Känslig i munnen

K

katarina nordström

Hej!
Jag har ett halvblod som är 13 år och som bara varit inriden i 1 år pga att hon gått som avelssto hela tiden. Mitt bekymmer är att hon är mycket känslig i munnen och "drar" gärna ner huvudet så att hon ska få längre tyglar. Har provat med "äppel-bett" men hon tuggade så på bettet så det blev nästan sönder-tuggat efter en gång. Nu har vi ett vanligt träns-bett med "parer-stänger" på sidorna. Jag tror inte att hon ogillar bettet. Hon är även riden med hacka-more en gång och det gillade hon inte. Är detta ett hopplöst fall eller finns det några bra tips? Hon är inte så mycket riden men går fint i form ibland i trav, men i skritt håller hon oftast på med huvudet.

Sv: Känslig i munnen

Har du haft någon som kollat tänderna? Vad har de gjort?
Och en fråga till; Vart bor du någonstans? Kanske ev. kan PM om jätte duktiga hästtandläkare (5st)

Jag har alltid ridit dom hästar jag haft i grimma och min nuvarande häst red jag in som 7-åring i grimma eftersom hon sprungit på travet och sen betäcktes innan jag fick hand om henne. Jag har aldrig ägt ett träns utan jag har den filosofin att ju mindre järnskrot ju bättre går det. Jag brukar även rida barbacka i grimma, till grannarnas stora fasa.

Håller absolut med att du ska kolla hennes tänder. Ta ut en riktig hästtandläkare åt henne. Hon är ju i den åldern då det händer saker i hästens mun, (först vid 2,5-5 års ålder å så igen vid ca12-13 års ålder) En riktig tandläkare använder en munstege som gör det möjligt att känna igen om hela hästens mun även allra längst bak. Kan då hitta vassa å skarpa kanter på kindtänderna, vargtänder mm.

Ride on skrev:
Jag har alltid ridit dom hästar jag haft i grimma och min nuvarande häst red jag in som 7-åring i grimma eftersom hon sprungit på travet och sen betäcktes innan jag fick hand om henne. Jag har aldrig ägt ett träns utan jag har den filosofin att ju mindre järnskrot ju bättre går det. Jag brukar även rida barbacka i grimma, till grannarnas stora fasa.
Jag säger bara , ride on Ride On :banana:

Hej!
Jag red ett avelsto som va precis som ditt. Hon hade inte blivit riden på länge och sen när jag satt upp på henne så körde hon hela tiden ner huvudet i skritten (hur fin som helst i traven). Nu va detta 4 år sen så jag måste verkligen tänka efter vad vi gjorde åt saken.
Först lät vi nog någon kolla hennes tänder och de behövdes raspas och sen hade vi ett snällt och enkelt tvådelat tränsbett... jag tror att hon gick bra efter de (kanske ni kan prova något hårdgummi, så de inte går sönder så snabbt?) :crazy:

Känslig i munnen, det tycker jag är enbart positivt. Om det nu inte är något som är fel i munnen såklart.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 548
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter