karenstid?

Marvin

Trådstartare
Någon som vet vad det är för karenstid för tävling på fabrol vet, aktiv substans acetylcystein 1000 mg. Vi hittar inget i fass vet, eller på ATGs sida.
 
Sv: karenstid?

Vet inte till 100% men jag tror inte att fabrol är dopningsklassad. Det bäste vore om du ringde till Jordbruksverkets Veterinära Tillsynsenheten 036-16 38 28. De svara på allmänna veterinärfrågor.:idea:
 
Sv: karenstid?

Vet inte riktigt, men luftrörsvidgande preparat är det 14 dagars karens på.Det stog det i ridsport tidningen.men Fabrol är kanske inte luftrörsvidgande?
 
Sv: karenstid?

Nu har jag läst att det är 99 dagars tävlingskarens på Fabrol (annat tråd). Men som sagt det vore bäst att ringa...
 
Sv: karenstid?

noris96 skrev:
Vet inte riktigt, men luftrörsvidgande preparat är det 14 dagars karens på.Det stog det i ridsport tidningen.men Fabrol är kanske inte luftrörsvidgande?
Acetylcystein är bara slemlösande. (Fabrol alltså)
 
Sv: karenstid?

Zebung skrev:
Vet inte till 100% men jag tror inte att fabrol är dopningsklassad. Det bäste vore om du ringde till Jordbruksverkets Veterinära Tillsynsenheten 036-16 38 28. De svara på allmänna veterinärfrågor.:idea:

Att det inte är dopingklassat betyder inte att man får tävla på det.
Då är det troligen ett egen risk preparat. Dvs man ansvarar själv för att urinen inte innehåller större koncentration av otillåtna substanser än tillåtet.
 
Sv: karenstid?

Marvin skrev:
Någon som vet vad det är för karenstid för tävling på fabrol vet, aktiv substans acetylcystein 1000 mg. Vi hittar inget i fass vet, eller på ATGs sida.
Finns fabrol fortfarnade att köpa?
Har för mig de tog bort det för närmare 10 år sedan?
Har det kommit tillbaka?
 
Sv: karenstid?

Marvin skrev:
Någon som vet vad det är för karenstid för tävling på fabrol vet, aktiv substans acetylcystein 1000 mg. Vi hittar inget i fass vet, eller på ATGs sida.

Jag tror inte det finns någon fast karens på acetylcystein pga att preparatet inte är registrerat på häst.
På Ventipulmin vet (klenbuterol) är det 14 dygn.
Om jag kommer ihåg rätt :confused: så ombildas acetylcystein till salicylsyra och i så fall är det ett engen risk preparat där dopingprovet inte får innehålla mer salicylsyra än 750 µg/ml urin
och minder än 6,5 µg/ml plasma. Salicylsyra finns ju i kroppen normalt så därför är det inte nollgräns.

Det är ju då svårt att veta hur länge innan tävling man måsta sluta ge medicinen... så säkrast är nog att ge en medicin som är registrerad på häst istället tex ventipulmin.
 
Sv: karenstid?

lundsbo skrev:
Finns fabrol fortfarnade att köpa?
Har för mig de tog bort det för närmare 10 år sedan?
Har det kommit tillbaka?
Tydligen har ett annat företag tagit upp produktionen.
Tack för hjalpen allihopa! :bow:
 
Sv: karenstid?

gå på sidan: www.travsport.se

ridsporten hänvisar till denna sida, eftersom de har samma bestämelser och den är ständigt uppdaterad :bump:

/märta
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: tara
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
790
Senast: Lazy Lady
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Utrustning Häst har strl 160-165 i vanliga täcken..försöker nu hitta ett ländtäcke att ha vid ridning (inget skrittäcke, o inget reflex) men alla...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp