Kantigt sto

A

Austarla

Mitt nordsvenska travarsto (13 år) blir kantig på vintern. Hon känns ok över revbenen, men är alldeles för benig över höfterna och bogen. Just nu får hon 12 - 13 kg hö samt 1 dl mineraler+2dl havre. Jag tror inte hon sätter i sig så mycket mer hö, så skall jag öka på kraftfodret? I sommras höll hon sig fin och rund, kan det vara någon mineral eller vitamin hon har brist på?

Sv: Kantigt sto

Det kan vara förlite protein i foderstaten...
Har du analyserat hö?
Om inte så är det helt omöjligt att rekomendera en foderstat efter som att då är det bara att gissa var felet är och försöka att rätta rill det.

Jo, jag har gjort analys på höet och hon får mer än vad hon egentligen behöver. (väger ca 500 kg, ca 1.53 m hög)
torrsubstans: 84%
Energi: 7.3 MJ
Protein: 50 g
Ca: 3.8
P: 1.6
Mg: 1.4
K: 10.2

Jag skall också tillägga att hon inte rids nu, på dagarna går hon i en stoor hage och på natten går hon på lösdrift i stallet men går aldrig ut eftersom hon älskar sin spilta...:p

jag skulle lägga till protein om jag var du, tex kli,matolja. kan ju även byta ut havre till korn istället. att hon är rund om magen kan ju vara bukfylla efter betet

Austarla skrev:
Jo, jag har gjort analys på höet och hon får mer än vad hon egentligen behöver. (väger ca 500 kg, ca 1.53 m hög)
torrsubstans: 84%
Ca: 3.8
P: 1.6
Mg: 1.4
K: 10.2

Hur mycket hö tror du att hon äter?
Vad har du räknat på för behov?

Det var ju ett alldeles utmärkt hö.
13år, har du kollat tänderna?
Din foderstat borde vara bra.

Det du kan leta efter vid dåligt med muskler är annars är B-vitaminerna och selenet.

lundborg skrev:
jag skulle lägga till protein om jag var du, tex kli,matolja. kan ju även byta ut havre till korn istället. att hon är rund om magen kan ju vara bukfylla efter betet

Hmm, ja jag fundera oxå på det..
Byt ut havren mot korn så kanske det blir bättre.?

Varför då?
Havre 84g smbpr, 11,4MJ, 0,7g Ca och 3,2g P.
Korn 80g smbpr, 11,9MJ, 0,4g Ca och 3,3g P.

Korn har dessutom en lägre halt av proteinet Lysin.

Vad är bättre med korn?

Om jag var du skulle jag sätta henne på FRI TILLGÅNG till hö (hon får äta så mycket hon orkar) och sen ge henne foderjäst (b-vitaminer och protein) ett par dl, Tokosel (som är SELENtillskott) blandat i lite lite betfor. De övriga mineralerna borde hon få tillgodosett av höet, om hon äter minst 12-13kg som du säger.

Tack för alla svar!:bow: Jo, jag tackar "inte_ung" - blev själv förvånad över de bra värdena..:) Hon äter upp 2.5 kg på ca 1.5 - 2 h, tror jag, så tänderna verkar vara ok. Nu vid lunch såg jag att hon betade istället för att äta upp morgonhöet och hon var inte alls intresserad av lunchhöet. Det verkar vara en gräns för henne vid sådär 13 kg, mer verkar hon i orka äta. Selenet & B - vitaminerna får hon tillgodosett genom mineralerna, pelleterat mineralfoder berikat med B-vitaminer.:d Hon äter upp alltihop, dvs. ca 75 g. Mirjada, behovet räknade jag ut dels mha Freefarms foderanalysprogram, dels Hippokampus program där det står att hon skall ha 55.5 energi och 333.1 protein, dvs. ca 7 - 8 kg hö!!:o

Austarla skrev:
Hon äter upp 2.5 kg på ca 1.5 - 2 h, tror jag, så tänderna verkar vara ok.
Det kan de göra även om tänderna inte fungerar bra.
Men de kommer inte att mala ned maten tillräckligt för att magen och tarmen sedan skall få ur all näring ur den.

Hur ser bajset ut?
Om det är grovt och smuligt och du ser små strån av fibrer i det, så kan det ändå vara tänderna.
När kontrollerade du tänderna senast?

Inte_Ung skrev:
Det kan de göra även om tänderna inte fungerar bra.
Men de kommer inte att mala ned maten tillräckligt för att magen och tarmen sedan skall få ur all näring ur den.

Hur ser bajset ut?
Om det är grovt och smuligt och du ser små strån av fibrer i det, så kan det ändå vara tänderna.
När kontrollerade du tänderna senast?

Ok, då förstår jag :) !När du säger det så har jag faktiskt tänkt på att det har varit små strån i det, och dessutom smulit men jag har inte förstått varför. Jag köpte henne för knappt ett år sedan, men skall nog då ta ut en tandläkare som kan kolla igenom tänderna. Vad kan det vara för fel på tänderna då? :crazy: har mest hört att det är unga hästar som kan ha problem.

Austarla skrev:
Vad kan det vara för fel på tänderna då? :crazy: har mest hört att det är unga hästar som kan ha problem.
Hakar som hindrar täderna från att mala ordentligt eller i värsta fall foderinpackning.
Eller vågade tandrader eller lutande tandrader.
Men de (hästarna alltså) brukar ta sig förvånansvärt fort efter en behandling.

Austarla skrev:
Mirjada, behovet räknade jag ut dels mha Freefarms foderanalysprogram, dels Hippokampus program där det står att hon skall ha 55.5 energi och 333.1 protein, dvs. ca 7 - 8 kg hö!!:o

Ja ha... Du har använt dessa program...
Jag tycker inte om program och jag litar absolut inte på det dom säger. Tycker att dom oftast räknar liiite åt det snåla hållet och ibland varnar dom inte när det är helt galet. Jag föredrar helt klart att räkna själv för att hitta de siffror som häste funkar bäst på. Personligen tycker jag att 55mj 333g smb rp är snålt räknat åt en så pass stor häst.

Jo men hon får ju inte så.
Jag tycker också att det verkar lågt.
Har det blivit rätt värden inmatade?
Dock är detta ungefär vad vår kallblodstravare får och är rund på.

Trådskaparens häst får ju 12 - 13 kg hö

Det blir 87MJ och 600g protein vad jag kan förstå.

Senast ändrad:

Inte_Ung skrev:
Hakar som hindrar täderna från att mala ordentligt eller i värsta fall foderinpackning.
Eller vågade tandrader eller lutande tandrader.
Men de (hästarna alltså) brukar ta sig förvånansvärt fort efter en behandling.

Tack!:bow:

Inte_Ung skrev:
Jo men hon får ju inte så.
Jag tycker också att det verkar lågt.
Har det blivit rätt värden inmatade?
Dock är detta ungefär vad vår kallblodstravare får och är rund på.

Trådskaparens häst får ju 12 - 13 kg hö

Det blir 87MJ och 600g protein vad jag kan förstå.

Jag tror jag gjorde rätt och de andra hästarna fungerar fint (kanske åt det runda hållet) på sina givor. Förutom det får hon ju även havre.

Mirjada, jag funderade på om det var för lite... får nog ta och lära mig att räkna själv:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 811
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 061
Senast: saltopeppar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV