Kapselgarderob?

Det jag behöver är väl egentligen en stabil basgarderob med kläder. Jag har insett att jag föredrar v-ringade t-shirts och skulle gärna ha fler. Har i dagsläget två stycken från Vila som jag gillar, de sitter snyggt. Men det verkar dödsdömt att hitta v-ringade tröjor i butik, eller har någon tips?
 
Det är nog mest känslan av att inte ha genomtänkta outfits som stör mig, tror jag. Utan mer att ta ett par byxor och en tröja och ja, det får väl bli såhär då. Och sen kommer jag ut till hallen och ska ta på skor och känner bara näääee här finns inga skor som passar bra till :p
Ok, hm, har inte haft den känslan tror jag. Om jag inte ska på fest och inte har köpt kläder och litat på att jag hittar något i garderoben.

Men i samma ögonblick som mina stövlar går sönder så kommer jag inte kunna ha kjol innan de är lagade igen :D
 
Det jag behöver är väl egentligen en stabil basgarderob med kläder. Jag har insett att jag föredrar v-ringade t-shirts och skulle gärna ha fler. Har i dagsläget två stycken från Vila som jag gillar, de sitter snyggt. Men det verkar dödsdömt att hitta v-ringade tröjor i butik, eller har någon tips?
HM har ju mängder? för 50 kr styck typ. De håller märkligt väl också och finns i en massa färger.

Köpte alltid Filippa K tidigare men de har blivit så tunna och udda i formen så HM it is.

Med reservation för att det var just flera år sedan som jag köpte de jag har.

Har nästan alltid en sådan under en tunn ylletopp. (som går att få V-ringat på tex Softgoat)
 
Jag tror nog inte jag helt förstår hur andras garderober ser ut.

Finns inte en enda tröja jag inte kan ha till jeans eller svarta byxor. Jag vet inte hur den tröjan skulle se ut egentligen. Och jag äger ju inga andra byxor än jeans och något par kostymbyxor.

Kn:

Sedan att jag bara har ett par tre stycken som är snygga till kjol är ju en annan sak, men inte ett problem egentligen.

Sedan har jag ju två par högklackade skor och jag kan inte föreställa mig hur den kjol eller klänning skulle se ut som inte skulle kunna gå till endera paret. ett par svarta och ett par plommonfärgade.

Men jag tror inte jag skulle kunna satsa på kapselgarderob eftersom jag bara köper kläder jag tycker mycket om och inte skulle vilja låta bli att köpa ett plagg som jag tyckte mycket om för att det inte var tex rutigt. :D

Nej visst, till jeans passar väl det mesta, men jag vill gärna att samma tröja ska passa till både jeans och kjol. Men sen i vilken utsträckning det faktiskt är möjligt vet jag inte. Och allt kommer ju som sagt inte passa ihop med allt, men gärna nån slags röd tråd iaf.

Jag har en vit klänning med röda jordgubbar och gröna blad på som jag insett behöver få sina egna skor. Inga jag haft har passat riktigt bra till.
Men det får bli en fråga till kommande sommar nu.

Tycker Angela Merkel är klok som kör samma kostym rätt igenom - bara i olika färger. Supersmart ju!

Hängmatta.se har mycket haremsbyxor och liknande, mkt mjukiskänsla. Gillar du det @strawberrysylt så kör på det! :)

Det där med att köpa samma plagg i olika färger är en grej som jag tidigare inte förstod, det kändes jätte-slösaktigt och tråkigt tyckte jag. Men nu har jag tänkt om och tycker också det är smart! När man väl hittar nåt man gillar så är det väl tvärtom jättebra att ta fler i olika färg!

Tack, ja ska kika där :). Ska som sagt inte köpa särskilt mycket nytt tänker jag, men något kanske och är säkert bra inspiration!

@strawberrysylt Såg att delar av texten jag skrev försvann. Pandora är modellen på kängorna från Ten Points som visades tidigare i tråden. De är verkligen superfina i kvaliteten för det priset, jag kommer förmodligen skaffa ett par lägre också. :)

Köpa nya kläder bara för sakens skull är ju inte särskilt meningsfullt, jag tror absolut på att använda dig av kläderna du har om du tycker om dem!

Aha okej, då är jag med!

De är fina, fast jag tvekar lite mtp materialet eftersom jag är vegetarian... och så fanns de inte i grått. Jag vill nog ha gråa :).

Absolut!

Det är nog mest känslan av att inte ha genomtänkta outfits som stör mig, tror jag. Utan mer att ta ett par byxor och en tröja och ja, det får väl bli såhär då. Och sen kommer jag ut till hallen och ska ta på skor och känner bara näääee här finns inga skor som passar bra till :p

Precis, samma här. Det blir liksom "minst dåligt" istället för att allt faktiskt passar ihop!

-------

Jättetack allihop för era svar i tråden och kul att den fått fler att fundera också!

Jag har börjat fundera över hur jag egentligen klätt mig tidigare och vad som blivit lyckat och inte och varför.
Ska fortsätta fundera och fota min nuvarande garderob och visa den när jag är redo :p.

En sak som jag funderar över är dock sjalar - det äger jag en hel hög eftersom jag avskyr att frysa om halsen. Men, jag har sett på foton av mig att det ofta ser fult ut eftersom sjalen inte riktigt, utan bara nästan (eller i vissa fall inte alls :p ), passar ihop med resten av outfiten. Och så har jag den virad fult runt halsen.
Jag tycker det är snyggt med en lång hängande sjal, det ger också den där långa, kvinnliga siluetten som jag gillar, men värmer ju dåligt...?
Finns det nåt annat sätt att inte frysa om halsen? Polotröjor känns nja. Kanske nån löstagbar/flyttbar krage? Snyggare/snyggare lindad sjal?
Vänja mig av med det? Jag överlever ju utan på jobbet....
Hjälp!
 
Nej visst, till jeans passar väl det mesta, men jag vill gärna att samma tröja ska passa till både jeans och kjol. Men sen i vilken utsträckning det faktiskt är möjligt vet jag inte. Och allt kommer ju som sagt inte passa ihop med allt, men gärna nån slags röd tråd iaf.

En tröja som passar till kjol är ju tight och slutar i midjan. Oversize verkar ju poppis nu och passar inte till kjol för mig. Men det fanns ett par ribbstickade korta tighta på HM och finns som sagt på SoftGoat. De fungerar även super med jeans. Tighta v-ringade t-shirts är vanliga och med en kofta som är kort funkar de till kjol.

Jag har en vit klänning med röda jordgubbar och gröna blad på som jag insett behöver få sina egna skor. Inga jag haft har passat riktigt bra till.
Men det får bli en fråga till kommande sommar nu.

Sandalerna?

En sak som jag funderar över är dock sjalar - det äger jag en hel hög eftersom jag avskyr att frysa om halsen. Men, jag har sett på foton av mig att det ofta ser fult ut eftersom sjalen inte riktigt, utan bara nästan (eller i vissa fall inte alls :p ), passar ihop med resten av outfiten. Och så har jag den virad fult runt halsen.
Jag tycker det är snyggt med en lång hängande sjal, det ger också den där långa, kvinnliga siluetten som jag gillar, men värmer ju dåligt...?
Finns det nåt annat sätt att inte frysa om halsen? Polotröjor känns nja. Kanske nån löstagbar/flyttbar krage? Snyggare/snyggare lindad sjal?
Vänja mig av med det? Jag överlever ju utan på jobbet....
Hjälp!

Enfärgat och måste du ha den virad runt halsen, kan du inte ha den över axlarna? Måste du ha den när du rör dig? du kan ha den över kanten på kontorsstolen? Tycker de fungerar med tighta kläder men inte med oversize. Poncho? (har alltid sjal på jobbet när jag sitter, det är kallt, men aldrig virad om halsen, de är ju så vida.) Har ett par riktigt långa tunna halsdukar som tål ett varv runt halsen och ändå kan hänga till midjan.
 
HM har ju mängder? för 50 kr styck typ. De håller märkligt väl också och finns i en massa färger.

Köpte alltid Filippa K tidigare men de har blivit så tunna och udda i formen så HM it is.

Med reservation för att det var just flera år sedan som jag köpte de jag har.

Har nästan alltid en sådan under en tunn ylletopp. (som går att få V-ringat på tex Softgoat)
Jag har kollat på HM och alla de vanliga kedjorna (kanske inte Kappahl förresten) nu de senaste veckorna, inte en endaste v-ringning så långt ögat når :down: Ska fortsätta leta.
 
Jag har kollat på HM och alla de vanliga kedjorna (kanske inte Kappahl förresten) nu de senaste veckorna, inte en endaste v-ringning så långt ögat når :down: Ska fortsätta leta.
Ok, trist. Jo det är haken det är typ ingen vits att handla kläder vissa år, bara trist om man verkligen saknar en t-shirt när det bara finns fula färger och former.

ändring:
Bortsett från att de verkar ha det, precis som vanligt. Både tunn V-ringad stickad topp perfekt till kjol och flera färger på v-ringad t-shirt. Sedan är ju deras internetbutiker så röriga så det är oftast lättast att bara gå dit, trend eller basic brukar ha, föredrar oftast trend.
 
Senast ändrad:
En tröja som passar till kjol är ju tight och slutar i midjan. Oversize verkar ju poppis nu och passar inte till kjol för mig. Men det fanns ett par ribbstickade korta tighta på HM och finns som sagt på SoftGoat. De fungerar även super med jeans. Tighta v-ringade t-shirts är vanliga och med en kofta som är kort funkar de till kjol.



Sandalerna?



Enfärgat och måste du ha den virad runt halsen, kan du inte ha den över axlarna? Måste du ha den när du rör dig? du kan ha den över kanten på kontorsstolen? Tycker de fungerar med tighta kläder men inte med oversize. Poncho? (har alltid sjal på jobbet när jag sitter, det är kallt, men aldrig virad om halsen, de är ju så vida.) Har ett par riktigt långa tunna halsdukar som tål ett varv runt halsen och ändå kan hänga till midjan.

👍 Ska prova mig fram.

Nja, tycker inte svarta sandaler funkar till den klänningen. Får köpa vita sandaler som passar till den tror jag :)
Tidigare hade jag faktiskt ett par ballerinaskor med röda körsbär på som jag hade till den ett tag! Men de gick såklart sönder...

Det är en trend jag sett när jag tänker tbx, att många av de kläder jag använt och tyckt om har gått sönder pga att jag snålat och köpt dålig kvalité. Lärdom!

Har en del enfärgade, men ingen som känns riktigt hundra i färgen tror jag...
Och det är ju för värmens skull jag har dem, så jo, vill ha dem runt halsen...
Vilken kontorsstol? :p På jobbet kan/får jag inte ha sjal, så då får jag ju vara utan och det går bra. Annars har jag det jämt, förutom när det är riktigt varmt.
Poncho känns för vid för att värma halsen?
Men ja, det är väl det där med en som är så lång att det kan viras ett varv och ändå hänga ner som återstår då kanske... :) det kan ju bli fint. Beror lite på material också tänker jag...? Hmm.

----------------

En annan fundering, det här med längd på kappa/jacka och kjol/klänning, hur tänker ni där?
Här kommer ett par av bilderna jag tagit när jag provat mig fram;
Jag tänker att på bild 1 och 3 funkar det fint? Men på bild 2, bör jag satsa på en längre kappa så de blir jämnlånga?
Och så tänker jag att kängorna/stövlarna jag postade bild på tidigare hade passat till detta? :)

(Jag ska sy i en knapp i den orange kappan så den kan stängas sådär, nu är den för bred.)
 

Bifogade filer

  • 20201005_142452.webp
    20201005_142452.webp
    55,8 KB · Visningar: 130
👍 Ska prova mig fram.

Nja, tycker inte svarta sandaler funkar till den klänningen. Får köpa vita sandaler som passar till den tror jag :)
Tidigare hade jag faktiskt ett par ballerinaskor med röda körsbär på som jag hade till den ett tag! Men de gick såklart sönder...

Det är en trend jag sett när jag tänker tbx, att många av de kläder jag använt och tyckt om har gått sönder pga att jag snålat och köpt dålig kvalité. Lärdom!

Har en del enfärgade, men ingen som känns riktigt hundra i färgen tror jag...
Och det är ju för värmens skull jag har dem, så jo, vill ha dem runt halsen...
Vilken kontorsstol? :p På jobbet kan/får jag inte ha sjal, så då får jag ju vara utan och det går bra. Annars har jag det jämt, förutom när det är riktigt varmt.
Poncho känns för vid för att värma halsen?
Men ja, det är väl det där med en som är så lång att det kan viras ett varv och ändå hänga ner som återstår då kanske... :) det kan ju bli fint. Beror lite på material också tänker jag...? Hmm.

----------------

En annan fundering, det här med längd på kappa/jacka och kjol/klänning, hur tänker ni där?
Här kommer ett par av bilderna jag tagit när jag provat mig fram;
Jag tänker att på bild 1 och 3 funkar det fint? Men på bild 2, bör jag satsa på en längre kappa så de blir jämnlånga?
Och så tänker jag att kängorna/stövlarna jag postade bild på tidigare hade passat till detta? :)

(Jag ska sy i en knapp i den orange kappan så den kan stängas sådär, nu är den för bred.)
;) det var väl det som var ursprungsproblemet :D att inte köpa skor som bara passar till en klänning, för då får man så många till slut.

Jag missuppfattade, trodde du hade sjal på jobbet men inte hemma. Ylle är materialet för mig, men jag har nog någon stickad lång bomullshalsduk också. Är materialet för lätt så hänger de inte utan viftar runt.
 
;) det var väl det som var ursprungsproblemet :D att inte köpa skor som bara passar till en klänning, för då får man så många till slut.

Jag missuppfattade, trodde du hade sjal på jobbet men inte hemma. Ylle är materialet för mig, men jag har nog någon stickad lång bomullshalsduk också. Är materialet för lätt så hänger de inte utan viftar runt.

Jo absolut, men som sagt har förstått att till 100% går det inte att matcha allt och just den klänningen är värd ett par egna skor :).

Aha okej! :) Ska kika på ylle.
 
;) det var väl det som var ursprungsproblemet :D att inte köpa skor som bara passar till en klänning, för då får man så många till slut.

Jag missuppfattade, trodde du hade sjal på jobbet men inte hemma. Ylle är materialet för mig, men jag har nog någon stickad lång bomullshalsduk också. Är materialet för lätt så hänger de inte utan viftar runt.
Du verkar gilla plommon, köp ett par skor i körsbärsfärgen, uhm jordgubbsfärgen istället för vitt, så går det säkert till de där tightsen också. Eller plocka den gröna om den är mörkgrön. Ett par högklackade mörkgröna ser ut att kunna matcha båda dina kjolar.
 
Du verkar gilla plommon, köp ett par skor i körsbärsfärgen, uhm jordgubbsfärgen istället för vitt, så går det säkert till de där tightsen också. Eller plocka den gröna om den är mörkgrön. Ett par högklackade mörkgröna ser ut att kunna matcha båda dina kjolar.

Fast det känns ok om just den klänningens skor inte matchar något annat 🙂 (o de blir platta, kan inte gå i klackar).
Och grejen är att rött och klargrönt tycker jag egentligen inte om :p. Det är bara den klänningen jag älskar typ :p.

Andra gröna nyanser än klargrönt funkar dock, fast tycker grönt är lite svårt...

Men här är mina sjalar (+ att jordgubbsklänningen har en egen grön som inte är med :p) och där finns ju ändå en del grönt haha.
Det syns ju ändå någon sorts färgtrend... Fast ingen känns typ helt 100 tror jag... :/.
 

Bifogade filer

  • 20201005_150350.webp
    20201005_150350.webp
    307,3 KB · Visningar: 113
Fast det känns ok om just den klänningens skor inte matchar något annat 🙂 (o de blir platta, kan inte gå i klackar).
Och grejen är att rött och klargrönt tycker jag egentligen inte om :p. Det är bara den klänningen jag älskar typ :p.

Andra gröna nyanser än klargrönt funkar dock, fast tycker grönt är lite svårt...

Men här är mina sjalar (+ att jordgubbsklänningen har en egen grön som inte är med :p) och där finns ju ändå en del grönt haha.
Det syns ju ändå någon sorts färgtrend... Fast ingen känns typ helt 100 tror jag... :/.
Om du kunde plocka upp den mossgröna ur rutan på rutiga kjolen skulle den gå till alla kjolarna i bildserien :) Haken är att det är lite svårt om det mossgröna går till det klargröna på din klänning, men det kan gå.

Alla dina sjalar skulle gå med mossgrönt för mig :p
 
Jag har ingen genomtänkt garderob som skapats enligt kapselprinciper. Har dock hittat en uppsättning kläder som är bekväm och enkel och funkar när jag måste vara prydlig.

Basen är svarta tights. Ibland har jag stretchig kjol i grått eller svart som slutar över knäet och då kan jag ha vilken topp som helst. Ibland har jag klänning och då slipper jag kjol. Växlar mellan gympaskor och kängor på fötterna.
 
Ok, trist. Jo det är haken det är typ ingen vits att handla kläder vissa år, bara trist om man verkligen saknar en t-shirt när det bara finns fula färger och former.

ändring:
Bortsett från att de verkar ha det, precis som vanligt. Både tunn V-ringad stickad topp perfekt till kjol och flera färger på v-ringad t-shirt. Sedan är ju deras internetbutiker så röriga så det är oftast lättast att bara gå dit, trend eller basic brukar ha, föredrar oftast trend.

Ah nu hittade jag online. Jag brukar handla i fysisk butik så det var det jag syftade på. Men får kanske beställa hem och prova :)
 
Jag har också rensat lite, men bland mina skor! Bort med skor jag inte trivs i - varför har jag ens kvar skor jag tycker är fula och/eller obekväma?

Måste ta mig en ordentlig funderare på vad jag vill ha för skor så att det blir ett genomtänkt köp den här gången.
 
Själv har jag inte bara garederober och en liten klädkammare hemma utan även en garderob i stallet som jag hyr. Så jag har liksom spridit ut mig:D Väldigt smidigt dock eftersom jag har en timme med buss till stallet, ridskola och hyr häst ibland.
 

Liknande trådar

Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
33 366
Senast: _Taggis_
·
Äldre Jag har inte varit på speciellt många begravningar i mitt liv, och det var länge sen sist. Nu är det dags igen, och jag tror att det är...
2
Svar
36
· Visningar
8 884
Äldre Det börjar bli dags för vårstädning, och efter en titt i alla utrymmen blir jag mer eller mindre gråtfärdig innan jag ens börjat...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 947
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp