Kapslat in Infektion!

katarina_dacke

Trådstartare
Jaha ska försöka förklara så bra det går,
Har en unghäst som jag i slutet på sommaren var på klinik med, det konstaterades knäledsinflammation båda bak, vi behandlar och åker hem, 1 vecka efter behandlingen blir han jättesvullen i höger bakben och då menar jag verkligen jättesvullen!hittar även ett litet sår vid hasen, Så ringer kliniken igen och får en tid dagen efter.

Det konstateras att han har fått lymfangit, vi får behandling och hämta ut penecellin som han får i sju dagar.
Han blir bättre med svullnade vid såret går inte ner..
Veckan efter så följer jag med min kompis till kliniken å pratar med veterinären om min häst och förklarar att svullnade inte gått ner över hasen.

Efter detta så har vi en återbesöktstid för att kolla knäledsinflammationen, men istället så röntgar vi hasen, hittar inget främmande och sen tar vi ett ultra ljud på hasen.. Då ser vet att han har kapslat in infektionen i hasen..
Så han får ny medecin och hippotrim som jag ska ge i 5 dagar, (imorgon är sista sprutan)
Men nu har han svullnat i nedre delen av benet igen.. från hasen och ner är han tjock, leder honom som vet rekomenderat och han är pigg å kry, har ingen feber..

Så nu till frågan! Är detta ett tecken på att infktionen håller på att gå ur?
Någon som har liknade erfarenhetar??
Vi ska på återbesök om 9 dagar..

Hoppas ni förstår vad jag menar och :bow: till alla som orkat läsa!

Sv: Kapslat in Infektion!

Det är svårt att säga men en svullnad kan börja gå neråt när det håller på att lägga sej, kroppen tar ju hand om vätskan men det tar tid och under tiden brukar svullnaden vandra neråt, alltså det KAN vara så. Svullnaden består då av blodutgjutning och/eller lymfvätska och det var väl lymfsvullnad hästen hade så.

Mig veterligen om det är en inkapslad infektion så kommer ju inte medicinen åt den. För att medicin skall verka så bör man kunna se en pågående infektion i blodbilden. Inkapslade infektion brukar ju inte synas på blodbilden och kroppen kan själv ta hand om den och man får vänta ut dem men det kan ta tid. Om den är synbar så kan man även fundera på att skära upp den och sedan ge medicin förebyggande.

Men överlag enl. vad min vet. alltid har förklarat så kommer man inte åt inkapslade varbölder med medicin som man gör med vanlig infektion.

tack båda två för svar!
Hoppas verkligen att infektionen håller på att gå ur.

Vet menade att man kan komma åt infektionen med antibiotika, de vill testa det först eftersom att skära upp det och få ut det är mer riskabelt och att det är stor risk för komplikationer, så hoppas jag slipper detta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 557
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 945
Senast: Nominous
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025