• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Butros
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 274

Butros

Trådstartare
Känner någon till om det finns några Karabakh-hästar i Sverige?

Vad jag förstår finns det ganska få hästar av denna ras och de flesta finns väl i Karabakh, men åtminstone några lär ha exporterats.

För den som inte är bekant med rasen kan jag nämna att den är korsning av hästar från bl a Azerbaidzjan, Iran och Turkmenistan. En av de ingående raserna är Akhal-Theke, som nog har påverkat färgen, eftersom Karabakh-hästen anses vara guldskimrande.

Sv: Karabakh

alla "ryska" hästar (som jag för enkelhetens skull kallar dem eftersom området är så stort) är kända för sina metalliska färger och sina varma färger - jag skojar att det hör till området, eftersom ryssland-centralasien är världens mest metallrika område (naturresurs) (naturliga födan :crazy: )

Tyvärr inte sett någon Karabakh här och tveksam om jag själv skulle vilja åka på shoppingresa till området just nu (Nagorno-Karabach-Armenien, instabilt område). De är väldigt fina dock, och du kan ju jämföra dem med Osseternas hästar (Georgien-trakten), de är också fina. Atrop-Medien kallades även Azi-området förr om du söker information om ursprung osv längre tillbaka i tiden.

hoppas någon annan vet om det finns trevliga karabher här

Tack för ett intressant svar! Ossetiska hästar kände jag inte till, och tyvärr är nog Syd-Ossetien inte så lämpligt att besöka just nu.

Dock vill jag rent generellt slå ett slag för Kaukasien med intressanta kulturer och fin natur. Förra året var jag tre gånger i Georgien och en gång i Armenien, båda länderna var väldigt trevliga. I Jerevan är brottsligheten dessutom liten, medan man i Tbilisi bör iaktta en viss försiktighet när det är mörkt.

Jag träffade flera personer som hade varit i Karabakh, men jag vill inte åka dit förrän jag har besökt Azerbaijdzjan. Med stämplar från Karabakh i passet får man inte visum till Azerbaijdzjan.

Jag kan alltså rekommendera en resa till området. Titta gärna i Butros resedagbok

Detta blev en liten utsvävning. Får se om någon känner till svenska karabakher.

Jag är ingen vän av att putta upp trådar, men jag gör ett försök till att se om någon kan tipsa om Karabakh eller andra kaukasiska hästar.

Jag är ingen vän av att putta upp trådar, men jag gör ett försök till att se om någon kan tipsa om Karabakh eller andra kaukasiska hästar.

Jag såg en Karabakh-hingst på 70-talet som stog till avel på Kingsettle palominostuteri, den hingsten var en gåva till Drottning Elizabeth II efter ett statsbesök i Sovjet, och han användes i palominoaveln, en ganska liten hingst, ca 150 cm, guldfux/nästan palomino, han tävlades framgångsrikt i dressyr (på den tiden var LB något fantastiskt, och efter en skänkelvikning applåderade publiken :D ). Jag har sett nånstans att det ska finnas ett stuteri i england med Karabakh hästar, ska se om jag kan leta upp adressen.
:banana::banana::banana:

Jag har sett nånstans att det ska finnas ett stuteri i england med Karabakh hästar, ska se om jag kan leta upp adressen.
Det skulle vara intressant.
s.laugh.gif

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 143
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 720
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har sedan barnsben varit störtförälskad i kallblod, ju grövre desto finare! Särskilt franska kallblod som ardenner, auxois, trait...
Svar
12
· Visningar
1 791
Senast: CaisaCax
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var på en föreläsning igår om sorgbearbetning. Den var verkligen bra! Riktigt bra, gav mig jättemycket! Det är verkligen inte allt...
Svar
0
· Visningar
1 292
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka