Kanske western?

K

kanske

Helt nybörjare men väldigt nyfiken!
Tänkte att kanske nån här vill vara gullig o hjälpa mej komma vidare.

Finns det tränare/träningsmöjligheter nånstans i Småland?
Vilka föreningar/klubbar finns det i Småland?

Måste man ha westernsadel vid nybörjartävlingar?
Är nåt av följande bett godkända vid nybörjartävlingar:
odelat tränsbett
postkandar
jaktkandar
grodbett
blank stång

Måste man ha riktiga boots eller funkar det med jodpurs?

Sv: Kanske western?

Ta kontakt med någon klubb:
http://www.kronobergswesternklubb.se/
http://www.highlandwesternriders.se/
http://www.kalmarwesternriders.se/
http://tjustwesternriders.dinstudio.se/

På tävlingar på E-nivå behöver du inte ha westernsadel, men på D, C, B och A tävlingar måste du ha westernsadel.

Om jag läser regelboken rätt så får du inte rida på odelat tränsbett, jaktkandar, postkandar eller grodbett.
Du får rida på blank stång om den kan betraktas som ett "standard western stångbett". Rider du på stångbett så måste du rida på en hand, annars blir du diskad.

Det står westernboots i regelboken, men på E-tävling går det bra med jodhpurs.

Förlåt en wannabe som smyger sig in!

Mitt gamla fullblod, Skuttelin, som jag precis har fått tillbaka från en westerntjej tycker BARA om sitt nya westernbett, långa stänger och HÖG port.

Under alla år som Skutt var galoppör red vi henne med allsköns gummi- och läderbett och men hon var alltid lite fjantig i munnen. När Erika började rida western på henne försökte hon också med en massa "snälla" bett som Skutt inte tyckte om. Inte förrän Erika, i ren desperation, testade det läskiga :devil: bettet blev Skutt nöjd och hon går som en dröm i det.:angel:

Betyder det att jag måste använda ett vanligt bett på henne om jag ska försöka tävla henne i någon western-gren?

Varmt tack f dina svar!

Alltså gäller westernboots o westernstång.
Känns ju lite luddigt f en novis, men finns väl beskrivet i regelboken gissar jag. ;)

Jag letar vidare efter nån träning att åka på så får vi se! :laugh:

Bor typ i mitten av Småland. :)

Blir jätteglad f tips om tränare!
Skicka PM kanske är bäst,
så det inte räknas som reklam?

Man behöver inte boots och stång på låg nivå. Jag rider d-nivå, har ett par vanliga kängor och ett tränsbett. Ingen har klagat hittills :D Det enda de gnäller på när jag tävlar är att jag pratar med hästen under hela ritten, inte riktigt ok :angel:

Kolla på WRAS hemsida, där finns ett par länkar att börja leta bland! Man får klicka sig fram lite innan man hittar rätt bara. Distrikten står högst upp, sen får man börja leta. Har för mig det står "länkar" i menyn under varje distrikt.
Klicka Organisation -> klubbar för en lista med klubbarna under respektive distrikt. Du tillhör Syd. Kronobergare?

Nä, stångbett behöver man inte förrän på B-nivå på hästar från 6 års ålder, men av de bett som räknades upp var inte så många godkända. Vanligt två eller tredelat tränsbett och tillåtet och då rider man på två händer. Ska man rida på stång så står det i regelboken att det är westernstång som gäller. Vad som räknas dit har jag svårt att svara på, det finns så många olika typer, är man osäker kan man alltid ringa och fråga innan tävlingen!

Westernboots står det i regelboken, men vem kan se om det är westernboots eller vanliga jodhpurs under jeansen? Jag har aldrig varit med om att någon tittat efter.

Precis, och vem skulle vara så nitisk på en D-tävling att man inte får vara med pga fel sorts skor? Jag brukar inte ens ha "kläder av westernstuk" eller hur de nu formulerat sig i boken. Senaste tävlingen hade jag en helt vanlig sweatshirt som det stod Ferguson på ryggen på :D Ingen klagade där inte.

På tal om betsling och tävling, får man starta på en sån här stång
73429.jpg

Det är det enda bett jag hittat som hästen fungerar lika bra som bettlöst på..

Låter bra att det borde funka med jodpurs i början :)
(Riktiga westernboots är ju jättedyra!)

...men har faktiskt varit o tittat på en D-tävling där det lämnades in protest mot vinnaren för att han red i jodpurs...
Domaren tyckte iaf inte det var nåt att bry sig om.

Hästen går enligt tandläkares o tränares rekommendation på odelat tränsbett, "snäll" stång (jaktkandar med odelad mundel) och sidepull.
Tränar att rida på en hand. Kul juh! ;)

Vad tror ni om en sån här stång?
Kan den här passera som standard western stångbett tros?

01e6_2.JPG

Både sthu's och kanske's bett är godkända!

Bra domare som tyckte att det kvittade med jodhpurs! Skulle tro att de flesta domare inte bryr sig, det har ju liksom ingen betydelse, syns inte ens om man har tillräckligt långa jeans!

Hejsan.. kolla med High chaparrall westernriders annars kan du gå in på www.wras.se och söka klubbar anslutna till dem i ditt närområde (distrikt).
När du tävlar E-klass i westernridning krävs ingen speciell utrustning (varken westernsadel eller westernutstyrsel).

Ha det gott Kram Emelie

Liknande trådar

Western Hoppas innerligt att detta forum (buke) än idag kan leverera :bow: Det var ju BARA 5 år sedan jag själv var aktiv här inne :nailbiting...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
21 267
Senast: kryddelydd
·
Western Kommer från den "andra" ridsportvärlden ;) och blir synnerligen förvirrad över alla olika föreningar som finns inom westernridningen...
Svar
2
· Visningar
1 736
Senast: Texaz
·
Western Jag har blivit lite nyfiken på western ridning och skulle gärna vilja "pröva på" och se om det kanske är något för mig. Men vart vänder...
Svar
6
· Visningar
1 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka