Kanske världens sötaste kaninungar

Sv: Kanske världens sötaste kaninungar

Den svartas färg kallas svart otter.

Grunden till alla olika färger; dina kaniner (föräldrarna) är viltfärgade, har alltså alla dominanta anlag. De kan dock bära på dolda/recessiva anlag för olika färger, vilka dina bevisligen gör.
(Gissar på att du inte har så stort intresse för genetik så jag nöjer mig här, kan förklara i evigheter om du vill) :p

jag dör :eek::eek: otroligt söta! :love:

Jorå jag är faktiskt road av lite färggenetik, framförallt på häst och hundsidan, kaniner är inget jag vanligtvis sysslar med dock,

Jag trodde dock att Viltfärgen som båda föräldrarna har är dominant, och trodde att den skulle slå igenom ordentligt särskilt när BÅDE föräldrarna bar färgen men tji fick alltså jag, inte en enda unge har fått den utan som sagt alla andra färger.

Anledningen till att jag trodde att viltfärgen var så pass dominat är för att vi ofta får in "harkorsningar" och de är så gott som alltid viltfärgade.

Men som sagt kul med lite andra färger och den svarta "otter" är ju bara döhäftig.

Ni får gärna föresten gissa på vad de är för ras för det vet jag själv inte.

Senast ändrad:

Jodå, rent tekniskt så har i princip alla ungarna fått viltfärger.
Dock inte viltgrå.
Viltgul är viltfärgat, liksom chinchilla och schwazgrannen som den ena ser ut att vara.
Så ena eller båda bär på anlag för chinchilla och gul, samt för enfärgat vilket har gett den white svarta. :)

Att det inte kommit just viltgrå kan bero lite på slumpen också.

Det var intressant , vilka är det som är vilka färger?

Jag menar med viltfärg tydligen viltgrå? dvs "harfärg" ?

Jag googlade på "svart otter" och den färgen verkade ha ett par varianter men där några såg ut som min lille, men nu googlade jag på "white svart" och hittade denna vilket verkar vara på pricken lik.
http://images.google.se/imgres?imgu...=%22white+svart%22&um=1&hl=sv&sa=N&tbs=isch:1

Den yngre grå var väldigt effektfull när den var mindre, den var som sambon kallade det "chincillagrå" dvs hårstråna var tvåfärgade ljusast innerst och sen mörkare utåt, ju äldre den blir ju mer vanlig grå blir den dock.

Vad tror ni på ras?

Senast ändrad:

denna sida kan man läsa vilka färger som tillhör vilken grupp.
Dock på norska, men inte så svårt att läsa. :)
Bara att klicka på kategorierna till vänster.
Dock finns det även tex viltfärgade under kategorin med icke godkända.

En svart otter är relativt lik en white svart, förutom att ottern har "cremefärgade" kanter mellan det svarta och det vita samt en "cremefärgad" nackkil.

Ninni: Kan stämma att den är white, tittade lite slarvigt.

Abova: kaninfarg.se är en bra sida!
Föräldrarna är viltgrå och jo, detta är dominant. De döljer dock ett gäng andra färger och det är helt enkelt slumpen som gjort att du inte fått en enda viltgrå.

De äldsta ungarna:
Viltgul (beige).
Troligen schwartzgrannen (vit)
Chinchilla (grå)

De yngsta:
White svart
Chinchilla tror jag (likadan som den äldre grå?)

Ungarnas färger innebär att båda föräldrarna bär på gulanlag. Sedan bär antingen en på chinchilla och en på något mer vikande (rödögt, siames eller ryss), eller båda på chinchilla. Båda bär också på otteranlag eller en på otter, en på enfärgat.
En viltgrå kanin som bär på chinchilla, gult och otter har följande genkod: AachiBbCCDDGg0

Tycker att en av föräldrarna ser ut som om den har en vit prick i pannan också? Troligtvis rör sig det då om wienerteckning, vilket innebär att den har ett anlag för vit blåögt. Kan även vara holländarteckning dock (i så fall finns det troligen inslag av rasen holländare).

Jättesvårt att säga något om ras, hur stora är dem? Gissar på att det finns inslag av vädur, men renrasiga är de ju inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Min familj har under leva min levnadstid varit bästa vänner med en annan familj. Den andra familjens barn blev som mina syskon och vi...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 013
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 051
Senast: hastflicka
·
B
Övr. Barn Hej hej! Skriver lite då och då här när dottern krisar ihop totalt, kan kännas skönt att få bolla lite. Hoppas nån orkar lyssna. I...
Svar
2
· Visningar
1 279
Senast: nevin
·
T
  • Låst
Övr. Barn Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här: LEK MED TANKEN...
Svar
3
· Visningar
894
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama