Kanske kissekatt på ingång

Gimlan

Trådstartare
På onsdag ska jag iväg och titta på en katthemskatt :bump: En liten långhårig sköldpaddshona. Än så länge är hon skygg men nyfiken. Hoppas på att det kommer kännas bra. Försöker att inte ta ut något i förskott men det är svårt. Har redan funderat på kattvänliga platsen i lägenheten. Lådans placering osv.

:bump::bump::bump:
 
Sv: Kanske kissekatt på ingång

Inget är ju klart än men jag hoppas verkligen. Vore underbart att få bli med katt igen :)
 
Sv: Kanske kissekatt på ingång

Har varit på besök hos lilla Fröken idag :love: Tog över en timme innan hon kom fram, låg inklämd under soffan. Men sen spankulerade hon omkring, åt och titta skeptiskt på inkräktaren.

Så snart hennes öronskabb är bra och hon är fräsch nog att få första vaccinationssprutan så får hon flytta hem till mig :bump: Nu måste jag köpa lite nödvändigheter och ett och annat onödigt :banana:
 
Sv: Kanske kissekatt på ingång

Fortsätter på min egen tråd som jag började innan ens min lilla kisse kommit hem. Lilla Fröken heter på papperet Fröken Missy och är nio år (men är eg en liten rädd men bestämd tant :love:).
Sen i onsdags är hon helt min då hon fick sin andra vacc och tänderna skrapade (på vissa ställen var det mer tandsten än tänder :cry:)
Hon verkar vara/varit lite öm i munnen men får mosad och utspädd mat.

Lilla tanten skall enligt uppgift levt under tämligen miserabla omständigheter under lång tid och var mager som en sticka när hon kom.

Nu till saken: Kisse håller på att rehabas på alla plan, både psykisk och fysiskt och hon mår bättre hela tiden. Jag vill ge min lilla dam en så lyxig och bra tillvaro som möjligt utan att för den sakens skull mata henne med onyttiga godsaker utan lyxigt men hälsosamt och tryggt liv.

Snälla, ge mig era tips, på allt från mat till aktivering (som iofs får vänta tills hon hämtat sig ytterligare).
 
Sv: Kanske kissekatt på ingång

Blötmat är der bästa, med enbart kött då.
Sedan så är det ju alltid bra att ge rått. Kycklinvingar tex.
Aktivering, mina katter älskar laserpekare! Det enda som mina ena leker med och de blir helt tokiga.
 
Sv: Kanske kissekatt på ingång

Hon får Bozita/Mjau och lite köttfärs, nån bit fläskkött och kyckling har hon fått testa :)

Sen många, många hävdar att de behöver torrfoder. Jag har läst och läst och det tycks vara en gammal föreställning. Men finns det några argument för? Missy hetsäter inte och har fri tillgång på blötmat. Byter ut eller fyller på beronde på om hon ätit upp eller ej. I möjligaste mån vill jag inte att det ska ta slut.
 
Sv: Kanske kissekatt på ingång

Nej en katt behöver inte torrfoder. Om du tänker på för tändernas skull så är torrfoder som att äta ett kex, det gör varken till eller ifrån.
Enda gången jag kan tycka att torrfoder kan behövas är till en katt som har svårt att hålla hullet och det helt enkelt inte går att få katten att äta mer blötfoder än vad den gör. Torrfoder innehåller ju inte särskilt mycket vatten och därför blir torrfodret mer koncentrerat. De får helt enkelt i sig fler kalorier av 100 gram torrfoder än av 100 gram blötmat.
Det allra bästa för en katt är att barfas (om man vet vad man gör, annars är det förkastligt) och som god tvåa kommer att ge den blötmat och då framförallt mjaus blötmat.
Om du ger din katt kycklingvingar eller andra ben så tänk på att de måste vara råa. Tillagade ben kan splittras och ge skador i munnen och mag-tarmkanalen.

Lycka till med din lilla kisse :)
 
Senast ändrad:
Sv: Kanske kissekatt på ingång

Det var just tänderna jag tänkte på. Jag har ju läs det du säger, om jämförelsen med kexen, men vill ju som sagt göra så rätt som möjligt.

Mjau äter hon med god aptit samt deltidsbarfars i liten utsträckning men jag håller ändå koll på vad hon får i sig. Hon har gått upp många hekto under de fem-sex veckor hon bott hos mig och är nu rund över ryggen och har en mysig liten rund mage. Dock muskelfattig än så länge, men det tar sig med tiden :)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 069
Senast: Migo
·
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Tass
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Lager
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp