Känslig häst hos veterinären

kisse

Trådstartare
Besiktade en häst för försäljning förra veckan. Den gick inte igenom, hade reaktioner på 5 ställen, 1-3 grader!:crazy: 1 grad direkt vid longering dessutom. Öm i ryggen står det också i protokollet...

Gjorde en hältutredning idag på en annan klinik, där de hittar 0.5 grad ena bak, absolut inte öm i ryggen, dock öm i sulorna fram, vilket förklarar att hon kanske inte såg helt fräsch ut ändå förra veckan, men nog tycker jag att det är märkligt att få så olika resultat...

Känns ju fånigt att ringa den tänkta köparen o säga att hästen inte är halt, men jag får ju lov att göra det ändå, o hoppas att hon fortfarande är intresserad. (Kommer aldrig mer att åka till den första veterinären igen, men det förstår ni ju säkert själva :mad:).

På ställe nr 2 var de jätteförvånade över hästens tidigare böjprovsresultat, de menade att man ska inte kunna böja fram större hältor med mera kraft. De hade haft sjukgymnaster där som gjorde en studie på dem, där de jämförde hur hårt de olika veterinärerna böjde o jämförde resultatat på reaktionerna. De som böjde min häst idag var dessutom enligt dem själva de som böjt hårdast i studien.

Har ni varit med om något liknande? Det har iaf inte jag, o jag har besiktat många hästar genom åren...

Ursäkta om det blev lite rörigt, o felstavat, har bara en ledig hand för tillfället :).

Sv: Känslig häst hos veterinären

Böjde dom samma leder då?
Varför gjorde du ny besiktning när hästen var så tydligt dålig? :confused:
Reds eller motionerades hästen något mellan besiktningarna?

Kanske det faktiskt var så att hästen av någon anledning VAR öm i ryggen förra veckan och därmed stel i hela kroppen?

Hade jag varit som du hade jag nog faktiskt frågat en tredje veterinär även om det blir dyrt och massa krångel.
Låter rätt otroligt att hästen skulle vara så pass dålig vid första besöket och sen vips "frisk" efter en vecka.

Böjde dom samma leder då?
Varför gjorde du ny besiktning när hästen var så tydligt dålig? :confused:
Reds eller motionerades hästen något mellan besiktningarna?

.

TS gjorde en hältutredning, inte besiktning...

Är annars inne på samma spår som du.
Ett böjprov är väldigt beroende på dagsform, och en färskvara.

Hästen kan ju faktiskt sträckt till sig lite lätt i ryggen och därför reagerat på både palpation av rygg och böjprov. Sen när den vilat (?) mellan vet.besöken har ryggen blivit "bra" och vips, ingen reaktion.

Men det står ju längst upp i TS inlägg att hon gjort en besiktining..:) eller jag har fattat d fel nu..

Jag hade sett ryggömhet som en reaktion av att hästen var öm i sulorna. Vi har en känslig herre som får ont överallt om han har ont på ett ställe. Det börjar som en hovböld, sårskada eller liknande. Och inom 24 timmar har han spänt sig så han har ont i ryggen, bogen, halsen - överallt.

Tråkigt när man vill försöka rida, men han är ju tydlig med hur han mår i alla fall...

Är det hästen som gjorde en riktig läskig vurpa i ett häcklopp på Strömsholm i år? Hon slog ju en volt och hamnade på ryggen. Det var ju inte så länge sen isåfall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 737
Senast: Honey07
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka