• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare mizzcat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 669
M

mizzcat

När jag och killen flyttade ihop hade vi med oss två katter var. Vi har nu två kastrerade hankatter (Sigge och Isse) och två honor (Stina och Myran, en som äter p-piller och en kastrerad)

Problemet är att Sigge ger sig på dom andra katterna när dom sitter på lådan, vi har två lådor och båda är med tak. Han går dit när han hör att dom är där och slår dom. Han söker även upp Isse (den andra hanen) för att bråka med honom. Isse är en skygg katt som hellre gömmer sig än tar en fight men Sigge går dit ändå och fräser och slår! Sigge kissar och bajsar också utanför lådan, det har hänt ett par gånger på olika ställen, saccosäcken, i hallen, bakom datorn. Vi antar att det är han som gjort det eftersom han gjort så där han bodde förut.

Men det som förbryllar mest är det som hände igår. Jag låg i sängen och läste, Isse kom och la sig på mitt bröst som han brukar göra. Sen helt plöstligt vänder han och sätter sig och kissar på täcket! Han har aldrig gjort något utanför lådan sen den dagen jag fick hem honom 16 veckor gammal.

Vi har funderat på att ta bort Sigge eftersom det är han som startar mest bråk och inte är rumsren, tror ni det skulle lösa problemet? Dom andra katterna bråkar inte med varandra bara med honom.

Sv: Kaos!

Jag tror tyvärr du har rätt. En katt som är agressiv och stör ordningen i flocken kan störa de andra såpass att alla har beteendestörningar sedan, och hur som helst mår han ju inte bra om han beter sig på det sättet.

Sv: Kaos!

Katter är egensinniga djur... Att de kissar o bajsar utanför lådorna kan bero på att lådorna inte är rena eller att andra katter kissat eller bajsat i "deras" låda. Ofta har katter en favoritlåda o i ditt fall så låter det som om Sigge är ganska dominant så han kanske behöver en alldeles egen låda som du kan ställa på ett av hans "kiss ställen".

Lycka till!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, honor, båda kastrerade. Efter sommaren slutade den ena att kissa på lådan. Jag har provat allt, fler lådor, annan...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: MajaKattis
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Min Calvin som bott hos mig sedan 2012 har aldrig blivit riktigt tam. Han går ut på våren och kommer in på hösten för att tillbringa... 2
Svar
25
· Visningar
2 638
Senast: Sel
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • En tråd om bäddar
  • Oseriös avel 2023