Karens på kylning

G

Galadriel

Satt och skummade de nya uppdateringarna i karenslistorna och hittar följande:

Nedkylning med annat än vatten, förbjudet under tävlingsdagen (gäller från 1/11 2009)***
*** För utvärtes preparat se Karenstider för vissa utvärtes produkter

Får man inte längre använda sig av kyllera, gelé, isbandage och kylpaddar på tävling?

När jag kollar listan över utvärtes preparat finns det flera preparat med 0 h, som Cold Gel, Coldflex, Cool Off, Cold Spray, Ice Gel och Swede Clay. Men jag är fortfarande inte säker på vad som gäller. Hur tolkar ni det?

/Josefin

Sv: Karens på kylning

Jag tolkar ingenting. ;)

Men på sätt och vis kan jag förstå om det inte är tillåtet med nerkylning under tävlingen, eftersom man kan dölja vissa skador genom att kyla hårt.

Men att inte få kyla med valfria metoder EFTER tävling och slutbesiktning, fast samma dag, känns lite väl tufft.

Om det står sådär så tolkar jag det som om allt utom vatten är otillåtet på den dagen som hästen ska tävlas/tävlar. När man sedan anser att "tävlingsdagen" är över, om det är när man lastar och åker hem eller dagen efter, det kommer nog att tolkas olika av många. Sedan finns det alltid folk som inte låtsas om och fortsätter att kyla med sådant som inte syns, ex kylgele eller isspray....
Inom travet har denna regel funnits länge. Vet inte hur det är inom galoppen men det är säkert som inom travet, förbjudet.

Jag håller med. Under ritten behöver man inte få kyla, men efter slutbesiktningen borde det vara ok. När upphör tävlingsdagen? Och hur blir det på långa ritter, där man väl har en besiktning dagen efter tävlingen också? Då om någonsin borde man behöva kyla..

Detta är ju naturligtvis väldigt knepigt. Vatten - iskylning?

Kanske kan DK hjälpa oss att reda ut detta begrepp "under tävlingsdagen" Vi gör ju detta efterarbete med hästarna och kyler/ värmer för deras bästa återhämtning efter tävlingen.

Något som är viktigt att tänka på sedan är vad som skiljer sig från FEI regler om karenstider och doping.

Inom travet har denna regel funnits länge. Vet inte hur det är inom galoppen men det är säkert som inom travet, förbjudet.

Länge? Enligt karenslistan sen 1/9.
Och jag ringde just upp min kamrat travtränaren, och han påstod att "under tävlingsdagen" innefattade tills loppet var avklarat. (Eller båda loppen, om det handlar om dubbla heat.)
Och vatten innefattade även is. Så man kan inte linda 4 piggelin runt kotorna för att kyla bort hälta innan start längre.

Så man kan inte linda 4 piggelin runt kotorna för att kyla bort hälta innan start längre.

:rofl: det skulle se ut det

Själv så har jag aldrig kylt med annat än vatten under tävligen.
men när tävlingen är över kyllera eller isbalsam. Vill heldre åka ut på hälta/annan skada än att sitta där och förvärra det genom att ha "kylt bort det" :mad: tanken har inte ens funnits hos mig, skrämmer mig att folk tänker så...

Och vatten innefattade även is. Så man kan inte linda 4 piggelin runt kotorna för att kyla bort hälta innan start längre.

Fast nu får du nog bestämma dig för hur du vill ha det. Kylning med vatten är ok. Är is vatten?

Is är givetvis vatten!
Det står ju inte att de endast får kylas med vatten i flytande form.
Piggelin däremot består av annat än bara vatten!

Fast han jag pratade med menade att även is var otillåtet.

Stämmer det, så är texten flummig.

Enligt den texten måste is vara tillåtet eftersom att det är vatten, annars måste de ju skriva till att den måste vara en viss temperatur, eller i flytande form eller nåt liknande.

Men säger de bara vatten (H2O) så innebär det ju att man får använda det i vilken form som helst.

Ja, jag vet inte. Det är ju därför vi sitter här och gissar.

Jag gjorde vad jag kunde i går kväll, kontaktade en proffesionell travtränare, som menade att även is var otillåtet.

Du får gärna kontakta Stig Hägglund eller Peter Kallings för att fråga mera.

Haha nej så intresserad är jag inte! Jag har inget intresse i att använda is iaf, så för mig spelar det ingen roll!

*KL*
Detta är nog en mer intressant fråga än vad jag trodde från början.

Börjar man med att bena ut vad en tävlingsdag innebär, så är det enligt Allmänna TR, moment 111, 4a
"Tävlingen börjar vid
sekretariatets öppnande och slutar en halv timme efter sista klassen.

Då kan man ju direkt anta att alla som rider en 5-milare och lägger på kyllera bryter mot TR, eftersom tävlingen inte är slut så länge det finns ryttare kvar som inte hunnit slutbesikta.

Och man kan även tänka sig att kylning, på vilket sätt som helst, för att dölja klassas som doping, tex om man fått en 1a i en grind, och försöker kyla ner. (tex om man gissar att hästen slagit på sig.)
Kyler man däremot för att förebygga, så är det mer okey.

Hela tanken med att ta med detta nya, kan, vad jag förstått, hindra avarterna, som tex kylning med kolsyreis.

Jag gissar även att vi kommer att kunna läsa mer om det här, eftersom dessa regler måste förtydligas ordentligt.

Nån som vet vad som hänt med detta?

Kommer det att vara otillåtet att kyla sin häst med annat än flytande vatten, innan tävlingsdagen( dvs innan sista ryttaren i tävlingen är i mål) är slut?

Konstigt att så många bryr sig om vilka färger de ska tävla i, men struntar totalt i om det kommer vara okey att lägga på hästen kyllera när man gått genom slutbesiktningen. :confused:

Är det bara jag som är nyfiken på hur det är med detta?

Vi har diskuterat det i en tråd på fälttävlan också, men eftersom det blev påhopp på distansryttare så dog tråden ganska snabbt där med. :grin:

Ingen verkar veta och personligen har jag ingen brådska att få svar, eftersom jag får starta först 2012 med min häst och då förmodar jag att reglerna är klara. :p

Jag är också fantastiskt nyfiken på vad detta kommer att innebära, och ser fram emot att få begreppen utredda och klargjort vad som kommer att gälla. Men eftersom jag inte kan göra annat än att gissa har jag inte skrivit här innan. ;) Mer på brist av nåt vettigt att tillföra än brist på intresse.

Meddela gärna om du gör några nya upptäckter. Tycker att det ska bli väldigt intressant att veta hur de tänkt tillämpa den här regeln.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka