Känsliga hovar /dåligt hovmaterial på unghäst

Mumin_79

Trådstartare
Hade min hovis ute idag till min unghäst som är två år gammal. Han pratade om att han jar superfina hovar och kunde inte ta mycket alls på dem. Risken för hovböld och liknande är stor och jag skulle undvika grusat underlag. Själva kärnan av hoven var känslig /fullblodshovar kallade han dom.

Vad finns det för nackdelar med att sko en så ung häst?

Tips, ideer råd mottages tacksamt. Han rekommenderade biotin , någon som använder det och kan berätta en del om det?

Jag som gärna hade sett att han gick barfota :(

MuMiN

Sv: Känsliga hovar /dåligt hovmaterial på unghäst

Det som de flesta kallar "fullblodshovar" brukar vara "plattfötter" dvs sulan o hörnstöden är väldigt nära marken.
Detta går att råda bot på med en korrekt verknings-strategi, men det tar säkert ett halvår att "locka" hoven att få en bra form men det är inte omöjligt.
Visst är det så att hästar med denna hovform blir extra kännsliga för grus och liknande, stengallor är flitigt förekommande vilka i sig kan leda till bölder med lite otur.
Men med detta inte sagt att du skall sko hästen, bäst för hästen är att vänta med skor tills den är åtminstone 3-4 år så hovarna får växa till korrekt form utan inblandning av en eventuell felaktig skoning. Många tenderar tyvärr att sko trångt, vilket ger en långsmal hov med tiden.
Jag hoppas att din hovslagare inte bara tar ytterhornet på hovarna utan tar sig tid att verka hörnstöden o att putsa bort ev "dött" lager på sulan, gör h*n inte det kommer tyvärr plattfotheten att förvärras och skor en nödvändighet tills en riktig verkning utförs.
Har själv en kund som 3 hovslagare sagt att hennes häst aldrig kan gå oskodd men det gör den idag, om den skos senare då den skall ridas mer får vi se då :)

Min häst växer mycket i bakkant och tär väldigt mycket i tån, har mjuk stråle men låter inte riktigt som du beskriver fullblodshovar.

Tror hovisen är duktigt men det återstår att se, svårt när man själv inte är speciellt duktig och måste passa på hästen som är unghästig och inte van att skos. Ska hålla ett öga på hans arbete.

Kan du specifiera det du sade i ett enklare uttryck för någon som inte är så duktig på hovar..

Tack för svaret, hoppas fler har kommentarer rörande frågan.

Equistro s biotin är det någon som använder det?

MuMiN

Enkelt, när hoven är färdigverkad skall den ha formen av en uppochnedvänd skål, med strålen stickande upp i mitten.
Den skålformade ytan skall vara slät och jämn.
Ju planare "skål" destu närmare kommer sulan alla vassa hårda obehagliga saker du kan hitta på marken.
Att åstadkomma detta kräver ett varierande antal verkningar beroende på hur hoven ser ut.

Att använda bara biotin brukar inte fungera så bra, det behövs lite mer för att hästen skall tillgodogöra sig biotinet.
Välj i stället ett BRA mineraltillskott, vill du så PM-ar jag ett förslag som jag vet fungerar bra.

Jag har också tänkt ge min unghäst biotin men vill gärna också har förslag på annat så du får gärna pm:a mig med om du känner för det.

Min häst har fullblodshovar och enligt hovslagaren kunde han alllldrig gå barfota.
Nu är det snart två år sen han blev barfota och jag har ingen anledning att sko honom igen.
Är hästen dessutom korrekt verkad ska du inte heller behöva oroa dig för hovbölder. (Min har *peppar* aldrig haft några.)
mvh T

Senast ändrad:

Har man en unghäst som går barfota och som man vill fortsätta ha barfota så måste man som ägare läsa allt man kommer över och utöka sina kunskaper, framförallt om en hovis säger att hovarna är inom riskzon för en det ena än det andra. För hur det än är så behöver det inte alls vara så bara hästen får rätt verkning och rätt foderstat.

En häst som ej fått rätt foderstat för individen har tendenser till att få försämrade hovar, ändrar man bara det och ser till att hitta en hovslagare som verkligen är bra på hovar så kommer problemen att försvinna.
Att stoppa i hästen en massa hovtillskott gör vare sig till eller från om inte hästen får bra mat och bra verkning.

Han har en foderstat utäknad av en agronom men tyvärr har jag bara haft honom i tre veckor en månad och i ett tidigare hem tror jag inte att han fick några vitaminer eller liknande.

Hade en tredje hovslagare ute idag för att kika på honom och ska byta hovis för han hade verkat honom slarvigt. :mad:
Den här hovisen tyckte att han såg okey ut, att det inte var så farligt :bump: :bump:

Ska hålla koll på honom ge han alla vitaminer och pröva biotinet så får vi se om jag hittar en bra hovis att sköta hans hovar på det sättet jag vill ha dem på.

Tack för alla svar

MuMiN

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 124
Senast: M-Meduza
·
J
Hästvård Jag har återbesök på klinik onsdag nästa vecka för hältutredning, men blir efter att ha läst Joneyas tråd nyfiken på åsikter om vad min...
Svar
9
· Visningar
2 198
Senast: mette palmstrøm
·
Hästvård Hade en tråd angående min unghäst 2 år som enligt hovslagare 1 som verkade honom hade fullblodshovar (konstigt eftersom jag anser...
Svar
15
· Visningar
1 964
Senast: Rude
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama