Känslig eller bara unghäst tjurig??

Sv: Känslig eller bara unghäst tjurig??

Gör hon likadant om du gör skänkelvikningar på en väg i skogen?

Min häst älskar inte att vara på banan precis så jag försöker göra ganska mycket i skogen. Där har han en helt annan framåtbjudning och går inte emot skänkel på samma vis.

Skänkelvinkning fungerar jättebra, hon tjurar endast om jag drar tillbaka skänkeln lite grann och ska påverka rumpan.

Vad vill du ha för svar? "ja, gu vad dum hästen är, slå lite på den så ordnar det sig nog"?

Om hästen protesterar mot skänkeln så är det inte en tillräckligt väl etablerad hjälp. Lär in hjälpen och lyssna på din häst!

Nej du!! slå min häst för att få min vilja igenom skulle jag aldrig göra.
Det jag vill ha är förslag på tips samt erfarenhet från andra som haft liknande problem.

Och som sagt räcker med att jag drar tillbaka skänkeln även om jag så bara vill att hon ska bjuda framåt.

Har nu varit i kontakt med både min equiterapeut och min homopat. De trodde på hormonförändring i samband med brunst samt mage/tarmproblem som ger spända/ömma muskler från kors neråt mot sadelngjorden. Alltså precis där jag kommer åt med skänkeln om jag tar den lite tillbaka.

Jag tycker det låter precis som ett unghäst beteende. Min -06 gjorde likadant i början. Hon sparkade efter skänkeln emellanåt när man red i paddocken. Tänkte inte så mycket på det och det gick ganska snabbt över av sig självt.

Däremot när hon stannade upp och "tjurade" då är det bara framåt som gäller. Fram till varje pris spelar ingen roll vilken gångart det blir. Fram tills de ger med sig och går fram av egen vilja. Jag har inte behövt använda spöt för detta utan det har hjälpt att driva med sätet och skänkeln men vara envis.

Senast i går på lektion stannade hon upp och då säjer min tränare att jag ska rida på fram till varje pris. Blev att vi fortsatte en bra stund i galopp istället för trav. Sen hade jag ett högre tempo resten av lektionen för att hon skulle fatta att man bjuder fram.

Tror att du kan testa att rida ut där har man bättre bjudning, och flytta runt skänklarna lite på henne utan att det betyder något så hon vänjer sig vid att de finns där. Vissa ston är känsligare för skänkeln men det är ju en vanesak.

När hon får bättre kondis och orkar mer kommer det också bättre bjudning. Nu i början är det en balansgång. Du får lirka och undvika jobbigare saker när hon är tröttare.

En framdelsvändning är en svår övning för en grön häst. Tar bort bjudningen så flytta henne lite för skänkeln när ni går framåt istället. Gör korta skänkelvikningar och rid fram så fort hon gör rätt. Tycker de är lättare att göra i trav än i skritt.

Fråga din tränare om råd. Lycka till.

Tack så mycket för bra svar och tips!

Det är precis så här som vi jobbar just nu. Och som jag skrev till en annan här i tråden så kommer hon att kollas både att Equiterapeut och homopat redan idag.

Pga av sånt här har jag valack ;)

Jag har haft unghästar med liknande problem. För att lösa det på ett för hästen positivt sätt så har jag laddat upp med små morotsbitar och sen backat i utbildningen. Jag har börjat om från skritt uppsuttet, bett hästen att flytta undan för skänkeln (ej en regelrätt skänkelvikning) och så fort den tenderar att göra rätt berömma och ge en morotsbit. Till en början kan du tom göra det på halvlånga tyglar eftersom du bara är ute efter att hon ska acceptera skänkeln för att flytta bakdelen. Tänk på att hjälpa till med sitsen/vikten för att bli övertydlig. Flyttar du undan höger skänkel så tänk att du ska trycka höger sittben mot vänster framben, men sitt rakt över sadeln. När hästen börjat förstå och suktar efter godiset så be om lite lite mer undan för skänkeln och sen godis direkt. Sen fortsätter man att be om lite lite mer undan för undan. Gör detta några gånger varje gång du rider, vare sig du rider ut eller är på banan så detta befästs ordentligt.

Vissa hästar måste man lirka och truga till en början men det brukar släppa fort när de associerar det med något trevligt.

Kom ihåg att det är på dessa hästar man lär sig att bli kreativ och tänka utanför lådan :laugh: Lycka till!

Tack för tipset!! Äntligen någon förstår att vi endast har försökt att få henne att acceptera ett tillbaka draget skänkelläge och inte begärt att hon ska flytta sig.

hej,har haft liknande problem . stona kan bli ömma i päls o muskler nu när de får mer hormoner i kroppen pga pälsfällningen. har en shettisdam som gjort precis som din häst men bara på våren o främst i sidvärtsrörelser el vändningar. numera rider vi bara hästarna med sätet så hon blir ju inte irriterad av skänkeln längre men det största felet va att hon helt enkelt inte förstog o sen vart det irriterande med skänkeln i sidan på henne. vi red helt enkelt bara ut i skogen med lilla prinsessan o övade sidvärtsrörelser o bjudning ute. klättring i backar o rida i kuperad mark e ju guld för stela bogar o lite arbetströtta unghästar;)
sen fick hon en viloperiod för att smälta det hon lärt sig o beteendet finns inte längre.lek fram skolorna istället för att kräva fram dom. byt tränare! blir det fel i början o du inte får ordning på problemet o arbete kopplas ihop m obehag så påverkar det hela hennes framtid som ridhäst. lycka till:)

hej,har haft liknande problem . stona kan bli ömma i päls o muskler nu när de får mer hormoner i kroppen pga pälsfällningen. har en shettisdam som gjort precis som din häst men bara på våren o främst i sidvärtsrörelser el vändningar. numera rider vi bara hästarna med sätet så hon blir ju inte irriterad av skänkeln längre men det största felet va att hon helt enkelt inte förstog o sen vart det irriterande med skänkeln i sidan på henne. vi red helt enkelt bara ut i skogen med lilla prinsessan o övade sidvärtsrörelser o bjudning ute. klättring i backar o rida i kuperad mark e ju guld för stela bogar o lite arbetströtta unghästar;)
sen fick hon en viloperiod för att smälta det hon lärt sig o beteendet finns inte längre.lek fram skolorna istället för att kräva fram dom. byt tränare! blir det fel i början o du inte får ordning på problemet o arbete kopplas ihop m obehag så påverkar det hela hennes framtid som ridhäst. lycka till:)

Tack för tipsen!!

Jag säger bara BRUNST! Har själv fått ställa mitt sto i en vecka då hon bara har sprungit och kissat på valacken. Var det inte nelson pessoa som sa att det inte var någon idé att bråka med naturen!

Jag skulle ställa av henne omdelbart. Uppenbarligen är hon trött och vill inte ridas och det hör säkerligen ihop med brunst och pälsfällningen. Jag rider mitt 4-åriga sto 4 ggr i veckan och resten av dagarna gör hon ingenting. Tycker inte man ska aktiver en 5-åring som varit skadad mycket så många dagar i veckan som du gör. Det blir för mycket.

Mitt sto sa tydligt ifrån innan jul att hon var trött. Helt plötsligt började hon skygga i hörnen och bråka. Jag hade tänkt ställa av henne i julhelgen med ställde av henne 17 december istället. När jag började rida efter vilan igen så var inga hörn läskiga längre och hon var precis som vanligt tills för 4 veckor sen då hon helt plötsligt inte ville galoppera. Detta sammanföll med pälsfällning och brunst så jag tog det lite soft men henne 1 vecka och sen dess har hon varit SUPER att rida.

Pröva att vila henne innan du börjar ge massa konstiga preparat och tar ut dyra ETs.

Om du fortsätter och rida och hon fortsätter att bråka så måste du bestämma vad som är viktigt. Vill du trava så ska hon trava, skit i vart bakdelen är så länge hon travar. Vill du galoppera så ska hon galoppera men det ska inte vara högre krav än så om hon visar sån ovilja. Du kan inte kräva att hon ska gå i form, vara rakriktad och trava/galoppera just nu. Hästar måste få känna sig duktiga och jag skulle gissa på att din häst är jättefrustrerad för att du ger henne hjälper hon inte förstår. Börja med att renodla hjälperna så ska du se att det säkert blir bättre.

Jag har några frågor som du behöver ställa till dig själv.

När jag får problem brukar jag försöka förstå varför, ingen häst är bara "unghästtjurig" Ryttaren är problemets grund.

Varför går det inte som ryttaren vill?
Hästen kan inte?
Hästen vill inte?
Hästen förstår inte?

Hur är grunderna? Har du börjat begära för mycket för fort, din häst ger inte sitt medgivande till att göra det du vill att den ska göra helt klart.

Tänk dig att du ser ett vackert danspar, båda har givigt sitt medgivande till denna dans, sen kan du tänka dig en dans där killen hela tiden försöker tafsa på tjejen men tjejen vill inte, hur ser det ut?

vad ska du göra för att din häst ska gilla det ni gör? Vad tycker din häst om att göra?

Normalt sätt så förstår en unghäst vad den ska göra välldigt fort bara grunderna sitter och hjälperna är korrekta. Då behövs bara hjälperna för sidoförande för att hästen ska ge efter och flytta sig till sidan, men för att få hästen med sig och få hästen att villja göra det du gör behöver du erbjuda hästen att göra något den tycker är roligt. Det är ett utmärkt beröm, skänkelvikning när hästen har jobbat bra ge beröm i form av en galoppfattning stå i fältsits och låt hästen sträcka ut. Det är roligt.

Uppmuntra din häst och tänk på att ridning inte är en monolog utan en tvåvägs kommunikation, lyssna på hästen.

Hej!
Jag har en unghäst på 4 år, inridningen gick inte alls och det slutade med att hon blev farlig och sparkade en tjej =(
Jag insåg då att jag inte hade kunskapen som behövdes för att "reda ut henne". Jag skickade iväg henne på inridning och tog lektioner av de som red in henne 2 gånger i veckan.
Hon är extremt känslig mot skänkel både säte, ben och i munnen.
För att komma förbi detta har vi hela tiden gått tillbaka till markarbete och till grunden, att få henne att lita på mig till 100% för att jag skall kunna ställa krav på henne. Detta har hjälp oss otroligt mycket, jag tränar henne mycket i NH och är på clinics för att lära mig mer.
Mitt bästa tips är alltså att gå tillbaka till markarbete och bygga upp förtroendet mellan er. Jag har tränat lite "frihetsdressyr" med henne också vilket har gjort vårt band ännu starkare! Jag tycker själv att det går bättre att rida henne ju mer jag jobbar på markarbetet och vårt samspel.
Hoppas det var till någon hjälp!
HA det bra och lycka till..
// Hanna och Pandora

Man rider inte ens framdelsvändningar frekvent på en utbildad häst, så jag tycker inte det är konstigt att det låst sig för dig och din unghäst. Tycker det var ett mkt dåligt val av tränaren att börja med sånt på första träningen och skicka hem er med uppmaning att sitta och nöta på det hemma, en framdelsvändning kräver att hästen har en mkt god bjudning och är hundra procent på hjälperna för att få den bra och harmonisk. att börja kräva sånt av en grön unghäst i första läget är som att be om problem. Du skriver ju dessutom tydligt att den inte alltid tar hjälperna eller förstår.

Angela och Jfrelin har gett dig jättebra reflektioner i övrigt.

Senast ändrad:

KL

Jag vill bara bekräfta det andra skrivit! :)

Min unghäst ställde jag av många perioder när hon var 3-6 år, i princip efter varje genombrott i utbildningen, och hon var så otroligt positiv och rolig att rida efter varje vilovecka (ibland 2), för då satt verkligen det där som vi tragglat med innan.

Hon är väldigt lättlärd, ambitiös och smidig, och är därmed lätt att överarbeta om man inte passar sig, och resultatet OM jag gör det blir att hon surar ihop, slutar bjuda framåt och blir allmänt otrevlig.

De här tendenserna har minskat med åldern (hon är 7 nu), och jag känner att hon ligger hyfsat bra med utbildningsmässigt. Nötande gör inte att unghästen når en högre utbildning snabbare.

Självklart ska man inte låta hästen "vinna" och lära sig att komma undan med att stanna eller slå mot skänkeln, men man måste vara så lyhörd att man inte heller "går in i en fight man inte kan vinna". (Ridningen ska självklart inte vara en fight, men jag tror du fattar vad jag menar. ;)) Ta igenom en gång, låt sedan övningen vara någon vecka, hästen minns, jag lovar!

Våga ta det lugnt så blir det roligare för er båda!:laugh:

Här handlar det inte om att jag vill lära henne flytta för skänkeln, utan det handlar om att hästen blir arg och kastar ut rumpan och börjar spraka så fort hon inte förstår vad jag vill eller tro sig inte förstå eller bara känner för det, ibland till och med när jag inte ens kräver något mer än att hon ska gå framåt eller rider på mjukt böjt spår.
Jag förstår dig faktiskt inte här? Att hon reagerar för att hon inte förstår är väl inte konstigt? Kan också vara att hon reagerar för att hon inte VILL, det gör kanske ont eller tar emot.

Mycket jobb för en så grön häst kan tyckas men vi jobbar ju inte mer än korta stunder i taget och vi talar ju inte om framdelsvändning eller skänkelvikning i dess korrekta bemärkelse utan enbart att få henne att svara för den lilla skänkelhjälp som läggs mot hennes sidor på olika ställen. Anledningen till att jag fick tipset på framdelsvändning och skänkelvikning av tränaren var att min häst är väldigt mjuk i kroppen förutom när det gäller bogarna i sidled.
Igår så kastade hon ut rumpan och började sparka bara jag började trava på halvlång tygel på 20m volten och då var hon inte trött utan hade endast ridits i kanske 10 min i skritt.
En häst kan iofs bli mentalt trött på mycket kortare tid än 10 min. När hon är såhär grön är det hennes hjärna du ska träna, kroppen kommer av sig själv sen.

De övningar vi har gjort har absolut inte varit under tvång eller våld på något sätt och har endast utförts i skritt eller från halt. Problemet är att hon lätt blir förbannad när hon inte förstår.
Bra! Testa att ge henne en rejäl eftergift också då, dvs sakta av/stanna/vila/låt henne tänka över vad hon just gjorde som gav henne denna fina belöning. Min äldsta häst får panik och kastar sig när han inte förstår, eller stressar upp sig till max. Det är lätt att misstolka beteendet, och alla har olika sätt att hantera frustration/stress.
Ger henne så klart massor med beröm och även godis ibland när hon gör rätt och förstår. Men när hon helt plötsligt kastar ut rumpan hejdlöst så är det klart man försöker stödjer upp och bromsa lite med hjälp av ytterskänkeln.
Nej, varför då? Låt henne prova att använda sin kropp som hon vill, ganska snart kommer hon inse att det som är mest bekvämt är att följa spåret.

Att ha en positiv häst är det absolut viktigaste för mig och det ligger först på listan i min priolista när jag rider en häst. Har som sagt jobbat med henne mycket från marken men mest vad gäller lydnad och tillit. Och jag har sedan tidigare allafall lite erfarenhet av att utbilda unghästar upp till LA-MSV.

Varje häst är unik, om jag var du skulle jag lyssna mer på henne. Ge henne rejäl eftergift så snart hon gör rätt, och då framför allt avspänning. Godis kan inverka negativt på vissa individer.
Se till att lära in en signal för "NU VAR DU SUPERDUKTIG!! Stanna och vila"
Jag kör med en tydlig utandning där jag tydligt sjunker ihop och sänker min energi. Lättast inlärt från marken kanske, funkar toppen uppsuttet sedan. Om hon bara vet helt säkert när hon gör rätt, så kommer hon söka den bekräftelsen. Gör hon inte det du tänkt uteblir berömmet, bara att avvakta tills hon funderat ut vad det är du ber om.

Det är mina fem öre iaf.

Senast i går på lektion stannade hon upp och då säjer min tränare att jag ska rida på fram till varje pris. Blev att vi fortsatte en bra stund i galopp istället för trav. Sen hade jag ett högre tempo resten av lektionen för att hon skulle fatta att man bjuder fram.

En fråga bara, hur är det tänkt att det här ska fungera?

Hästen blir ovillig av okänd anledning.
Ryttaren tvingar hästen till högre tempo.
Sedan har hästen lärt sig att det är högt tempo som gäller?

Hur hänger det ihop? Tror man att hästen resonerar så? Att den ens har förmågan?
"Aaahh.. jag tjurade lite, och sedan fick jag springa extra som straff... nästa gång ska jag inte tjura..:idea:"
Eller?

Låter...fel... i mina öron :angel:

Bra svar! :)
Håller med Mackan också, det är en för svår övning med framdelsvändningar för TS häst.
TS, Så länge som den håller på att bråka när du lägger till skänkeln tycker jag att man bara skall rida rakt fram. Gör något roligt, sätt upp ett litet hinder eller nåt så att du kompromissar med hästen. Som ryttare så gäller det att vara smartare än hästen! Det finns många vägar som bär till Rom... Fundera på vad den tycker är roligt och lägg in det i arbetet. Gör inte sånt som provocerar fram problem, det blir lätt ett betingat beteende hos hästen. Klart att du måste kunna säga ifrån om den dummar sig, men det bästa är att se till så att man aldrig hamnar i såna situationer. Man brukar också börja med att be hästen flytta sig bara ett eller två steg undan skänkeln. Men då måste den vara mellan hjälperna först, med bibehållen framåtbjudning, annars förvandlas den bara till en krabba.

Senast ändrad:

Du tycker inte att det är mkt att träna både skänkelvikning och framdelsvändning på en häst som inte är 100 på EN av dessa?
På en häst som är i början av utbildningen kan man inte lägga upp ridpasset som med en vuxen häst.
Lite lättare jobb och ETT PAR skänkelvikningar åt varje håll räcker för ett ridpass.
När hästen börjar protestera så har du gjort för mkt. Börja definitivt inte med en övning till!

Hon rids ca 40 min 3 dagar i veckan, jobbas från marken, löshoppas och tömkörs ca 30 min 2-3 dagar/vecka.
Det är ungefär vad jag gör med vuxna väl inridna hästar som bara ska hoppbyridas. En unghäst på 3½ (tänk så istället för fem, hästen är ju bara riden 6 månader "ordentligt". Man kan inte gå fortare fram bara för att den är äldre) ska inte jobbas så mkt, speciellt inte när den tydligt visar att det är för mkt.
30 min 3 dagar i veckan och 1 dag med annat är snarare lagom.

Igår så kastade hon ut rumpan och började sparka bara jag började trava på halvlång tygel på 20m volten och då var hon inte trött utan hade endast ridits i kanske 10 min i skritt.
Och här är ett tydligt tecken på att du jobbat för hårt, när hästen t.o.m börjar protestera i början av passet.

Sluta skyll över saker på hästen och lös problemen istället.
Visst får man räkna med lite smågnaffs när hästarna är unga, men istället för att bråka med hästen så kan man lyssna på hästen och ta det lite lugnare eller ändra sitt arbete ett tag.
En volt behöver inte vara perfekt när hästen är ung, det kommer med tiden!

Senast ändrad:

Vårat 4-åriga sto blir väldigt "motfalls kärring " i padocken, därför skippar vi ridning där just nu. Eftersom vi vet att hon är som förbytt när man rider ut så "utnyttjar" vi det för tillfället, ute i skogen gör hon allt man ber henne om.
Tömkörning går däremot bra i paddocken, det älskar hon.
I detta läget inser man att hon inte har den styrkan ännu som krävs för att det ska bli meningsfull ridning i padocken så då hoppar vi över den konflikten som vi vet kommer att uppstå, men om ett tag när hon orkar så återvänder vi dit...

Första tipset jag har är att inte använda skänkeln för att korrigera henne när hon kastar ut (eller in) rumpan, då det lätt kan bli lite "mycket" skänkelhjälper då och svårt för hästen att hålla isär sidförande (när du faktiskt vill ha henne åt sidan) och korrigerande skänkel. Led istället framdelen dit rumpan gått och rid bara på framåt.
Och sedan, gör dig riktigt säker på att hon inte har ont någonstans, varken i rygg, ben eller bara öm i huden pga fällning.
Vissa beteenden som du beskriver här känner jag igen från min häst och hon har visat sig ha ont så håll ögonen öppna

*kl*

Fy fan vilken tråkig stämning i denna tråden där alla hoppar på ts:(. Usch!!

Om nu planen är att hästen ska vila om ett par veckor. Gör det enkelt nu för den. Var nogrann med att den är framför skänkeln och visst kan du begära att den ska gå åt sidan. Framdelsvändningar på så unga hästar är dock precis som Mackan skriver lite av en styggelse som tar bort bjudningen. Bjudningen är ju det viktigaste av allt.

Sen hade jag nog trappat ner arbetet på en så ung häst. Min tioåring går knappt så hårt, och hon är väl typ på samma utbildningsviva pga elände. Man vill oftast väldigt mycket men, det kan vara bra att backa av lite och släppa på kraven:).

Lycka till! Jag tycker att du är på väg åt rätt håll eftersom du frågar om hjlp:). Är kanske bara lite överambitiös;).

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 251
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat