Kantflätade vs. helflätade...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 205
O

overtyre

Vad är skillnaden mellan kant- och helflätade lädertyglar?
Vad är enligt er bäst, om det ens är särskilt stor skillnad. Visa gärna med bild. ;)

Sv: Kantflätade vs. helflätade...

Jag älskar kantflätade. Tycker de är bäst. Tycker helflätade är för mycket att hålla i...

Kantflätade helt klart!

Synd bara att de jag sett är i så hiskeligt dålig kvalitet och dessutom på tok för långa (okej, både gamla och nya hästen har megahals :smirk: )

*lite off topic - trådtjuveri*
Någon som kan tipsa om BRA kantflätade LÅNGA tyglar i svart med silverfärgade spännen?

Upplever att jag får bättre grepp med helflätade, men samtidigt är de mycket tjockare att hålla i och jag tycker att man tappar lite av känslan i förhållande till de kantflätade.

Mina kantflätade är från Hööks, passar jättebra på mina hästar med lååånga halsar ;)

Gå in och titta på någon ridsportsbutik hemsida så finns där säkert bild på både kantflätade och helflätade tyglar.

Jag föredrar att rida med kantflätade tyglar. Har bara provat helflätade en gång. Tyckte att dessa var sladdriga. Så jag kommer aldrig att köpa ett par själv.
Mina favorittyglar är mina gamla kantflätade tyglar i engelsk läder. Toppenbra med fint grepp i.

Carly skrev:
Upplever att jag får bättre grepp med helflätade, men samtidigt är de mycket tjockare att hålla i och jag tycker att man tappar lite av känslan i förhållande till de kantflätade.

Älskar helflätade! Blir så mjuka så mjuka i handen, samtidigt som man får ett bra grepp.
Mina är inte alls tjocka eller breda alls, utan normal smala och normal breda! Älskar dom och rider aldrig med ngt annat...

Hm...vilka då? Köpte ju deras "billighetsmodell" (den i engelskt läder var slut) men ack och ve vad korta de var. Är de engelska bättre månne?
HoresHead hade ju förut, men dem har de slutat saluföra tråkigt nog :(

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
21 318
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 450
Senast: Ceta
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 361
Senast: mamman
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
13 561
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025