Kantigt sto

Sv: Kantigt sto

Detta är också en indikation på att tänderna borde ses över.
Det går åt massor av mat och "blir" liksom inget av det.

Austarla skrev:
Jag tror jag gjorde rätt och de andra hästarna fungerar fint (kanske åt det runda hållet) på sina givor. Förutom det får hon ju även havre.

Mirjada, jag funderade på om det var för lite... får nog ta och lära mig att räkna själv:crazy:

Det är ju så att i dom här programen utgår man från att hästar av kallblodstyp är lättfödda. Och så är det inte alltid.
Om du nu ska använda program tills det att du lärt dig att räkna själv...
Testa att sätt henne som normal eller svårfödd(beroende på vad du satte henne på förra gången) och kanske till och med lägga till 50kg på hennes uppskaddade vikt. Då kanske du kommer lite närmare sanningen på vad hon borde ha och då kanske det hon får i sig nu är lite för lite.

Att lära sig att räkna själv är en bra grej, det tycker jag att du ska göra.

Det är dock en sak som du måste göra...
Kontrollera att hon verkligen äter så mycket som du tror. Jag vet av hästar vars ägare trott att hästen fick i sig 12-15kg(lösdrift) men som det gick ner i vikt. Senare efter ordentlig kontroll visade det sig att hästen stog lågt i rang och fick i sig ca hälften av vad ägaren trott.

Senast ändrad av en moderator:

Här kommer ett utdrag från Hippocampus:

"Varför blir hästar feta om de får korn i stället för havre?
Det hänger ihop med frågan ovan om "heta hästar på havre". Stärkelsestrukturen hos korn med större "stärkelseaggregat" gör att all stärkelse inte hinner sönderdelas och resorberas under färden genom tunntarmen. Dessutom innehåll korn mer stärkelse än havre. Man får ett "överläckage" av stärkelse till grovtarmen. Detta ger en extra näringskälla till grovtarmsmikroberna som gör att hela foderutnyttjandet förbättras, och produktionen av "flyktiga fettsyror", som ger hull på hästarna ökas. Ökas däremot korngivan så mycket att "överläckaget" blir för stort riskerar man att mikrobflorans sammansättning ändras och hästen kan drabbas av grovtarmsstörningar "

mirjada skrev:
Det är ju så att i dom här programen utgår man från att hästar av kallblodstyp är lättfödda. Och så är det inte alltid.
Om du nu ska använda program tills det att du lärt dig att räkna själv...
Testa att sätt henne som normal eller svårfödd(beroende på vad du satte henne på förra gången) och kanske till och med lägga till 50kg på hennes uppskaddade vikt. Då kanske du kommer lite närmare sanningen på vad hon borde ha och då kanske det hon får i sig nu är lite för lite.

Det är dock en sak som du måste göra...
Kontrollera att hon verkligen äter så mycket som du tror. Jag vet av hästar vars ägare trott att hästen fick i sig 12-15kg(lösdrift) men som det gick ner i vikt. Senare efter ordentlig kontroll visade det sig att hästen stog lågt i rang och fick i sig ca hälften av vad ägaren trott.

Jag kollade på programmet och Kallblodstravaren räknas inte till kallbloden utan till varmbloden, så hon står som normalfödd. :smirk:

(Beträffande "rangordning", så tror jag inte på det. De hästar som inte går ihop utan bråkar med de andra flyttas till en egen hage. Så det är alltid lung och tryggt för våra hästar och ingen behöver bli bortkörd från fodret. ;) ) På dagarna går hon bredvid en annan häst och äter då 8-9 kg hö (förutom ganska högt vallgräs). På natten går hon tillsammans med en fjording och de får ungefär lika mycket. De står prydligt i varsin spilta och om hon möjligen skulle få i sig mindre, säg 2 kg, så äter hon ändå alltså ca 13 - 14 kg hö om dagen förutom havren (och hon tränas inte).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 500
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 811
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag har i alla år gått på känsla och med ögat fodrat mina hästar. Hittills har det gått bra, men så i somras så blev en av hästarna...
Svar
14
· Visningar
1 061
Senast: saltopeppar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV