Karens för vaccination?!

_Runaway_

Trådstartare
Ponnyn ska tävla hoppning på lördag, och vi har lyckats boka en vaccination på onsdag. Är det OK? han ska vaccineras mot hästinfluensa och stelkramp. Finns det någon sida på nätet (typ fass vet?) där man kan se vad karenstiderna är? Vad ska man söka på för läkemedel då?

Sv: Karens för vaccination?!

Ja du kan söka tex på Duvaxyn på Fass hemsida, finns en länk till djuravdelningen, det är ett, om jag förstått rätt, ett både- och vaccin.

Mig veteligen är det noll dagars karens för vaccination, däremot ska man inte anstränga hästen för hårt efter vaccination, det kan påverka hjärtat.

Om du skall vaccinera mot influensa och sen tävla, så skall det vara 7 dagar mellan vaccination och tävling...förutsatt att han är grundvaccinerad!? Du kan se det på ridsportförbundets hemsida.

Som någon sa, det är sju dagars startkarens på vaccination. Så det är inte okej/tillåtet att vaccinera på onsdagen och tävla på lördagen. Detta enligt SvRF.

Karenstider för start hittar man INTE i Fass.vet, men här finns karenstidslista för okt - nov. Där är det 96 h/4 dygns karens på vaccination. Men som någon sa, SvRF kör med sju dagar. Men 7 eller 4, vaccinerad på onsdagen kan den inte starta på lördagen.

http://www.galoppsport.se/appImage/karenstider06_10_11.pdf

Senast ändrad:

Ponnyn ska tävla hoppning på lördag, och vi har lyckats boka en vaccination på onsdag. Är det OK? han ska vaccineras mot hästinfluensa och stelkramp. Finns det någon sida på nätet (typ fass vet?) där man kan se vad karenstiderna är? Vad ska man söka på för läkemedel då?

Var i samma situation för några veckor sedan. Skulle ha klarat 96-timmars karensen som det "egentligen" är på vaccinet men SvRF har bestämt 7 dagar och det står visst i TR var det någon som sa till mig. Jag ringde runt och frågade och det var 7 dagar som gäller. Vi fick stryka oss från tävlingen eftersom jag inte kunde vänta med vaccinering för då hade det gått mer än 1 år. Kan du inte ta en ny (senare) tid?

Ja du kan söka tex på Duvaxyn på Fass hemsida, finns en länk till djuravdelningen, det är ett, om jag förstått rätt, ett både- och vaccin.

Mig veteligen är det noll dagars karens för vaccination, däremot ska man inte anstränga hästen för hårt efter vaccination, det kan påverka hjärtat.

Det är 7dagars karens på vaccination för att få tävla. (måste vara grundvaccinerad också)

Tack för svaren, jag hittade på Fass det där med 96timmars karens, och fick hur som helst byta tid. Men att det till och med var sju dagar visste jag inte. Men vi har tid på oss att avvakta ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 615
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag är ny hästägare och håller på med vaccinationer av pållen min. Jag har märkt att det är helt otroligt hur mycket det kan skilja...
Svar
4
· Visningar
2 514
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat