Kapacitét i hoppning...höjder....

alice

Trådstartare
Jag undrar om hoppvärlden har någon motsvarighet till dressyrvärldens påstående: "LA klarar alla hästar. Över det börjar sållningen....". :confused: Hur är det? Vilka höjder klarar "alla" hästar (ej ponny) att gå felfritt (med en normal ryttare)? 1,10? 1,20? När börjar kapacitéten göra sig gällande?

Hoppas ni förstod trots att jag inte riktigt lyckades sätta ord på vad jag var ute efter.....

//Alice

Tycker att det vid 120 börjar bli lite "utsållning"...
Märker ju själv att vid 120cm krävs det mer av ryttaren och det går inte att komma fel mot hinderna och ändå klara dom... Är vad jag har märkt själv iallafall. Sen finns det ju de hästar som klart klarar "sig själva" högre upp i klasserna oxå...

1 meter är vad jag har hört - det kan "alla" hästar klara, givet att de vill hoppa förståss! 1,20 tror jag inte alla skulle klara felfritt, möjligen med optimal träning och matchning och en suverän ryttare att guida dem.

Det är lite knepig med stora hästar också. Mitt halvblod är 1.52, så han är ju inte stort större än en maxad D medan jag kan tävla mot hästar som är nästan 20 cm högre.
Som att jämföra en B-ponny med en D-ponny. Han måste ju ändå hoppa över hinder på 1 meter medan stora hästar mest ser ut att skutta över dem.

Men 1 m, kanske 1,10 är nåt man kan förvänta siga av en häst.

110 ska väll dom flesta hästar kravla sig runt, kanske inte felfritt men.. så 1m är väll en rimlig gräns..med tanke på att det ju finns hur många hästar/raser som helst som räknas som storhästar...

Jag har absolut inte själv någon uppfattning i frågan och därför ville jag höra från er, vad ni tycker! Det verkar som om ni är ganska överens om att 1-1,10 funkar alla på.

Det ända jag sett var på treårstesten jag var på i våras. Där hoppade alla i princip 1,20 medan få klarade över 1,20. Där verkade 1,20 vara den "magiska gränsen". Men självklart blir det annat under ryttare. Då kanske 1,10 är en logisk "magisk gräns"?!?!

//Alice

Min förra tränare påstod att även kor kan hoppa hinder på 1.20, så det ska alla hästar klara. Men det är ren "höjdhoppning" då. Banhoppning kan jag tänka mig att 1.10 är något vilken häst som helst ska klara utav.

medelsvår dressyr och hoppning 1.30 klarar alla hästar av med någorlunda bra ryttare, sedan är det nog mer ryttarnas begränsning som gör att dom flesta hästar stannar vid LA dressyr och 1.10 hoppning.

Alla hästar kan kravla sig över en meter utan problem.
Tycker att kapaciteten utgör sig på hästens teknik och hindeeklokhet.
Bara höjdmässigt sett så tycker jag det syns som mest vid 120-130 hoppningarna.

...så om jag då har målet att starta 1,20 med bra reslutat (behöver inte vinna varje klass) och debutera 1,30 med "vilket resultat som helst" :D borde jag i princip kunna köpa "vad som helst"?!?! Ska tillägga att jag än så länge inte är någon stjärna... ännu....

//Alice

Ja, det var ju en annan sak :o .....har inte en aning, men lite koll har jag väl :crazy: ....

/Alice

1.30 kan 95% av hästarna hoppa med en bra ryttare.
När man kommer upp till 1.40 brukar man kunna sålla bort de flesta, som inte har mer kapacitet. Där ser man vilka hästar som har kapaciteten för att gå högre och inte, om de har kapaciteten att hoppa högt och om de klarar de tekniska svårigheterna.

Vi pratar hästar av halvblodstyp (det var de jag frågade efter). Vill inte ha diskussion om "rasdiskriminering" i tråden, tack, då den inte handlar om det!

//Alice

Ta det lugnt... Jag bara undrade, eftersom det faktiskt inte stod något om det i frågan, utan förutsattes att "alla" hästar innebär en viss typ...
"Alla" hästar (ej ponny) hade jag tolkat som iaf alla varmblodsraser, om jag inte hade läst resten av diskussionen.

Håller med om att ursållningen börjar nånstans runt 110. Och frågan var vad en normalbra häst hoppar eller?? En "dåligt" hoppande häst kanske inte klarar det utan ligger på lägre höjder. sen är ju frågan vad som menas med ur sållning felfri bana eller ett par orelaterade hinder på träning, Ang treårstesten är det VÄLDIGT få hästar som inte kommer över ett 120 oxer med hjälphinder på önskat avstånd. LÖSHOPPAT. Det man ser till är om hästen lungt och sansat bedömer bästa väg/tempo och språng för uppgiften eller kastar sig över i halvt sken alt. stånkar sig över i undertempo för att den inte kan "läsa" hindret. Det är också orsaken till att man får två betyg på hoppningen!

Sorry. Är bara lite allergisk mot denna rasdiskrimineringsdebatt som förekommer på forumen *kräksmiley*. Tycker den är så löjlig och meningslös...
Jag var nog lite dåligt formulerad.

//Alice

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst förhoppningsvis under nästa år då jag nyligen börjat nytt jobb som kommer ta lite mer tid i anspråk. Dessutom...
Svar
19
· Visningar
2 486
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar