karens på "butta"

pimy

Trådstartare
Min häst fick fång hos sin fodervärd för ca 1,5 år sedan och behandlades då med fenylbutazon.

Jag har nu skaffat pass åt honom och börjat undra lite om karensen på "butta". Jag tävlar inte med hästen, så tävlingskarens (doping) är inte intressant, utan snarare slaktkarrens om man nu väljer att lämna hästen till livsmedelsprod. när den dagen kommer... Har hört att det är livstids karrens på "butta", men jag har inte hittat något säkert. Fodervärden säger att det är 60 dagars karrens men jag litar inte på henne när det gäller sådana uppgifter, hon har inte koll...

Vad jag förstått så får jag den dag jag lämnar hästen till slakt, fylla i ett papper om medicinering!?... Får jag där rabbla upp allt hästen behandlats med eller skriver jag under på att hästen får/inte får användas i livsmedelsproduktion? Jag kan ju inte veta vad han fått under de 16 åren han levt innan jag köpte honom...

Hur funkar det?

Sv: karens på "butta"

Hej. Enligt jordbruksverkets bestämmelser får en häst behandlad med butta ej användas som livsmedel = livstids karens.

Sv: karens på "butta"

Jag håller med om detta.
Man kan ju som sagt inte kolla vad hästen fått före sin tid, där av en av anledningarna till passet där allt ska dokumenteras.

Liknande trådar

Hästvård Hästen äter butta två gånger om dagen och det blir med automatik att den som fodrar morgonen eller kvällen (när jag inte kan vara där)...
Svar
2
· Visningar
1 117
Senast: Nominous
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 993
Senast: Korven
·
Hästvård Hur noggrannt kollar slakterierna det här med livstids karens? Ska förtydliga innan att jag inte tänker skicka hästen på slakt utan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 708
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 537
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar