Känslig för underlag

Sv: Känslig för underlag

En hårt packad grusväg kan du lätt jämföra med en asfalt väg. Går den bättre på den hårda grusvägen så kan de vara något med asfalten som stör häste, ex känns halare eller nåt.

Hovöm bör hästen inte ha om den har skor!
Sulöm häst märker man om man rider på grusiga vägar (när stenarna trycker på sulan).

Har själva en pålle med känsliga sulor, och går hon på större "stenar/grus" så linkar hon ordentligt. Men några problem med att gå på asfalt osv har hon inte.

Men annars, Kan det inte vara att hästar är rent fotöma ? Ingen som haft liknande problem ?

Jo min russ gjorde precis som du säger när han var barfota, men med skor på framhovarna försvinner symptomen.

Om du ska till vet. så åk inte därifrån utan att ha pratat med vet. om det.

Hur vanligt är det att hästar är känsliga för hårt underlag ? Är det någon som har samma problem som jag ?

Min häst har jättesvårt att gå på asfalt. Han är enormt känslig.
På andra underlag är det inga som helst problem.

Jag undrar mest hur vanligt detta är ?
Om om det är någon som känner igen sig ?
..Har aldrig haft detta problem med någon häst förut,
men hört att det är relativt vanligt ?!

mitt halvblod som bara varit rider på ängar och paddock hade problem i början när vi red på asfalt.... han var inte van hårt underlag.. men han vande sig.. va lite halt ett par gånger första året.. men sen så blev det bra...

/startgrow - som rider på asfalt varje dag för att komma någonstans:crazy:

Min häst är inte heller van vid hårt underlag sen tidigare.. Om det kan ha någon betydelse?

Min häst var precis som din. Hon hade knäledsinflamation.

Tycker som fler andra att du ska kolla upp det för att utesluta ev skador i benen. Det är ju som sagt ett ganska hårt tryck i benen när de går om hästen har känsliga ben.
Sen är det ju alltid bättre att upptäcka det nu, än om ½ år när hästen börjar bråka i ridningen (om den nu har problem med benen).

Hästar vänjer sig ganska fort vid ändrade underlag, och torr asfalt är inte spec hal om hästen går korrekt.

Min häst är inte heller van vid hårt underlag sen tidigare.. Om det kan ha någon betydelse?

jag tror det kan ha betydelse... är ju bra att rida mycket på varierande underlag och som min häst som blivit riden i ja 6 år på endast mjukt så... jag förstår att han kände av det.. men nu har jag inte märkt något.. mer än att han kan spänna sig ibland på somrarna när asfalten är varm och han har slitna skor.. då e det halt..

annars brukar jag till o med trava korta sträckor på asfalt. då i lugn sansad trav i rätt form...... va dock längesen nu då vi inte hittat tillbaks till "formen". hehe

lycka till iaf.. kanske är bättre att uppsöka vet för att verkligen va säker...

Ja, det låter inte så väldigt bra kanske...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 775
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 718
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII