Kantarellsök

SweetSunday

Trådstartare
Hej! Nu är jag väldigt tidigt ute (är.. hmm... kanske ett halvår kvar tills kantarellsäsongen är som bäst), men vill lära min hund att söka kantareller på sommaren. Han är bra på spår och i apporteringen är han jätteduktig på att söka efter dummies så intresset för att leta efter dofter har han. Frågan är bara... hur gör man? :D Så ni som har hundar som lärt sig hitta svamp (eller andra specifika saker), hur lärde ni dem det? Hur lär man in markeringen? :)

Jag lånade Kantarellsök med hund på biblioteket och själva söket var väl inte så svårt att lära in, men jag har misslyckats totalt med markeringarna. Apporterade kantareller är VÄLDIGT slibbiga och de det suttit/sprungit en hund på är heller inte så kul. Nu är jag inte värd ett bättre resultat, för jag har egentligen inte lagt ner vare sig tid eller tankemöda på detta, men mitt råd skulle nog vara att redan före svampsäsongen lära in en vettig markering, kanske på en noseworkkurs?

Jag plockade några kantareller med sax o påse ,utan att ta i dom med händerna då mima hundar ofta får söka kottar och bollar och går mycket på min doft om de inte vet annat.
Sen la jag ut en svamp och klickade och belönade vid intresse, sen flyttade jag den längre och längre bort, sedan gick vi ut och gömde på gräsmattan. Jag markerade bara intresse först och efter det lärde jag in fryskommando. Superlätt om man har en hund som gillar att söka och jobba :)
Vissa använder tjänstetecken med, ex en särskild sele, men det har jag aldrig gjort.

Tack för tips! Det är markeringen jag tror blir svårast för oss, vi använder inga markeringar till våra andra träningar :p Har dock beställt hem noseworkgrejer för att ha en trevlig aktivering på stormiga dagar så kanske jag kan dra nytta från dem och använda vid inlärning av markering :up: Använder ni något visst ord när det är just kantareller hunden ska söka efter, eller hur vet den att det är det den ska leta efter (och inte dummies ect.)? :)

Tack för tips! Det är markeringen jag tror blir svårast för oss, vi använder inga markeringar till våra andra träningar :p Har dock beställt hem noseworkgrejer för att ha en trevlig aktivering på stormiga dagar så kanske jag kan dra nytta från dem och använda vid inlärning av markering :up: Använder ni något visst ord när det är just kantareller hunden ska söka efter, eller hur vet den att det är det den ska leta efter (och inte dummies ect.)? :)
Jag har olika ord till allt, svamp säger jag lukta om :) jag tyckte inte markering var svårt att lära in, bara klicka några gånger när hunden markerar som man vill , ex står kvar vid svampen,eller sätter sig. Mina hundar har kopplat fort. Det svåra Tycker jag har och är att få dom att söka själva över större yta :( få iväg dom.

Liknande trådar

Hundträning Jag har på skoj försökt gå Tilda att hjälpa till att hitta kantareller när vi är ute. Hon verkar fatta grejen någorlunda, hon är bra på...
Svar
1
· Visningar
661
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 769
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Ingen har väl undgått att läsa den ledsamma storyn om Sheltien Leela från Colombia, som blev skrämd och slet sig och försvann i augusti...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 525
Senast: A_NN_A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar