sig i och med biljardering hö fram så blir det förstås ingen optimal belastning på leden och det kan men behöver inte vara orsaken till problemen, hästen kan ju ha överbelastat sitt hö fram av alla möjliga orsaker.
Stelhet vä bog kan vara kompensation för att hästen försökt avlasta sitt hö fram när det börjat göra ont, långt innan du såg någon hälta.

Degenerative Joint Disease eller DJD är ett begrepp du kan använda när du letar info på nätet. Mycket sidor är på engelska.

mvh
Lejonelle

Sv: Karpalledsinflammation - prognos och rehab

Tack för svar!

Jag hade inte en så bra veterinär (stressad vikarie) så jag fick bara order om det jag gjort hittills, dvs vila, skritt, trav i två veckor vardera. När jag frågade om vad jag skulle tänka på framöver och vad som kan ha orsakat detta så fick jag inget vettigt svar.

Jag ska kolla efter DJD på nätet!

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 676
Senast: prallan
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 243
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 566
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har en 8 årig häst som nu är sprutad för hovledsinflammation på bägge fram sam höger kota och knä sedan knappt en vecka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 905
Senast: Rubinen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar