Bömlöst - hjälp mej!

Sv: Bömlöst - hjälp mej!

Okej, det låter bra ! Känns den stabil eller mer som ... tja, en pad med stigbyglar? :p Min kära häst kan ju få för sej att saker är livsfarliga ibland, och då vill jag gärna ha en chans att sitta kvar :angel: haha. Jag klarar ju av att rida honom barbacka, så lite bredare än en vanlig sadel går ju bra... Kollade på bilder på sadeln, tror du att det skulle gå att typ 'bygga upp' lite under sitsen så att det blev lite smalare? Eller är det helt kört? :)

Nja, en pad med stigbyglar tycker jag inte den känns som :). Men den ligger väldigt stabilt på hästens rygg, men nu är han inte direkt någon tunna och han har ordentligt med manke så det kan ju spela in. Men jag kan sitta upp från marken utan att den glider. Nu brukar jag inte göra det men det går om man måste :)! Han har också skyggat lite och sånt och den har inte mer än flyttats några cm i sidled. Men som sagt, har ju säkert mycket med hur hans rygg ser ut :). Man kan ta bort sätet om man vill så med lite fantasi skulle det säkert gå. Dock vet jag inte hur. Men annars kan du ju skicka efter en provsadel :)! Finns ju många återförsäljare som skickar hem provsadlar för en liten summa som man sen får tillbaka när man lämnar tillbaka sadlen.

jag lånade en barefoot (vet ej vilken modell det var) av en kompis som sa att den var jätte skön att rida i. det tycker inte jag att den var :crazy: min häst är inte jätte bred, ca 90 grader, men det kändes som att jag hade en hel ladugård under rumpan! jag är inte alls emot bomlöst, men den var hemsk! hästen känns inte hälften så bred när jag rider barbacka... och det var väldigt mkt padd med stigbyglar känsla över det hela.

hästen som sadel brukar ligga på är KLOTRUND :p och ligger väldigt bra på henne, men på min dam så tycker jag inte att den passade. den gled ganska mkt och jag kände att jag fick väldigt ont i höfterna av att försöka hålla mig mitt på hästen. att den gled jag ju kanske bero på att ägaren hade plockat ur plastgrejen i framvalvet och lagt i handdukar, för att framvalvet inte längre låg bra på hennes häst.

jag har idag beställt en startrekk dressage och jag är sååå spänd på hur den kommer att ligga och kännas!! haha men det kommer verkligen att kännas i plånboken :eek: det vet jag redan innan jag ens fått sadeln

KL
Torsion är supersköna! Det börjar finnas en del begagnade såna så behöver inte bli så dyrt. Har själv en extra light, kanske inget att rida dressyr i eftersom man inte blir så stabil i skänkeln men alldeles underbar att rida i!

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Western Hej alla! Det är så att jag undrar om det finns någon tillräckligt kort western sadel för att passa denna kille: Han är en...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 642
Senast: gutenviks
·
L
Utrustning Jag har starka funderingar på att skaffa bomlös sadel och har drabbats av värsta valångesten, eftersom det finns så många olika sorter...
Svar
4
· Visningar
1 878
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka