Känsliga hästar

Sv: Känsliga hästar

Aha, ok... hm svårt.....

Har ägt ett sto som varit borta, betäckts och fölat och gått borta från mej ganska länge. När hon visades med föl på fölmönstringen så gjorde jag stopptecknet efter travrundan och hon tvärnitade och jag glömde hur pass känslig hon är för tecken trots vi inte setts på länge. Jag borde bara lyft fingret försiktigt egentligen istället för höja hela handen.

Han borde flytta på sej om respekten är kvar. Kanske det ÄR något som du gör när ni rider som är en "seger" för honom? Du får helt enkelt fundera ut vad som har hänt. Det är ju ofta små små saker som vi inte ens tänker på. Prova att göra dej "större" ett tag och gå sedan tillbaka till din "normala". Se hur det fungerar, prova o tänk igenom.... Något är det ju. Vissa hästar kräver en "general" som ledare, andra inte läste jag någonstans.

kl

Det handlar om att göra hästen okänslig för en del saker (tex ryktning, klappar, ta på grimman, att man tar på benen etc) och att göra hästen känslig för andra saker (t ec skänkelhjälper, tygeltag, ryttarens kropp, kommunikationen från marken etc).

I allt arbete med hästar krävs det att man vet hur hästen fungerar och hur hästar kommunicerar med varandra. Låt alltid hästen känna att han/hon har ett val, och lita på att hästen alltid väljer den enklaste vägen i slutändan. Hästar är egentligen väldigt förutsägbara, men man måste alltid ha tid och tålamod att vänta ut dem. Det är viktigt att vara konsekvent och att motivera hästen till att välja rätt.

Jag anser att markarbetet är nödvändigt för att få en god kommunikation uppsuttet. Det är av stor betydelse att man gör likadant från marken som från ryggen, så att hästen kan urskilja ett mönster och får lättare att förstå när ryttaren sitter på ryggen. T ex: Om du lär hästen från marken att den ska stanna genom att man flyttar undan bakdelen och därmed "tar bort" källan till energi, så är det viktigt att göra likadant uppsuttet och inte istället försöka stanna hästen genom att ta i tyglarna. Man bör alltså alltid hålla sig på samma "spår".

Som någon tidigare skrev så är det mycket lättare att göra en oinriden häst känslig för hjälper, än en häst som har ett stort bagage med ryttarerfarenheter sen tidigare. Men ingenting är omöjligt, och så länge man är konsekvent och arbetar MED hästen och inte MOT den, så löser sig det mesta i slutändan.

//julia

Men han lyssnar ju på mig. Han gör allt jag begär av honom och är väldigt konsekvent i detta. Saken är ju bara att jag inte länge "behöver visa ett finger" utan nu måste jag visa hela handen. Alltså en aning pytte lite avtrubbad. Inget problem överhuvudtaget. Jag bara undrade hur man kunde få han att blu sådär känslig att jag bara behöver visa ett finger.

Om ni förstår?

Uppenbarligen så har det brustit i kommunikationen mellan er. Han har märkt att han inte behöver göra någonting vid en liten signal (du motiverar honom inte tillräckligt) utan att han kan vänta med att svara tills du ger honom en större signal. Du har antagligen inte varit konsekvent, och behöver jobba med att vara tydligare och att motivera honom till att välja rätt.

Börja med en liten signal. Om han inte svarar på den så motiverar du honom till att svara genom att göra det obehagligt för honom att inte välja att svara på din signal. Tex: Du jobbar din häst från marken. Du står i mitten och hästen går runt dig. Du ber hästen att öka farten (byta gångart från skritt till trav) genom att smacka. När hästen inte svarar på det så lyfter du din drivande hand och snurrar lugnt på sista biten av repet i en drivande position. Om han fortfarande inte svarar så kastar du lugnt ut repet mot bakdelen på hästen (och då svarar han antagligen). Nästa gång kanske han svarar när du börjar snurra med repet, och gången efter det svarar han redan vid smackningen.

Alltså; börja med den minsta signalen och motivera sedan hästen att svara.

//Julia

Jo vi förstår, efter 10 år är min fortfarande så känslig och det är en fröjd att umgås med honom . Utom när han är hungrig och det finns gräs vi vägkanten:angel::confused:

Jag tror på att göra roliga saker och vara ödmjuk. Så fort man får problem och fokuserar på just problemet i hanteringen så tycker jag att man själv tappar känsligheten och därmed så tappar hästen den... i alla fall så som jag upplevt det. Jag brukar alltid att ta ett steg tillbaka, och börja med det som man brukar tycka är kul.
Att löslongera brukar vara intressant, vända trava över bommar och hitta på lite uppgifter, ofta tycker jag att det handlar om att man själv har fått en liten svaka i självförtroendet och fokuserar för mycket på problemet...
Jag tror absolut känsligheten kommer tillbaka!

Men han lyssnar ju på mig. Han gör allt jag begär av honom och är väldigt konsekvent i detta. Saken är ju bara att jag inte länge "behöver visa ett finger" utan nu måste jag visa hela handen. Alltså en aning pytte lite avtrubbad. Inget problem överhuvudtaget. Jag bara undrade hur man kunde få han att blu sådär känslig att jag bara behöver visa ett finger.

Om ni förstår?

Jag tror jag förstår och jag tror att på ett sätt är det ju en konsekvens av att rida i dom. tex ska han ju stå still när du kommer gående med sadeln och sadlar, innan han reds in skulle han med alla säkerhet flyttat på sig om du kom gående mot honom på det sättet, lite avtrubbade måste hästar bli vid inridning, det är liksom en del av inridningen. Sen är det svåra ju precis som freyja-bus skrivit att avtrubba dem från vissa saker men inte andra.
På sätt och vis måste man kanske vara ännu noggrannare vid hanteringen av en inriden häst för att det ska behålla sin känslighet. Men å andra sidan är det ju skönt att kunna tex nysa när man sitter i sadeln utan att allt flyger i luften:D

Försöker alltid att göra henne aktiv så hon lyssnar hela tiden på både mina skänklar och vikt, annars blir hon helt "skänkeldöv"
Jag brukar träna mycket ökningar i olika tempon. Galopp fattningar från skritt och samt trav. Skänkelvikningar, volarbete och lite annat markarbete..

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
772
Senast: Ajda
·
Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
952
Träning Jag har en ponny som blir extremt stressad vid tävling. Hon är väldigt känslig och har mycket gång och blir väldigt explosiv inne på...
Svar
2
· Visningar
391
Senast: animalasia
·
Utrustning Hästen är överkänslig mot gummi/silikon men skulle behöva bettskivor pga känslig hud. Finns det några alternativ?
Svar
9
· Visningar
670
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka