Kärlek i hästhagen

J

Jolly Jumper

Har ett stort problem.. Min häst är Kääääär :love::love::love:
och kan inte lämna sin tjej ur sikte överhuvud taget! Kan inte ta honom ur hagen, ur stallet - utan att tjejen är med. Det gnäggas och skriks så fort de inte ser varandra *suck* :crazy:Hur skall man hantera detta?? Går det över? Har precis släppt ihop honom med tjejen och det finns ingen annan för honom att gå med... men som det är nu går det inte att rida och har problem med att ta in och ut hästarna i hagen.. Någon som har erfarenhet av detta och vad gör man??

Sv: Kärlek i hästhagen

Var glad åt din hästs lycka. :)

Det går över. det där kan man se både med hästar som är kära och hästar som bara fått en ny hagkompis. Första tiden kan de bli upprörda över att lämna den andra. I regel brukar detta gå över på några dagar men ibland tar det längre tid. Det beror på hur hästarna är som individer, om de är väldigt fästa vid varandra, hur de trivs med miljön, vad de upplevt förut och hur långt de kommit i sin rangordning - hur trygg deras flock är. Det handlar ju i regel om att försätta sig själv och sin flock i fara och när man splittar upp. Får man komma tillbaka sen? Finns vännen kvar där då? Överlever han?

Och de stressar också upp varandra.

Vi hade två hästar på ridskolan som var så förälskade - och var det resten av sina liv tillsammans. Dessa två reds ju lektion var för sig ibland och visst kunde det gnäggas då och då, men efter ett halvår eller så lärde de sig att de var inte ifrån varandra länge och de återförenades alltid. Ingen lämnade den andra.

Aww det är så gulligt när de är kära. Jag håller med föregående talare, det brukar lägga sig efter ett tag.

Syrrans nordis och min fjord/island fann varandra för några år sen, när nordisen var ny i stallet. Nu är inte Fergus världens mest sociala och romantiska kille, men lite känslor visade han allt. Emelie var den enda han umgicks med frivilligt i hagen.
Förra året flyttade hon till Skåne, och Fergus blev förkrossad när hon inte kom tillbaka. Han ville inte ens gå ut i skogen och lufsa på nån vecka. Det gick som tur väl var över, men han undvek de andra hästarna nästan hela vintern.
I somras kom Emelie hem på bete. Lyckan var total! Piggare och gladare än på länge! Sommaren tog slut, och Emelie är tillbaka i Skåne.
Nu har Fergus gått in i en depp-period igen. Inte lätt att ha att göra med, men med lite fantasi och lek och bus så blir det lite bättre.

Hoppas ni har rätt... för fortsätter det här så är det ju hopplöst jobbigt!! :( för mig allså.. Men visst är det sött!! Kärlek vid första ögonkastet! Pussar och kliar varandra hela tiden :love::love:

Visst är det jobbigt men stå ut. Nr 1 bör ändå vara att hästen har det bra. :) och som sagt, ge det tid. Det kommer troligen att lugna sig och sen slutar de att ropa efter varann. Men sluta inte att pyssla med hästen. Han behöver nog lära sig att han kan gå ifrån utan att vännen försvinner. Till slut förstår han att han alltid får förenas med vännen igen efter en stund. :bow:

Hästkärlek är allvarliga saker minsann :D men även om man är kär så måste man gå till jobbet dvs finna sig i att bli riden ;) Fast jag håller inte med de andra om att det går över, snarare tvärtom de blir mer och mer fästa vid varandra.

Att de blir mer och mer fästa kan jag kanske hålla med om. Men beteendet har alltid lugnat ner sig enl min erfarenhet. Sålänge man ger hästarna en bra omgivning. Ofta kan det underlätta om man har fler än bara dessa två hästar i hagen.

Suck! finns det inget piller man kan ge dem mot kärlek? :crazy: Håller med om att man måste gå till jobbet fast man är kär, men som det är nu blir det svårt med koncentrationen...:(

Suck! finns det inget piller man kan ge dem mot kärlek? :crazy: Håller med om att man måste gå till jobbet fast man är kär, men som det är nu blir det svårt med koncentrationen...:(

Men blir det inte bättre när du rider iväg och de inte ser varandra längre?

Hade precis samma problem förut, då jag hade min foderponny i ett stall tillsammans med en valack. Valacken var så kär i min ponny så jag fick inte ut henne ur hagen själv utan att han trängde sig med. Och då jag hade ut henne ur hagen och for och rida så gnäggade han så det hördes lång väga, men jag bytte stall så nu så slipper jag det :)

Låter som en hingstig vallack ,har själv än och fick byta ut damerna mot grabbar istället (nytt stall)men innan var jag tvungen att ge honom munkpeppar för att slippa bråket med att ta ut ur hage ,skrika 1 km från stallet mm min kompis vallack slet sig flera
ggr och stack till hagen . så prova munk pepper, skrivs om i en bok man kan låna på biblioteket "hästägarens örtabok# jätte bra.

Låter som en hingstig vallack ,har själv än och fick byta ut damerna mot grabbar istället (nytt stall)men innan var jag tvungen att ge honom munkpeppar för att slippa bråket med att ta ut ur hage ,skrika 1 km från stallet mm min kompis vallack slet sig flera
ggr och stack till hagen . så prova munk pepper, skrivs om i en bok man kan låna på biblioteket "hästägarens örtabok# jätte bra.

Nää inte så hingstig -bara överförtjust! Har tyvärr inga grabbar att byta ut mot! :crazy: Vad gör man med munkpeppar? Dämpar det kärlek?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 166
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
596
Senast: Funderarn
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 521

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka