känslig mot proteiner

N

nicolee

har precis fått hem en ny häst och han är känslig mor proteiner. han blir knottrig på ryggen. Just nu får han havre, hö och betfor. han är lite smal men kan ju inte ge lusern eftersom det bara består av proteiner nästan. vad föreslår ni?
han är ju inte jätteknottrig, bara lite. :)

Sv: känslig mot proteiner

Om hästen är tunn i hullet så ge mer grovfoder och betfor + en liten skvätt olja.

kan inte ge honom för mycket grovfoder för då blir han alldeles för pigg...har tänkt ge honom och min andra häst rapsolja. Han är inte så tunn att man ser revbenen men man känner revbenen lite.

Kanske kan hitta ett grovfoder med lägre värden. Så att hästen kan få sig det den behöver.

Ta bort havren helt så bör du kunna öka på med hö istället. Betfor och olja räcker för lite extra hull. Bättre på alla vis att hästen får i sig mer hö än att den äter havre.

Det blir problem när de är känsliga mot proteiner men de allra flesta brukar ändå tåla gräs och hö/hösilage utan att få besvär. (Min egna reagerar tyvärr även på gräs och grovfoder)

Senast ändrad:

han får mycket hö. De förra ägarna sa att han fick havre, betfor och hö. + mineraler.

Mycket = fritt?

Om inte så finns ju utrymme. Låter som du inte haft hästen så länge, det kan ju även vara havren han reagerar mot om han är knottrig likväl som proteiner överlag (om inte ert hö har jättehöga värden och han reagerar även på grovfoder) för vare sig betfor eller havre är ju högvärdigt proteinfoder.

som jag skrev så har jag precis fått hem hästen. i torsdags. Han var också knottrig hos dem som hade honom men han har fått lite mer nu. Får se om det minskar om någon vecka.

Halvläste bara när du fått hem hästen.

Om den blivit värre nu så skulle jag bara ge hö, sköljd betfor och olja och vänta ut och se, om hästen äter halm så är ju även det ett alternativ. Det finns många varianter att prova. Man måste hela tiden ha full koll på vad dessa hästar stoppar i sig för att hitta deras egna nivå och det foder som de klarar av att äta av utan att reagera och det är tidsödande.

Är de känsliga mot en sak så kan man i stort räkna med att de är känsliga mot fler ingredienser i fodret också.

Detta är alltså en häst som inte kan gå på bete?

Det du vet är att den inte funkar på det förra ägaren gav = ge inte det till hästen. Bort med kraftfodret alltså. Jag hade börjat med att ge magstabiliserande medel, enbart grovfoder till att börja med. Se hur mycket grovfoder hästen äter som max, och räknat foderstat utifrån enbart grovfoder. Funkar det - fine. Funkar det inte är du tvungen att hitta ett komplement för att fylla upp det som saknas.

Men när det gäller hästar som har problem med magen och fodret är det superviktigt att ha bra grovfoder och att verkligen hålla koll på att alla behov är uppfyllda - med så få fodermedel som möjligt (helst bara grovfoder)

det är inte planerat att han ska gå på bete eftersom han är tävlingshäst.
Just nu får han 1 kg havre om dagen, betfor och mineraler. ca 8 kg vanligt hö om dagen.
det började försvinna hos förra ägaren men nu har han ju kommit till mig. Som sagt han är inte mycket knottrig.

Du är helt felinformerad och werkar inte särskilt insatt i hästens utfodring?

Protein består aw aminosyror och är kroppens byggstenar. Muskler, blodkoppar, hud, hormoner mm består aw protein. Det finns mao ingen häst som är proteinkänslig.

Man kan öwerutfodra med protein om det är lättlösligt, dws i form aw kraftfoder som tas omhand i tunntarmen. Soja, spannmål, de flesta pellets hö hit - men inte lusern som istället räknas till growfodret. Att en häst som är för tunn skulle få för mkt protein låter osannolikt. Proteinöwerskottet nyttjar hästens som energi och så lägger den på hullet. Din foderstat låter rimlig, men om du inte wet analyswärdena kan hästen mkt wäl lida aw poteinbrist. Öwerskott är så gott som uteslutet, om du nu inte har en liten ponny?

Att din häst skulle bli för pigg aw growfoder är fel, såwida du inte ha toppen-energiwärden? Hur ser analysen ut?

Knottror på ryggen är inte proteinknölar, de beror förmodligen på en infektion. Jag skulle gissa på streptotrikos (regnskållor). Ta hjälp aw nån som kan och se till att få hjälp!

Senast ändrad:

han är väldigt pigg eftersom han precis har blivit klippt därmed lite havre. Han har proteingallor och knölarna kommer från att han är känslig mot proteiner enligt vet som besigktade. att han är tunn har egentligen inget med det här att göra då han inte är så tunn. han har bra hull men jag själv skulle vilja att han hade bättre. Då frågade jag vad man kunde ge förutom lusern efter det inehåller mycket proteiner. Och jag fick mitt svar, olja.

kan inte ge honom för mycket grovfoder för då blir han alldeles för pigg....

What? :confused:

Hästar blir Inte pigga av ett normalt grovfoder, ffa inte om den "bara" får 8 kg (om det är bara eller inte beror på hästen, är det en stor häst i hårdträning är det för Lite)
Om du är rädd för att inte klara av hästen, ta bort havren i första hand.
Man ska ALDRIG minska grovfodret för att hästen är pigg. :crazy:

Och som tantester skriver, så beror knälarna med största sannorlikhet inte på för mycket protein. ALLT (grov)foder innehåller protein, och om hästen skulle vara proteinallergisk så skulle den inte kunna leva.
Om hästen får överskott av protein i kraftfodret sså kan det vara dåligt för hästen, men så länge det är från grovfodret (lusern, hö, ensilage, halm) så är det absolut ingen fara.

Nu vet jag inte redigt var regnskållor är , men knottror på ryggen kan också bero på alldels för varma täcken. (men det kanske är rs.)

Du kan ju inte jämföra lusern och soja! Lusern är ett proteinfodermedel och olja är energi. Är hästen mager eller omusklad?

En weterinär kan omöjligt säga att gallor beror på protein. De kan lika gärna bero på en systemisk sjukdom, öweransträngning eller ledinflammationer. Låter som att du antingen bliwit lurad eller inte riktigt förstått.

Hur gammal är du? Wad är det för häst? Har du werkligen köpt den??

Och du är HELT ute och cyklar, veterinären som besiktade kan ej ha varit hästvet.

För mkt energi (olja) i förhållande till för lite protein kommer göra hästen klotrund och muskelfattig.

själklart är jag inte rädd att jag inte skulle klara av hästen, haha. men jag gör som dem förre ägarna sa. och dem sa att jag i början skulle ge lite havre och sen öka om det behövdes.
vad jag har lärt mig är att olja hjälper hästar att hålla hullet. står klart och tydligt proteingallor på besiktningspappret.
har jag skrivit någonting om soja?
ingen idé att forstätta denna tråd då jag istället kan prata med förra ägarna. tack för alla påhopp, idioter.
tack och hej!

Sa idioten.

Hejdå. Om det du säger är sant kommer du tywärr inte att få någon hjälp aw ägarna och weterinären borde du anmäla. Du kan ha köpt en kass häst och om det står så i intyget kan du utan widare häwa köpet.

Eller - när gjordes besiktningen? Under sommarmånaderna på bete, eller?

Hej och hopp här var vi mogna. :grin:
Ingen har hoppat på dig, vi har förklarat vad som är rätt och vad som är fel.

Man ska inte lyssna på vad förra ägaren sa, man ska göra det som är bäst för hästen.

Du skrev att du inte kunde ge mer GROVfoder för att hästen blev pigg. Havre är KRAFTfoder. Stor skillnad.

Olja är jättebra för att hålla hästar i hull men om du ska ge olja så måste du även hålla koll på proteinintaget.
Ger du för mycket olja men för lite proteinfoder så kommer du förstöra hästens muskler. Vill du tävla på hästen krävs Mycket proteiner för att kunna bygga rätt muskler och hålla orken uppe.

"Proteingallor" är något som finns i hästens BEN, inte på kroppen.
Du har nog bara missuppfattat saker och ting.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 048
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka