kanske en dum fråga...

Sv: kanske en dum fråga...

Vi brukar avmaska 3 ggr/år. En gång på våren (april), sedan i augusti och tredje gången i november. De två första gånger ger vi banminth eller liknande och den i nov är med ivomectin (stavning?) så att det tar stygnflugelarverna.

Man skall göra träck prov på häset innan man avmaskar!
Om man avmaskar i onödan så kan maskarna bli emuna mot det.

olika beroende på vilket medel man använder...
vanligen 4 ggr/år iaf om det gäller unghästar.
används ivomec i sep-nov (mot styngflugnra etc.) så kan man hoppa över våravmaskningen om man har en fullvuxen frisk häst.
Annars är avmaskningen som följer.. en gång tidigt på våren, såfort lite gräs börjar komma.
andra sprutan senast tre dagar innan betessläpp.
tredje sprutan åtta vekor efter betessläppet och sedan mot styngflugorna i sep-nov.
tänk på att variera med olika stortes medel, då minskar risken för immunitet hos maskarna

Hur ofta kan du aldrig veta om du inte kollar med ett prov...Kanske det blir 5 gånger ena året och 3 gånger året därpå för att bli ingenting nästkommande år.

Lite olika, iår har jag inte avmaskat alls då träckprovet visade att han inte hade något.
Ska ta nu efter betet igen och se...

Avmaskar 3ggr på dom äldre hästarna. 4 på unghästar. Avmaskar stoet samma dag som hon fölar.

Vad kostar ett träckprov??

De är svårt att sryra sånna här saker när amn står inhyrd om stallägaren vill avmaska 5 ggr om året är amn ju tvungen till de eller flytta!

Själv håller jag med dig ta prov inför varje maskning och se behövs de eller inte??
Oftast behövs de efter betet om betet varit infekterat!

Runt 400 kr har jag betalat på de jag gjort. Har lämnat hos Vidilab i Enköping.

kakelfrugan skrev:
Vad kostar ett träckprov??

De är svårt att sryra sånna här saker när amn står inhyrd om stallägaren vill avmaska 5 ggr om året är amn ju tvungen till de eller flytta!

Själv håller jag med dig ta prov inför varje maskning och se behövs de eller inte??
Oftast behövs de efter betet om betet varit infekterat!

Jag köpte "kolla masken" hos granngården, kostade 295:-, då ingår allt. Svaret fick jag dagen efter. Vadå smidigt... ;)

AnnaKarinA skrev:
Jag köpte "kolla masken" hos granngården, kostade 295:-, då ingår allt. Svaret fick jag dagen efter. Vadå smidigt... ;)
Alltså jag frågade om det där innan jag tog träckprov hos Vidilab. Men de hade inget sånt sa de, att de gjorde det. Så de rekomenderade Vidilab då istället som jag brukar använda.. :crazy:

Produkten kollamasken är helt ny i Sverige och håller just på att spridas på Sveriges Granngårdenbutiker och Apotek. Om du frågar efter den tar de hem den snabbare. Granngårdenpriset ska vara 259:- inkl moms. Provtar man tre hästar eller fler lönar det sig bättre att ta prov på "gamla" sättet efter som man då får mängdrabatt. Kollamasken är än så länge framtagen för provtagning på EN häst.

Så "Kollamasken" är alltså bara för 1 häst? Såg att de gjorde reklam i senaste Granngårdenbladet för detta provet.

Men om jag vill ta på 2 st så är det bättre att göra det utan det färdigberedda testet?
Visst kan man väl stoppa träck efter 2 hästar i samma provpåse och få ett "sam-prov" på dessa? Tänkte att det skulle vara det smidigaste för oss då vi bara har 2 hästar här hemma.

Blondi3958 skrev:
Man skall göra träck prov på häset innan man avmaskar!
Om man avmaskar i onödan så kan maskarna bli emuna mot det.

vad e ett träck prov :confused:

Det är ett prov på hästens avföring som analyseras för att visa om hästen har mask och vilken typ av mask hästen har. I Danmark får man numer bara avmaska efter att ha tagit träckprov eftersom landet har liten yta och man är rädd mot resistens.
Här står lite hur man tar provet: http://www.vidilab.se/?sida=hast&kategori=hurprovta

Granngården säljer nu ett litet kit "Kolla masken" som det skrivits om tidigare i tråden.
Läs mera här: http://www.kollamasken.nu/

Hur ofta man avmaskar beror också på den verksamma substansen i avmaskningsmedlet. Ivomec (ivermectiner) har en rekommenderad intervall på 8 veckor. Banminth är var fjärde vecka. Och Cydectin var 12:e vecka. Men man kan inte bara gå efter detta - medlen är ju verksamma mot olika sorters maskar.

Den viktigaste masken att bekämpa är blodmasken. Den är aktiv under sommarhalvåret och i första hand begränsar man smittan, dvs byta hagar, tillräckligt stora areal, mockning av rasthagar osv. När det inte räcker till får man ta till avmaskning.

3 dar före bete, sen med medlets intervall till ungefär sept-okt. Ett och samma medel hela säsongen, med undantag om man sett styngflugeägg på hästarna och har ett pyrantel-år, då tar man ivermectin sista avmaskningen.

Har man problem med bandmask är det lämpligt att ta ett preparat som tar den vår och höst, prazikvantel heter den aktiva substansen, medlen är Droncit och Equimax (innehåller även ivermectin).

Har man föl/åringar kan de behöva avmaskas mot spolmask i början av året, då använder man t.ex Rintal eller Axilur lämpligen.

Första steget till att veta hur ofta man behöver avmaska är att ta träckprov.

I år avmaskar jag inte alls.

Ett träck prov är ett prov på bajset som du skall skicka in någon starns(glömt bort vart :confused: )

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 866
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar