Kärlek till trav!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare bazz
  • Startdatum Startdatum
B

bazz

Alltså! man håller på med en sport som är dyr,svår att lyckas i ,man sliter i oväder och kyla långt ifrån ära och redbarhet.....och älskar det! jag vet varför jag gör det (Hästar är fantastiska) vill gärna höra fler åsikter om hur man som hästägare/tränare kan tycka att det är toppen att kolla sin skyddsling göra ett mediokert provlopp en iskall novemberdag!?
Vad är det som gör travet så Fantastiskt?:love: M

Sv: Kärlek till trav!

Jag är själv inte aktiv inom travet längre.

Dvs. jag har ingen travhäst just nu och det var över tio år sedan jag jobbade i ett travstall men står med en fot kvar i travsportens underbara värld genom min familj, vänner osv och jag följer sporten slaviskt.

En sak jag tycker skiljer lite från mitt andra hästeri det är att inom travet finns det en stämning..en gemenskap som det inte går att sätta fingret på.

Visst får man utstå glirningar osv men i grund och botten så finns det inte så mycket fördömande, inte så många pekpinnar inom travet.

Det är inte så märkvärdigt liksom..eller hur jag nu ska utrycka det..

Sedan är det en sport där alla finns representerade.
Gammal som ung.
Fattig som rik.
Amatör som proffs.

Och så finns ju drömmen.
Drömmen om att få fram den där fixstjärnan.

Även om "jag" inte har inhandlat en toppstammad 2-åring för flera hundra tusen så är "jag" med på "samma villkor".

För den dyra toppstammade kanske floppar medan min enkla individ startar lovande..

Det finns flera hästar innan som har visat och bevisat att det är möjligt..;)

Och längst med vägen så finns det så många "nycklar" att leta efter.
Det är väl just "nycklarna" som gör att man står ut den där isande novemberkvällen..

För gick det inte bra den gången så kan man åka hem och grunna på vilken "nyckel" man ska prova med nästa gång...

Detta gäller ju även toppstammade hästar eller hästar som bevisligen har kapacitet.
Men då finns det ändå "nycklar" att finna angående matchningen..öka "prestandan" osv.. ;-)

Senast ändrad:
Sv: Kärlek till trav!

har absolut inget mera att tillägga där!!
Det var en bra beskrivning av kärleken till travet.
Det är en bra familje sport, alla i familjen (stor som liten) kan ha betydelsefulla uppgifter före start. Våra barn är alltid med i stallet och hjälper till med det de kan för åldern. Kan vara allt från att fylla vatten hinkar och ströa till att borsta pyssla och bara umgås med hästarna. Och då blir det lika spännande för barnen när "deras" häst startar.

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 744
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·
  • Låst
Trav Jag har alltid, alltid tyckt att trav är rent djurplågeri. Hästar stressas till att springa, för pengarnas skull. Visst finns de...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 248
Senast: ameo
·
  • Låst
Trav Döds störtningarna haglar inom travsporten för dagen. på Aftonbladet trav 365:s senaste inlägg Länk...
18 19 20
Svar
389
· Visningar
28 122
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18