Känslig häst - svår att rengöra sår på osv.

biffen

Trådstartare
Min älskade pålle har ETT stort "fel". Det går nästan inte att röra honom när han gjort sej illa. Nu i Måndags var vet. hit för han rivit sej på ena bakbenet, jag hade bara på håll fått studera skadan samt stått med slangen och sköljt av leran på avstånd under stora protester.

Hon gav honom lugnande, så pass att han stod och snarkade. Jag höll upp frambenet för att hon skulle kunna lokalbedöva - ändå står han och rycker undan benet.....
När hon väl lyckats sticka honom några gånger så stod han äntligen stilla. När såret väl var rengjort och sytt med några stygn och lindat så var allt väl.

Veterinären tyckte att jag skulle låta alltihop vara under 4-5 dagar, och idag kom den stora dagen.

Det slutade med att jag höll på att ge upp hela alltihop. Men till slut kom sambon och hjälpte mig bremsa honom och jag fick göra rent och snabbt linda om igen.

Fördelen med hans pjoskighet, är att han tar det mycket lugnt och försiktigt när han har gjort sig illa på något sätt. Dvs. han skulle aldrig, aldrig gå med på något som han inte "ska".

Hur är det med era hästar?? Finns det fler som har "jollpellar" som min, och hur löser ni rengöringsproblem? Har ni något tips?
Jag mutde med godsaker, hotade med stryk och allt däremellan,
men det enda som hjälpte var bremsning....

Vore så skönt att få slippa denna kamp, när hästkräket/älsklingen har en drulles förmåga att göra illa sig med jämna mellanrum.

Sv: Känslig häst - svår att rengöra sår på osv.

Min är precis likadan :crazy:
För kanske fem år sedan så trampade hon sönder kronranden på ett bakben, hon skulle ha penicillinsalva i såret i en veckan plus att det skulle lindas i någon månad... Hon slog så fort man tittade på benet.
Vi fick vara tre stycken på henne, en som bremsade, en som lyfte ett framben och en som skötte såret då.
När det är stora skador så är det enda sättet att lösa det med henne, att "övermanna" henne.
Vid mindre grejer brukar det gå hyfsat om man bara inte ger sig, utan fortsätter att tvätta/smörja vad man nu gör ändå tills hon kommer ner från stalltaket...

Det är sådana här gånger man tycker det är pest att ha hästen hemma på egen gård.
Det finns inte folk till hands som kan hjälpa till.....

Pjoskig tycker jag inte han är.Däremot är han rädd om det skadade stället,säkert också ont.Börja tvätta runt om en bra bit ifrån såret med mycket ljummet vatten mjuka kompresser och därefter på såret.Gnid inte bara badda.Det fungerar bra om man tar runt om först,fråga mig inte varför :bow:

Tyvärr går det knappt att titta på benet/skadan. När vet. kom sprang han runt bara för att hon ville SE på såret. Han ryggar undan bara man närmar sig, man får knapp röra honom någonstans från knä och ner (skadan sitter fram på benet, ca 1 dm under hasleden) - utan att bremsa.... inte en chans att jag kan börja badda någonstans utan hjälp. Jag försöker naturligtvis vara försiktig när jag "får" göra rent. Nu baddade jag med koksalt snabbt, snabbt - sedan på med kompress som naturligtvis trillade bort - så det blev bomull direkt på och sedan gasbinda/vetflex. Jag skulle ALDRIG få vara i såret och gnida.
Jag har förstått att de flesta hästar är tåligare än såhär. Ponnyn jag har på foder, rör inte en min när hon har något småsår som ska behandlas.

Min var sån förr, men jag brukade inte låtsas om att jag ens såg såren.
Rensade hjärnan på alla sårtankar och ojade inte upp mig alls.
Det hjälpte faktiskt.
Jag tror att oron från dig när du ser att "shit i helv-piiip-, hon BLÖDER!" ganska snart sprider sig till hästen.

Dessutom har min "fullblodsben", hon blir svullen bara man säger sår.

Fast jag säger ju givetvis inte att det funkar på alla, man måste ju vara försiktig.

prövat och badda med mycket vatten utan att hon har gjort illa sig :idea:

Visst, det ligger nåt i det du säger. Jag har mycket "sår" i huvudet när jag närmar mig honom just nu. Bara för att jag "måste" sköta om detta NU och inte sedan. Jag brukar dock för det mesta vara lugnet själv och brukar kunna närma mig hans skador, men inte röra dem.

Men rent allmänt vet jag att det inte går att lura honom... Han har ett envist litet trampmärke strax nedanför kotan. Det har han haft lääänge. Jag har ignorerat det och jag har bara i förbifarten försökt badda koksalt på det. Dvs "smygit" mej på det under borstning tex. Men han reagerar ändå så häftigt på detta... det blir ett kraftigt ryck tillbaka, hur försiktig jag än är. Sedan är det tji.

Min har fullblodsben, kan man lugnt säga, eftersom han är fullblod. Han får mkt lätt lymfangit. Just därför känns det irriterande att aldrig få göra riktig sårrengöring etc.
Men hellre ogjort än halvdant brukar jag tänka. Risken är väl att han lättare får lymfangit om man bara petar litegranna, än om man låter det vara ifred helt.

Det är som sagt inte lätt att lura denna häst då han är mycket intelligent. Han skulle
inte reagera på att bli baddad på något annat ben just nu. Inte ett dugg - han skulle stå som ett ljus. Men senare, när jag måste lägga om hans sår, så skulle han reagera lika häftigt i alla fall. Det gör ju tydligen jäkligt ont på honom när man rör hans skador.

Okey.
Men hur mycket pillad på är han annars då?
Min har vant sig att jag "driver" med henne lite grann.
Typ, låtsats att det är jäääättesynd om henne, pillar och pysslar en stund och sen bara klappar på halsen och fortsätter spola benen.

Att man liksom vänjer dem vid att man faktiskt kan ta på dem på samma sätt som man gör när de har ett riktigt sår även när de inte har det.

Visst gör det ont på dem, men en hel del sitter bara i huvudet.
Det måste finnas något sätt att kunna övertala din häst att det egentligen bara blir värre om du inte får komma nära.

Min plan är ungefär den samma som Strumpans.

Jag har inga som helst bekymmer med att pilla och greja med honom hur mycket som helst, överallt..... I öron och kring ögon, tempa, benen, tänderna - jaa, överallt. Kollar ryggvinklar och mäter o grejar och han är van diverse konstiga saker....(Jag har honom som övningsobjekt och mäter ofta hur han förändras vid foderstatsändringar, avställningar, etc.) Det är heller aldrig problem vid skoning, om han inte har något litet sår som hovis kommer åt. Då kan det bli jäkligare..... Det är heller aldrig problem vid tex avmaskning, eller som nu när jag ger penicillin i spruta varje dag.
Men har han sår på andra delar av kroppen, tex på bringan eller på hals o huvud är han inte lika känslig. Det är benen han är så otroligt rädd om.
Ja, det är nog bara att pilla o greja med benen lite extra varje dag, så kanske det bli bättre... tack för alla tips!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka