Känslig led efter behandlingar?

Leah

Trådstartare
Kan en häst bli mer känslig för tex vrickningar efter att ha blivit utsatt för böjprov/ledbehandlingar?

Jag har en häst som blev behandlad i höger framkota i september/oktober (två behandlingar med ca tre veckors mellanrum). Han har efter dessa behandlingar blivit böjd två gånger (med en månad emellan genomböjningarna) och inte uppvisat någon hälta vid de två tillfällena. Innan den näst sista böjningen blev han plötsligt väldigt halt när jag var ute och skrittade. Hältan varade i ca fem steg och sedan gick han som vanligt. Jag antog att han vrickat sig. Vid böjprov bara en dryg vecka efter var han helt ren. Han har inga förändringar i leden.

Igår när jag var ute och skrittade i skogen (två månader in i igångsättningen och en månad efter sista böjprovet) hände samma sak igen. Blev jättehalt ett par steg för att sedan röra sig helt normalt igen. Första tanken var att han trampat på något men hittade inget i hoven och han reagerar inte när jag tryckte igenom hoven. Han är dock något sulöm vanligtvis, på sten tex.

Vad tror ni? Kan de få lättare för att vricka sig?
Ingen förhöjd temperatur och ingen svullnad. Innan jag var på klinik och hältan visade sig (enbart på böjproj, ingen hälta i övrigt) vrickade han sig aldrig och uppvisade aldrig någon hälta. Jag blir så fundersam...

Vad tror ni?
Planen är/var att fortsätta sätta igång för att sedan göra en koll om ca två-tre månader.

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 189
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 289
Senast: valley
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 975
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka