Status
Stängd för vidare inlägg.

Fossing

Trådstartare
Någon som har en sådan?? Åsikter? Bilder?

Har letat och letat efter en lagom dyr bomlös sadel och fastnat för kari flex, nyare modellen. Dels för att den ser mest engelsk ut (kanske kravlar vi oss ut på en dressyrtävling en vacker dag och då ska ju sadlarna vara "av engelsk typ"), jag gillar att man inte behöver pad då det känns som att det är svårt att passa till padens kanaler efter ryggraden (tänk om den glider och hamnar fel! :eek: ) och så var den av överkomligt pris men samtidigt får jag intrycket att den har viss kvalitet.

Den säljs som en islandssadel, men kan man använda den till dressyrträning/uteritt till andra raser också? Har en liten d-ponny, vars rygg iochförsig är ganska islandslik (kort).

Sedan undrar jag detta med hoppning.... det finns en mängd olika åsikter om detta, men jag undrar om någon har någon konkret erfarenhet av hoppning med just denna sadel? Med hoppning menar jag MAX 80 cm, vi är nämligen höjdrädda. :D Men man vet ju aldrig. Gymnastikhoppning är vad vi främst ska pyssla med. Tror ni den fungerar till det också? Hur är stiglädrena fästade?

Mao: jag är ute efter en bomlös som passar en liten d-ponny och en liten ryttare, som jag kan rida dressyr, ut och hoppa pyttehinder med. Vad tror ni?

Jag vet att det finns tusen trådar om bomlösa, men just kari flex verkar det vara ont om.

Sv: Kari flex

Det finns en färsk Kari Flex tråd på islandhästsidan, hur den är till en tre gångare är inte av intresse för den tråden så vi kan ju starta en egen :smirk:

Jag är liten och hästen har kort rygg en BRED D. Vi provade en för ett tag sedan och den var över förväntan. Klart bäst hittils och då har jag provat även Pfiffs, ST Espaniola, Freeform och ingen av de sadlarna låg bra på honom.

Sadeln jag provade var inte insutten så den ser ut lite som ett ufo på ryggen, men den formar sig efter både häst och ryttare snabbt. Min häst är inte inriden så jag kunde bara prova den det lilla vi rider. Den låg helt stadigt både på plan mark och i skogen, rörde sig inte alls. Den är lite låg i manken så jag kommer behöva en uppbyggnadspad till den för säkerhets skull.

Hästen rörde sig helt obehindrat och avslappnat, jag sitter helt underbart i den. Midjan formar sig och blir smal, man får lodrät sits och den är SÅ mjuk och jag med mina korta ben fick för första gången uppleva hur det är att kunna använda benstöden, allt sitter helt rätt.

Stigläderfästena är säkerhtesfästen och de sitter som det känns iaf. ngt. längre bak än normalet. Sadeln är lika fast och stadig som en bomsadel när den inte används, det är först när man sätter sig i den man känner skillnaden. Den är flexibel åt alla håll i sin tunna bom. Jag tycker att kvaliten för den pengen inte går att klaga på och det ex. jag hade hemma var mycket välsytt. Många störs sig på att den blir repig väldigt lätt och ser det som ett tecken på dålig kvalité, jag ser orsaken i att skinnet är så mjukt istället.

Alla förespråkar ju att inte hoppa i en bomlös/flexibom vilket jag förstår, men jag med min lilla kropp kommer iaf. att prova på det den dagen vi blir mogna för det ute i skogen och kanske även på bana med några småskutt ibland. Sadeln är lika uppbyggd runt fästena och har lika mycket mellan fästen och rygg som en vanlig bomsadel. Hade jag vägt mer eller haft en häst som inte hade så stark rygg hade jag inte tänkt lika.

Detta är vad jag har upplevt den korta stund jag hade provsadeln. Har beställt en och väntar hem den runt jul.

http://www.pixbox.se/alb_show_id177677_page0.html

Tack för ett snabbt och bra svar! Roligt att höra att du tyckte om den! Jag har väl resonerat på ungefär samma sätt som du. Du har inga uppsuttna bilder? :angel: Den ser som sagt lite lustig ut när ingen sitter i den, men det kanske är annorlunda när man sitter på? Och hur fungerar det med mankfriheten? Förhoppningsvis ska man ju med viss hjälp av sadeln bygga massa fina muskler där, :d men kan man ha en uppbyggnadspad så länge OM den inte passar?

Var beställde du din ifrån? Om man inte får skriva här får du gärna PMa! :)

Jag har lite uppsuttna bilder i länken nedan. De mörkare bilderna är före ridturen, de soliga är efter.

http://www.pixbox.se/alb198392

Min Nordsvensk är ENORMT bred! Jag har senaste tiden ridit barbacka med en ridgjord, allt annat är hopplöst att få att passa på en vandrande tunna.

Jag tyckte vid provningen av sadeln att den låg lite väl nära manken, men jag ska få hem en pad som höjer sadeln vid manken, då tror jag att det blir perfekt. Hästen protesterade inte under ridturen, trots att det var minimalt med utrymme mellan manke och sadel, så jag antar att han tyckte det var ok, annar protesterar han skarpt när sadeln inte är skön.

Både jag och min sambo satt förvånansvärt bra i sadeln! De islandssadlar jag annars provat har fått mig att sitta i en hjälplös stolssits, så grav att jag haft svårigheter att rida lätt i de sadlarna. Min sambo har inte kunnat rida i min bomlösa FreeForm pga att vissa ädlare delar kommer i kläm, hrm. Kari Flex tyckte han däremot var jätteskön!

I övrigt håller jag med Sissu om det hon skriver om sadeln. Jag har beställt en Kari Flex, från en ÅF nära mig. Det finns flera ÅF, någon är lite dyrare men de flesta jag har sett säljer just nu sadeln för 5600 kr. :)

Du kan ha tex wintecs uppbyggnadspad hela tiden om du vill, det är inget man måste ta bort efter tid.
Kolla Flextråden på islandssidan, jag har lagt dit en bild på den där.

joda! ni med tregångare är välkommna att skriva i den tråden. ville bara att tråden skulle ligga kvar där för att jag själv har islänning. så skriv å fråga på bara!=)

Schyrrans, jag som inte vågat skriva nåt........Nu har ju så många skrivit massa bra saker så jag har ju inget mer att komma med, mer än att jag hoppas den är så kanon som jag upplevde de får dagar jag hade lånesadeln.

har testat...över förväntan helt otroligt skön.

upplevde du denna som smalare än barefoot london?
skriv gärna för- och nackdelar med kari-sadeln.

jag har en barefoot london men börjar inse att den kommer kräva Mycket "inridning", eftersom den har så tjocka kåpor. jag kan för mitt liv inte förstå riktigt varför den är konstruerad såhär, men jag gillar den i övrigt och tror den kommer bli bra när jag använt den ett år kanske, så jag tänker behålla den.
men man håller ju ändå alltid ögonen öppna för nya alternativ..:angel:

ja det är en otrolig skillnad ;) Benen ligger ju mot hästen och inte en kilometer utanför ;) ;) mjuk och härlig och smalare än vad jag trodde en sådan sadel någonsin kan va..Har än så länge inga nackdelar...har precis provat den på båda mina hästar, ett halvblod och en frieser...

men funderar på en pad av nåt slag..som lyfter sadeln , har redan den där wintecpaden som lyfter fram Men skulle vilja ha en som lyfter och är snyggare ;), kan det tänkas att en mattes correktionpad, grandeur , skito eller annan bomlöspad funkar...

Klart de paddarna du räknar upp kan fungera, allihopa. Grandeur och skito går att få i islands/gångartsmodell, men dressyrskurna paddar brukar kunna fungera på islandssadlar också.

jag har inga islänningar ;) Frieser och halvblod ...Men vilken kan tänkas vara bäst för att få manken friare ...

Hmm, tänkte på en sak, "good4you" har ju en halvpadd med correction system, som i alla fall SER fiffigare ut än Mattes (och lite billigare), kanske vore något? Vad som helst som höjer och faller dig i smaken fungerar. Grandeur har inte själva några paddar som lyfter upp bara i framkant, så där vinner väl Mattes eller Bartl (som good4you säljer.)

jo jag vet att den är tänkt till islänningar ;) , jag köpte denna för att kunna rida och slippa rida barbacka jämnt (tills hästen musklat upp sig...) ska kolla den du nämnde...

jo den ser ju bra ut...undra om det följer med några paddar...mattes kostar kring 1000 lappen och då följer det med...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
E
Utrustning Hade equiterapeuten ute nu i dag, och hon dömde ut min sadel. Egentligen passade den, men han fick ändå ont av den på något konstigt...
2
Svar
23
· Visningar
1 982
Senast: misan
·
G
Islandshäst Nu är det såhär att min Gauti börjar få skavsår på ryggen av sadeln Kari Flex som är en bomlös sadel. Rider med en vojlock under, men...
Svar
10
· Visningar
1 458
Senast: Gauti
·
  • Låst
Utrustning Nu har jag letat efter en ny sadel i över ett halvår. Vill egentligen helst rida bomfritt, men har inte hittat någon som ger mig riktigt...
Svar
15
· Visningar
2 946
Senast: Linisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2