Känslig eller bara unghäst tjurig??

linhe063

Trådstartare
Jag har ett halvblodssto på 5 år men efter i utbildning p g a flertalet skador. Hon är helt återställd och friskförklarad på klinik. Utbildningsnivån är på grundutbildningsnivå. Hon är superhärlig att rida på många sätt och svarar fint för framåtdrivande hjälper och sidvärtsförvande hjälper men bara ibland.

Problemet började när jag för 2 veckor sedan var iväg och red våran första lektion för instuktör. Hon tyckte att bogarna behövde mjukas upp lite mer och tyckte vi skulle börja med lite sidvärts rörelser. Vi tränade på både "skänkelvikning och framdelsvändningar". Gick väl inte så där jättebra då hon inte förstod speciellt mycket. Efter några försök började hon tjura ihop lite och stannade. Jag tog då ett spö, kan tillägga att jag inte brukar rida henne med varken spö eller sporrar. Passet flöt på fint och jag tyckte jag fick flera bra tips. När vi veckan efter återigen åkte för att rida lektion så funkade nu "skänkelvikningarna" mycket bättre men framdelsvändringarna ville hon inte alls. När vi sedan kom till galoppen så började hon att skjuta ut sin rumpa och bog och la jag då till ytterskänkeln så stannade hon och kickade mot skänkeln. Har nu jobbat på detta hemma men tycker enbart det blir värre, stundtals går hon superfint men så fort jag lägger till skänkeln lite för långt bak tjurar hon ihop och stannar, tar jag då till spöt (endast små petningar på bogen) så sparkar hon. Hon har alltid varit ganska känslig för skänkeln men det har aldrig varit några problem på detta sättet tidigare.

Behöver nu tips på hur vi ska komma förbi detta tramset som jag tror är unghäst beteende. Tacksam för alla tips jag kan få!!

Sv: Känslig eller bara unghäst tjurig??

Hästar är inte "tramsiga". Det är du som brister i din pedagogik vid inlärningen av nya moment. Gör om, gör rätt!

Hästar är inte "tramsiga". Det är du som brister i din pedagogik vid inlärningen av nya moment. Gör om, gör rätt!

Tack för ett jättebra tips!! Stärker verkligen självförtroendet!! :(

problemet är ju att det inte går att vara pedagogisk med henne för så fort jag försöker visa henne hur hon ska göra så tjurar hono ihop... Hur mjukt och fint jag än försöker göra det...

Vad säger din tränare om det? Är det bara när du lägger skänkeln för långt bak? (eller är det generellt när du använder skänklarna)? Passar sadeln? (det är inget i ryggen som stör)?

Vad säger din tränare om det? Är det bara när du lägger skänkeln för långt bak? (eller är det generellt när du använder skänklarna)? Passar sadeln? (det är inget i ryggen som stör)?

Tränaren sa att det troligtvis bara var en unghäst grej och tyckte att uppstod det så skulle jag få henne att bjuda framåt igen och göra något annat en stund.
Det är mestadels endast när jag tar tillbaka skänkeln något för att stoppa rumpan som lätt flyter iväg utåt men även ibland när skänkeln är i sin vanliga position. Även vid själva inridningen så var hon mycket känslig för skänkeln men då var det mest att hon sprang på framåt och kanske någon gång la bak öronen om jag kom åt henne för mycket. Vill ju rätta in henne när hon går emot men ju mer tryck jag sätter (för att få henne bort från skänkeln) dessto mer går hon mot den.

Sadeln passar kollades senast för knappt 2 veckor sedan. Har känt och klämt på henne men hon visar inget, var min tanke först också men inte vad jag kan känna. Var nyligen med henne hos equiterapeuten och hon tyckte hon såg mycket fin ut. Ska beställa en ny tid hos henne för säkerhetsskull.

Senast ändrad:

Fast att vara pedagogisk innebär att leta efter andra vägar att gå när den första inte fungerar. Om din häst reagerar som du beskriver skulle jag säga att hon ännu inte förstått vad skänkeln betyder. Problemformuleringen ändras då från 'varför trilskas hon' till 'hur kan vi effektivt lära henne vad en skänkelhjälp betyder?'. Några bra stöttestenar är att ingen inlärning sker när hästen är stressad, och moment som tränats in med positiv förstärkning i regel blir bättre befästa än de som tränas in med korrigeringar. Tänk på att bryta ner momentet i små delar, var supernoga med timingen på eftergiften och ös beröm över hästen när den försöker göra rätt! Ber om ursäkt om första inlägget lät kort, inte min mening.

Fast att vara pedagogisk innebär att leta efter andra vägar att gå när den första inte fungerar. Om din häst reagerar som du beskriver skulle jag säga att hon ännu inte förstått vad skänkeln betyder. Problemformuleringen ändras då från 'varför trilskas hon' till 'hur kan vi effektivt lära henne vad en skänkelhjälp betyder?'. Några bra stöttestenar är att ingen inlärning sker när hästen är stressad, och moment som tränats in med positiv förstärkning i regel blir bättre befästa än de som tränas in med korrigeringar. Tänk på att bryta ner momentet i små delar, var supernoga med timingen på eftergiften och ös beröm över hästen när den försöker göra rätt! Ber om ursäkt om första inlägget lät kort, inte min mening.

Är ju tips på vad jag kan göra för att ta mig runt/förbi detta utan att dett uppstår missförstånd eller tjurigheteer. Hon tar både framåtdrivande, formande och sidvärtsförande skänkelhjälper stundtals väldigt bra. Går verkligen super tills hon tycker det blir lite jobbigt och då tar hon till att kasta ut rumpan. Och eftsersom jag inte tränat på att flytta rumpan uppsuttet på henne tidigare vill jag nu ha tips på vad jag kan göra. Kan både vara uppsuttet som från marken.

Min tanke är att gå tillbaka och enbart träna avsaktningar, igångsättningar, tempoväxlingar osv. Men problemet uppstår ibland bara när jag ska rida in på en 20 m volt. Tömkör henne mycket och där är det inga problem. Jobbar henne även en del från marken och har där heller inte stött på detta problem.

Tacksam för alla hjälp och tips jag kan få. :)

Min erfarenhet säger mig att när unghästar börjar tjura så är det dags att ställa av dem ett tag. Låta dem gå och skrota och bara få smälta allting de lärt sig under den senaste tiden. Det räcker gott och väl med 2 veckor. Unghästar behöver massor med små pauser för att det ska fungera långsiktigt.

Ger det inte med sig med lite mental vila så är hon faktiskt bara tramsig, även fast någon i tråden inte tror att det existerar på hästar. Då tycker jag att du ska gå på henne och säga till att det beteendet inte är önskvärt.

Men först vila ifall det var ett tag sedan hon vilade!

Min erfarenhet säger mig att när unghästar börjar tjura så är det dags att ställa av dem ett tag. Låta dem gå och skrota och bara få smälta allting de lärt sig under den senaste tiden. Det räcker gott och väl med 2 veckor. Unghästar behöver massor med små pauser för att det ska fungera långsiktigt.

Ger det inte med sig med lite mental vila så är hon faktiskt bara tramsig, även fast någon i tråden inte tror att det existerar på hästar. Då tycker jag att du ska gå på henne och säga till att det beteendet inte är önskvärt.

Men först vila ifall det var ett tag sedan hon vilade!

Hon har nyligen vilat och vi har precis börjat komma igång med ridningen/träningen igen. Hon kanske ridits totalt 6 månader lite mer seriöst sedan hon reds in som 3 åring. Mycket vila pga av skador och lite annat. Hon rids ca 40 min 3 dagar i veckan, jobbas från marken, löshoppas och tömkörs ca 30 min 2-3 dagar/vecka.

Ska ge henne någon veckas vila eller 2 runt påsk var tanken men får kanske fundera på att ge henne en liten vila från själva ridningen redan nu och träna på annat istället.

Senast ändrad:

Håller med Migo :bow:

Dessutom tycker jag att det låter som mycket jobb för en så "grön" häst.
Vill du lära in skänkelns inverkan börjar du bäst från marken, eftergift och beröm för minsta lilla antydan till att göra rätt, och sedan ökar du kraven lagom fort, så att man kan vara säker på att hon fattat och hänger med.

Sedan uppsuttet skulle jag börja från stillastående, börja med att göra rätt med kroppen, lägg till skänkeln lite lätt, ge henne TID att fundera ut vad du ber henne om, kanske att det kan behövas lite hjälp från tygel eller "pisk"(OM hon är lärd att flytta undan för pisken, och då inte genom att slå, utan positivt inlärt).
När det sitter klockrent från stillastående, börja be om förflyttning i skritt. Eftergift och beröm vid MINSTA steg i rätt riktning. Öka sakta "kraven" när du är SÄKER på att hon fattat.

Att hon protesterar när du försöker "korrigera" henne med skänkeln är knappast konstigt. Du har jobbat henne trött, och när hon börjar avlasta för att orka så försöker du hindra henne.
Sluta innan hon är trött och allt är för jobbigt, mer beröm, kanske tom godis när hon gör rätt. Då kommer hon själv börja anstränga sig för din skull. Att försöka tvinga henne kommer knappast funka.

Om du inte känner till hur man utbildar en häst från grunden så att den är positiv till arbete och inlärning så bör du ta hjälp av en tränare.
Och INTE den tränaren som tycker att det är "unghästfasoner", vad är det egentligen? :mad:

Allt hästen gör har vi skapat och bett om själva, vill den inte lyda så har vi inte givit den tillräckligt bra skäl till att lyda.

Glöm allt vad gäller korrigering, skapa förutsättningar för hästen att jobba rätt så kommer den göra det.

Håller med Migo :bow:

Dessutom tycker jag att det låter som mycket jobb för en så "grön" häst.
Vill du lära in skänkelns inverkan börjar du bäst från marken, eftergift och beröm för minsta lilla antydan till att göra rätt, och sedan ökar du kraven lagom fort, så att man kan vara säker på att hon fattat och hänger med.

Sedan uppsuttet skulle jag börja från stillastående, börja med att göra rätt med kroppen, lägg till skänkeln lite lätt, ge henne TID att fundera ut vad du ber henne om, kanske att det kan behövas lite hjälp från tygel eller "pisk"(OM hon är lärd att flytta undan för pisken, och då inte genom att slå, utan positivt inlärt).
När det sitter klockrent från stillastående, börja be om förflyttning i skritt. Eftergift och beröm vid MINSTA steg i rätt riktning. Öka sakta "kraven" när du är SÄKER på att hon fattat.

Att hon protesterar när du försöker "korrigera" henne med skänkeln är knappast konstigt. Du har jobbat henne trött, och när hon börjar avlasta för att orka så försöker du hindra henne.
Sluta innan hon är trött och allt är för jobbigt, mer beröm, kanske tom godis när hon gör rätt. Då kommer hon själv börja anstränga sig för din skull. Att försöka tvinga henne kommer knappast funka.

Om du inte känner till hur man utbildar en häst från grunden så att den är positiv till arbete och inlärning så bör du ta hjälp av en tränare.
Och INTE den tränaren som tycker att det är "unghästfasoner", vad är det egentligen? :mad:

Allt hästen gör har vi skapat och bett om själva, vill den inte lyda så har vi inte givit den tillräckligt bra skäl till att lyda.

Glöm allt vad gäller korrigering, skapa förutsättningar för hästen att jobba rätt så kommer den göra det.

Här handlar det inte om att jag vill lära henne flytta för skänkeln, utan det handlar om att hästen blir arg och kastar ut rumpan och börjar spraka så fort hon inte förstår vad jag vill eller tro sig inte förstå eller bara känner för det, ibland till och med när jag inte ens kräver något mer än att hon ska gå framåt eller rider på mjukt böjt spår.

Mycket jobb för en så grön häst kan tyckas men vi jobbar ju inte mer än korta stunder i taget och vi talar ju inte om framdelsvändning eller skänkelvikning i dess korrekta bemärkelse utan enbart att få henne att svara för den lilla skänkelhjälp som läggs mot hennes sidor på olika ställen. Anledningen till att jag fick tipset på framdelsvändning och skänkelvikning av tränaren var att min häst är väldigt mjuk i kroppen förutom när det gäller bogarna i sidled.
Igår så kastade hon ut rumpan och började sparka bara jag började trava på halvlång tygel på 20m volten och då var hon inte trött utan hade endast ridits i kanske 10 min i skritt.

De övningar vi har gjort har absolut inte varit under tvång eller våld på något sätt och har endast utförts i skritt eller från halt. Problemet är att hon lätt blir förbannad när hon inte förstår. Ger henne så klart massor med beröm och även godis ibland när hon gör rätt och förstår. Men när hon helt plötsligt kastar ut rumpan hejdlöst så är det klart man försöker stödjer upp och bromsa lite med hjälp av ytterskänkeln.

Att ha en positiv häst är det absolut viktigaste för mig och det ligger först på listan i min priolista när jag rider en häst. Har som sagt jobbat med henne mycket från marken men mest vad gäller lydnad och tillit. Och jag har sedan tidigare allafall lite erfarenhet av att utbilda unghästar upp till LA-MSV.

Här handlar det inte om att jag vill lära henne flytta för skänkeln, utan det handlar om att hästen blir arg och kastar ut rumpan och börjar spraka så fort hon inte förstår vad jag vill eller tro sig inte förstå eller bara känner för det, ibland till och med när jag inte ens kräver något mer än att hon ska gå framåt eller rider på mjukt böjt spår.

Hästen förstår inte. Backa några steg och se till att hon förstår. Hästen gör det inte för att vara dum, det är ren och skär antropomorfism.
Som sagt, gå inte för fort fram för hästen. Hon visar ju med all önskvärd tydlighet att någonting inte stämmer, då är det upp till dig att ta reda på vad.

Har hon ont? Det låter nästan så.

tycker du fått bra råd av dom andra i tråden, men tänk också på att vissa hästar är väldigt känsliga nu när solen kommer fram och dom börjar tappa päls. kan ju vara ett obehag från det också

hoppas det löser sig med vila

håller med också brunsten så här på våren gör i alla fall mitt sto kännsligare och mer lättirriterad än tidigare.

Hade det varit jag så hade jag nog ignorerat tjurigheten och sen bara berömmt när hon svarar rätt igen och sen gått över på någonting där jag inte riskerar att hamna i samma diskution igen (i alla fall så gott det går).

Kan ju vara läge att strunta i innomhusträningarna ett tag och bara koppla av utomhus ett tag också, om man vill hålla igång och sen ta vila vid påsk som du tänkt.

Gör hon likadant om du gör skänkelvikningar på en väg i skogen?

Min häst älskar inte att vara på banan precis så jag försöker göra ganska mycket i skogen. Där har han en helt annan framåtbjudning och går inte emot skänkel på samma vis.

Vad vill du ha för svar? "ja, gu vad dum hästen är, slå lite på den så ordnar det sig nog"?

Om hästen protesterar mot skänkeln så är det inte en tillräckligt väl etablerad hjälp. Lär in hjälpen och lyssna på din häst!

Jag tycker det låter precis som ett unghäst beteende. Min -06 gjorde likadant i början. Hon sparkade efter skänkeln emellanåt när man red i paddocken. Tänkte inte så mycket på det och det gick ganska snabbt över av sig självt.

Däremot när hon stannade upp och "tjurade" då är det bara framåt som gäller. Fram till varje pris spelar ingen roll vilken gångart det blir. Fram tills de ger med sig och går fram av egen vilja. Jag har inte behövt använda spöt för detta utan det har hjälpt att driva med sätet och skänkeln men vara envis.

Senast i går på lektion stannade hon upp och då säjer min tränare att jag ska rida på fram till varje pris. Blev att vi fortsatte en bra stund i galopp istället för trav. Sen hade jag ett högre tempo resten av lektionen för att hon skulle fatta att man bjuder fram.

Tror att du kan testa att rida ut där har man bättre bjudning, och flytta runt skänklarna lite på henne utan att det betyder något så hon vänjer sig vid att de finns där. Vissa ston är känsligare för skänkeln men det är ju en vanesak.

När hon får bättre kondis och orkar mer kommer det också bättre bjudning. Nu i början är det en balansgång. Du får lirka och undvika jobbigare saker när hon är tröttare.

En framdelsvändning är en svår övning för en grön häst. Tar bort bjudningen så flytta henne lite för skänkeln när ni går framåt istället. Gör korta skänkelvikningar och rid fram så fort hon gör rätt. Tycker de är lättare att göra i trav än i skritt.

Fråga din tränare om råd. Lycka till.

Pga av sånt här har jag valack ;)

Jag har haft unghästar med liknande problem. För att lösa det på ett för hästen positivt sätt så har jag laddat upp med små morotsbitar och sen backat i utbildningen. Jag har börjat om från skritt uppsuttet, bett hästen att flytta undan för skänkeln (ej en regelrätt skänkelvikning) och så fort den tenderar att göra rätt berömma och ge en morotsbit. Till en början kan du tom göra det på halvlånga tyglar eftersom du bara är ute efter att hon ska acceptera skänkeln för att flytta bakdelen. Tänk på att hjälpa till med sitsen/vikten för att bli övertydlig. Flyttar du undan höger skänkel så tänk att du ska trycka höger sittben mot vänster framben, men sitt rakt över sadeln. När hästen börjat förstå och suktar efter godiset så be om lite lite mer undan för skänkeln och sen godis direkt. Sen fortsätter man att be om lite lite mer undan för undan. Gör detta några gånger varje gång du rider, vare sig du rider ut eller är på banan så detta befästs ordentligt.

Vissa hästar måste man lirka och truga till en början men det brukar släppa fort när de associerar det med något trevligt.

Kom ihåg att det är på dessa hästar man lär sig att bli kreativ och tänka utanför lådan :laugh: Lycka till!

håller med också brunsten så här på våren gör i alla fall mitt sto kännsligare och mer lättirriterad än tidigare.

Hade det varit jag så hade jag nog ignorerat tjurigheten och sen bara berömmt när hon svarar rätt igen och sen gått över på någonting där jag inte riskerar att hamna i samma diskution igen (i alla fall så gott det går).

Kan ju vara läge att strunta i innomhusträningarna ett tag och bara koppla av utomhus ett tag också, om man vill hålla igång och sen ta vila vid påsk som du tänkt.

Har redan börjat rida ute istället för inne och det var nästan ännu värre ute. Jag försöker att inte framkalla dessa situationer utan endast tänka framåt, men när hon kastar hejdlöst sin rumpa ut mot diken osv måste jag ju göra något för säkerhetens skull. Men absolut så berömmer jag henne jättemycket när hon gör rätt.

Brunsten och våren gör säker sitt till. Har ju aldrig ridit henne på våren tidigare då hon varit skadad. Ska prova att ge henne munkpeppar eller liknande. Ska även kolla upp henne så det inte är något annat problem som spökar.

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 251
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat