karens andapsin

Tussemaja

Trådstartare
Jag har bett min vet skriva ut andapsin som förebyggande till min magsårshäst. Hur är det med karens- tävling/slakt? Andapsin är ju humanmedicin....

Sv: karens andapsin

Låt hästen bli frisk innan den ska tävlas! Behöver den förebygande behandling för att kuna tävla är den knappast i tävlingsmässigt skick.

Jag hade inte litat på 10 dagars startkarens (det finns inga fastställda karenstider för humanpreparat) och hoppas att det tas ett dopingprov på hästen om du startar så tätt inpå en behandling.

Andapsin skulle falla under otillåten medicinering och inte doping, bara som parantes.

Sen tror jag inte TS frågade för att prompt starta hästen så fort det någonsin går, utan just för att veta och med marginal kunna starta hästen utan att riskera att bryta mot karensen.

Förebyggande kan ju ses från två håll. Dels hästen som ges förebyggande för att den annars får magsår, dels hästen som får förebyggande för att det känns tryggast så, men kanske/antagligen skulle klara sig fint utan, men matte/husse vill gärna ha både livrem och hängslen.

Eller för den delen som för min, att det är ofrånkomligt med magsårsrisken då grovfodergivan måste begränsas så hårt för att hålla hullet nere. Dvs hästen är inte sjuk - 'bara' väldigt lättfödd och glupsk. Så man ligger på den förbannade gränsen hela tiden och det är ganska små marginaler att spela på. Min får inte andapsin hela tiden som förebyggande - tror jag inte TS tänkt heller, andapsin är apdyrt ge i hästdoser under lång tid. Däremot får han om han behöver medicineras med NSAID/liknande som ger en ökad magsårsrisk - då överstiger ju både anledningen till NSAID-behandling och NSAID-karensen andapsinets så det är inte ur någon aspekt läge tävla ens samma månad om andapsinbehandling. Men han får också om jag tvingas dra ner fodret ännu mer och ligger bokstavligt talat och vinglar på gränsen. Där är han inte sjuk, och finns inget att 'bli frisk från', och där skulle det rent teoretiskt kunna vara aktuellt att tävla 'så fort karensen är slut'. Utan att det innebär minsta lidande för hästen.

Hänger du med?

Stadigvarande andapsinbehandling för att undvika magsår blir som sagt en hemskt dyr månadskostnad, så tror (men vet ju inte) det var det TS var ute efter, utan att ge som förebyggande i risksituationer, vad risken än ligger i? Och då finns det lägen där hästen är fullt frisk men man ger andapsin för att förebygga att hästen inte fortsätter vara det.

Vill man ge förebyggande magsårsbehandling OCH tävla järnet kan man hellre ge GastroGard (omeprazol) förresten... 1 dygns slaktkarens, 4 dygns tävlingskarens..

Låt hästen bli frisk innan den ska tävlas! Behöver den förebygande behandling för att kuna tävla är den knappast i tävlingsmässigt skick.

Jag hade inte litat på 10 dagars startkarens (det finns inga fastställda karenstider för humanpreparat) och hoppas att det tas ett dopingprov på hästen om du startar så tätt inpå en behandling.

Vem har sagt att jag tänker starta? Inte slakta heller för den delen.
Jag vill ge andapsin i förebyggande syfte en tid efter att hon gått på gastrogard för att inte tvärt sluta med alla insatser.

Jag tänkte hjälpa min veterinär med lite tips på var - på ett ungefär - "karensen" (som ju inte är nån karens egentligen) kan ligga. Sen kommer hon säkert att rådgöra med andra veterinärer. Det var bara därför jag ställde frågan :-)

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 955
Senast: Dorinda
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 545
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 880

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?
  • Evolve
  • Hingstar som dött, 2025.