Känslighet dygn 1-30 ?

gylle

Trådstartare
Sitter och funderar lite på upplägget för mitt sto och började fundera på hur känsliga är de egentligen innan den sk "känsliga perioden" som inträder ungefär vid 30 dygn ?

Mina förra ston åkte ut på bete så fort de var betäckta så därför funderade jag inte alls på det sist.

Detta stoet skall dock ridas in och visas på kvaliteten i höst spånar därför på hur mkt man vågar göra nu i (förhoppningsvis) första dräktighetsskedet. Tilläggas kan att stoet hittills visat ett otroligt lugnt och samarbetsvilligt temperament så gissningsvis blir det väldigt okomplicerat att vänja henne vid ryttare.
Hade ju varit en lagom period att sitta in henne under dessa veckorna och sedan låta henne gå på bete och smälta under den känsliga perioden.
Så vågar man utsätta henne för det utan att gambla med resultatet ? Likadant vågar man löshoppa (inget avancerat eller stort då hon bara provat på detta en gång innan) ?

Sv: Känslighet dygn 1-30 ?

Ston precis som vi människor har ju visat sig reagera olika på stress.
Mitt sto just nu är ju enbart avelssto, så hon utsätts ju inte för något speciellt. Du som tänker rida in ditt sto, kan ju bara försöka vara lite försiktig den första tiden i dräktigheten. Sen brukar ju det ofta gå bra med det mesta! :)
Lycka till!

Normal motion men ingen hoppning körde jag på under de första 45 dygnen.

Har du fått det rekomenderat av någon "typ" seminvet el dyl ?

Jag frågade aldrig om mina förra gången iom att jag planerat att de bara skulle skrota på betet.

Pratade med en häromdagen som fått rekomenderat endast lugna skritt turer eller helvila men det gällde dygn 30-45 det är ju den känsliga perioden när det skall fästa in.
Men frågan som känns obesvarad är hur är det fram till dygn 30 (eller säg 25 för att vara på den säkra sidan) är det inte alls känsligt medans det skvalpar runt där inne ;) , = är man idiot eller inte om man ger sig på en inridning i detta skede, även om jag TROR att stoet inte kommer att reagera kraftigt på att bli inriden så VET jag ju inte säkert, kan ett frispel i detta läge riskera något eller inte ?

Känns bara som att det skulle kunna vara ett bra upplägg med 3 veckors invänjning på ryttare nu, rida lite rakt fram och befästa de första bitarna för att sedan låta henne gå på bete under den känsliga perioden och smälta allt och bara vila, men riskar det fostret så får jag ju tänka om, det är det jag skulle vilja ha lite klarare för mig vad som egentligen.

När jag frågade min seminvet 2003 så sa hon rid som du vill fram till 20 dagen mellan 20-42 dagen ta det lugnt o hoppa inte.
Hästen reds o tävlades både hoppning en 3 mila distans och en jakt.
Varför undrar alla nu:confused: hon blev ul:a tom dag 18,dag 37 visade det sig att hon var dräktig i alla fall :D och ja,han överlevde men kom 22 dagar över tiden :love:

När jag frågade min seminvet 2003 så sa hon rid som du vill fram till 20 dagen mellan 20-42 dagen ta det lugnt o hoppa inte.
Hästen reds o tävlades både hoppning en 3 mila distans och en jakt.
Varför undrar alla nu:confused: hon blev ul:a tom dag 18,dag 37 visade det sig att hon var dräktig i alla fall :D och ja,han överlevde men kom 22 dagar över tiden :love:

Så med andra ord menar du att det bara är att slänga sadel på märra och sätta hjälmen på skallen och se om det blir åka av eller inte :D:devil::cool: :angel:

Pröva ;) Min Willemoes märr är en ängel i lyxförpackning,men med egna meningar dock ALDRIG otrevlig:love:

Pröva ;) Min Willemoes märr är en ängel i lyxförpackning,men med egna meningar dock ALDRIG otrevlig:love:

Ja denna verkar sannerligen också vara en ängel är rent kär i tjejen :love: om vi säger så att jämfört med två egna CB II märrar och en miniligist som klart ärvt morfars humör så är hon en dröm att ha att göra med (jag vet var det temperamentet kommer ifrån då jag ju har en till ur samma stostam som Willemoes och han har också alltid varit superenkel även om kronjuvelerna hänger kvar och tänker lite åt honom ibland:angel:).
Ena av 2 åringarna har också ärvt detta underbara temperament om än med ett vist envist drag som jag lokaliserat i hennes mor mer än en gång:cool:

Denna damen har på denna korta tid sedan jag kom hem = 1 vecka lärt sig att åka transport, hmmm skall vi gå in där sa hon, jaja säger du det så då provar vi väl. Oj var lite läskigt när de stängdes bak, oj jag fick ett äpple, jaja då var det väl inte så farligt. 6 gånger har vi lastat henne nu och hon går rakt in, står som ett ljus och backar lugnt och stilla ut.

Hade åkt på en del stryk nere på stationen i hagen och sprungit slut fullkomligt på sina hovar i deras steniga hage (såpass att hon knappt kunde gå över singeln hemma) blev akut skoning runt om igår (aldrig skodd innan) stod som ett ljus och sa varken bu eller bä helt okomplicerad inte en gång hon klyddade eller drog i benet.

Spolad har hon aldrig blivit, nu ville jag tvätta såren ordentligt, ryckte till när jag började spola bredvid henne, lyfte hoven när jag försiktigt började nerifrån och tittade frågande på mig om vi vekligen måste göra detta läskiga, ja sa jag ok sa hon och sedan var det bara att tvätta sår överallt, stod som ett ljus.

Ja kort sagt enklare eller mer samarbetsvillig häst har jag nog aldrig träffat. Hon är för go den tjejen :love:

Vad är det mer för stam på din Willemoes häst ?

Hon är kryddad med lite Port Royal xx :love:
Vilket gör henne till ett under av elegans,egen framåtanda och alltid arbetsvillig,tyvärr lite för arbetsvillig för sitt eget bästa, så som ägare får man passa på att inte köra slut på henne.
Hennes enda nackdel är att hon tyvärr inte ärvde pappas färg utan blev brun :mad:

Jag red ungefär som vanligt med mina när de var dräktiga i den känsliga perioden, dock ingen hoppning eller så. Det gick bra alla 3 ggr. Finns de som säger rid inte alls, och de som säger att det inte spelar roll vad man gör osv. Jag kör på 'lagom är bäst'.

Så med andra ord menar du att det bara är att slänga sadel på märra och sätta hjälmen på skallen och se om det blir åka av eller inte :D:devil::cool: :angel:

Ja det där med att vänja henne vid sadel och ryttare var ju lika okomplicerat som allt annat med den damen :love:
Ingen risk att stressen blev så stor att vi riskerade något foster inte skulle egentligen bara lägga på henne sadlen för första gången i ridhuset idag (har haft fullt upp och inte hunnit med) jaha sa hon skall jag ha den på ryggen okej då, lite småläskigt var det ju när gjorden spändes men jaja sa hon jag överlever nog, släppte ut henne i linan och väntade på reaktion som helt uteblev, ner med stigbyglarna och ut igen, ingen reaktion där heller. Travade glatt runt som ingenting hade hänt. Hmmm tänkte jag jag provar att hänga lite på henne. Bort till pallen. Ingen reaktion på att jag gick upp och lutade mig över henne, inte heller på klappar i sadeln eller på andra sidan, satte foten i stigbygeln och tyngde lite ingen reaktion, ställde mig till slut i ena stigbygeln och hängde över sadeln, noll reaktion, smackade igång henne var liiite segt att få igång henne då hon har väldigt rund rygg vilket gjorde att både jag och sadel hade viss slagsida varpå hon gick runt runt åt det hållet.
Asch tänkte jag och hoppade av rättade till sadeln, gick bort till pallen igen och satt upp i stället fortfarande noll reaktion och vi skrittade ett par varv runt ridhuset (eller ja ganska kors och tvärs för styrningen var definitivt ur funktion:angel:) stanna och igångsättning funkade däremot bra och vi tränade några gånger, sedan satt jag av och upp ett par gånger till och sedan var jag mer än nöjd. Damen blev inte ens spänd en enda gång under passet, tänk om alla kunde vara lika enkla att börja med :love:

:D Jag sa ju det :angel:

Så där var en dressyr "kamel" jag hade för några år sedan E.Furst henrich-World cup I,snacka om guld jobb :love:

Lycka till med fortsättningen :cool:

:
Lycka till med fortsättningen :cool:

Nu skall vi inte använda sådana gubbar här :mad: min dam är en välartad dam så hon kommer aaaaldrig få några frispel :angel: för jag har ju inte alls ridet in tillräckligt många för att veta att de kommer förr eller senare ;)

Men låt det komma, när man väl är uppe i sadeln så kan de bocka bäst de vill, de jävliga är de man inte hinner upp på och hitta balansen innan explosionen kommer, där har man fått ett och annat blåmärke genom åren.

Min mor som var med i ridhuset (konstigt att förväntningar om rodeo drar dit folk:p) frågade efteråt är du säker på att hon inte är inriden :D
Men man kan nog säga att hon är rätt otrolig kommer i stort sett ohanterad direkt från lösdrift 4 år gammal, aldrig haft ett träns på sig (bettet är väl iofs det hon tycker är knepigast - var iofs andra gången hon hade det på sig idag:angel:) och hon bara finner sig i allt. Men jag har sagt det innan och jag säger det igen, jag har gång på gång haft det klart enklaste inridningarna just på hästar som folk gett f*n i att hålla på och "träna" med som småttingar. De har inte en massa ideer och skit med sig in i arbetet utan man börjar med ett blankt papper och gör inget konstigt av det så blir allting enkelt.
Även om jag nog aldrig stött på en innan som totalt skiter i att få sadel och slängande stigbyglar på sig, någon reaktion brukar det ju bli om så bara några bocksprång.

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 559
Senast: Guld
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 741
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka