Kanonvärden eller katastrof?!?!

Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Vilket borde bli billigast i längden?
Tokoselen 1 ggr vecka?

Jag vet inte faktiskt, vet inte vad Hippo-E kostar.

Tokosel kostar (plus ev kostnad för recept då)

1 dosmått i veckan per 400 kg häst, så säg 2 mått/vecka för din bjässe. 1 dosmått är 11 gram, så 2 är 22 gram.

800 gram kostar 208,50 kr. Räcke 800/22= 36 veckor, 4½ vecka/månad i snitt ger att det räcker 8 månader. Så du är ju home safe för hela vintern med det där. Så, det borde bli billigast ja (med tanke på hur mkt tillskott generellt kostar). Gäller bara komma ihåg att ge det en ggn/vecka =)

Sen, hmm, Annas ponnyer, äter de samma lucernhack som din, eller äter de Kraffts hack (vi pratade om Kraffts hack hon och jag). Äter hon Kraffts är hennes foderstater OK, äter de Kvarnbygårdens så måste jag räkna om.

Hon VINNER på att byta till Kvarnbygårdens, men då måste jag räkna om foderstaterna!
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Hennes står nu på Kraffts hack men hon byter säkert om det blir mer klirr i kassan i månadsskiftet med Kvarnbys :D , btw, Kv.by har inget hack bara pellets. Men det kanske inte spelar ngn roll?
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Förresten, blir herrn för fet så sänk oljan först, du kan ta bort den helt utan att annat händer än att MJ sjunker (med 3,5 MJ/dl i snitt, du räknar ju med medelvärde för olja) och kvoten ökar lite.

Ang olja så har Krafft ett påfund som heter Krafft Oil. Aldrig använt den, minsn inte vad den innehåller, finns i 1.8 liter samt 10 liters 'bag-in-box' med droppfri tappkran. Vill du ge den istället för 'vanlig' olja så får du bara hojta hur mkt MJ den innehåller så kan du ta den istället. Men det blir dyrare än vanlig olja misstänker jag, iaf om du kan köpa 10-litersdunk med olja (det gjorde jag när jag gav, kostade nada om man köpte via invandraraffärer)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Hennes står nu på Kraffts hack men hon byter säkert om det blir mer klirr i kassan i månadsskiftet med Kvarnbys :D , btw, Kv.by har inget hack bara pellets. Men det kanske inte spelar ngn roll?

Spelar ingen roll för dig. Men hon har en begränsad grovfodergiva (8 kg till D-ponnyn, den andra minns jag inte men ännu mindre) och då är det bästa om de kan äta hack. Def ska lilla ponnyn äta hack, och soms agt, jag vill helst se den större ponnyn på hack med, för stråfoderbehovet. Så, hon får nog sucka avundsjuk på ditt Kvarnbylucern ;)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Summasumarum så ska han ha detta om jag tolkar allt rätt i min EXTREMT trötta och tröga hjärna!

12 kg hösilage
2½ kg lucern
½ kg havre
½ kg vetekli
½ kg betfor (torr vikt)
3 dl olja
5½ mått fosforbalans och 3 mått biomag

Om det är så behöver jag bara pinna iväg i morgon och köpa P och Mg och veteklin :) .
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Summasumarum så ska han ha detta om jag tolkar allt rätt i min EXTREMT trötta och tröga hjärna!

12 kg hösilage
2½ kg lucern
½ kg havre
½ kg vetekli
½ kg betfor (torr vikt)
3 dl olja
5½ mått fosforbalans och 3 mått biomag

Om det är så behöver jag bara pinna iväg i morgon och köpa P och Mg och veteklin :) .

Just så, plus att han ska ha 2 mått Tokosel 1 gång/vecka.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Hej!!
Jag har också köpt hem Kvarnbys pelleterade lucern nu, lite prisskillnad.
Har försökt räkna om själv lite nu till ponnierna och kom fram till detta. Tycker du det verkar rimligt?
D-ponnyn: 81,5 MJ
8 kg hö
0,8 lucern
0,8 havre
0,3 betfor
60 gr Miner vit
2 mått fosforbalans
Har då fått värden
SPR/MJ 6,34
Ca/ P 1,5 (utan fosforbalans 1,9)
Ca/Mg 3,5
Finns inga upplysningar om magnesium i deras foder.

B - ponnyn 49MJ
5 kg hö
0,5 kg lucern
0,4 kg havre
0,1 kg betfor
50 gr Miner vit
1 mått fosforbalans
SPR/MJ 6,34
Ca/P 1,54 ( innan fosforbalansen 1,8)
Ca/Mg 3,22

Kan du inte lägga en synpunkt på denna foderstaten, om du tycker att den verkar hyfsad (ger ingen Tokosel )
:banana:
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Har försökt räkna om själv lite nu till ponnierna och kom fram till detta. Tycker du det verkar rimligt?
D-ponnyn: 81,5 MJ
8 kg hö
0,8 lucern
0,8 havre
0,3 betfor
60 gr Miner vit
2 mått fosforbalans
Har då fått värden
SPR/MJ 6,34
Ca/ P 1,5 (utan fosforbalans 1,9)
Ca/Mg 3,5
Finns inga upplysningar om magnesium i deras foder.

Jag får 82.6 MJ
SRP/MJ 6,3 (6,34)
Ca/P 1,5 (1,47)
Ca/Mg 3,65

Selenbehov täckt till 450 kg. Dock magnesiumbrist. Löses med 1 mått biomag. Ca/Mg blir då 2,8.

OM hästen väger mer än 450 kg så höj Miner Vit till 70 gram. Väger den upp till 450 kg så är ditt förslag helt okej, men lägg på 1 mått biomag =)

B - ponnyn 49MJ
5 kg hö
0,5 kg lucern
0,4 kg havre
0,1 kg betfor
50 gr Miner vit
1 mått fosforbalans
SPR/MJ 6,34
Ca/P 1,54 ( innan fosforbalansen 1,8)
Ca/Mg 3,22

49.5 MJ
SRP/MJ 6,3 (6,33)
Ca/P 1,5 (1,47)
Ca/Mg 3,4

Den står dock också med magnesiumbrist, löses med ½ mått Biomag. Ca/Mg blir då 2,8 (2,79)

Kan du inte lägga en synpunkt på denna foderstaten, om du tycker att den verkar hyfsad (ger ingen Tokosel )

1 mått biomag till D-ponnyn och ½ mått biomag till B-ponnyn så är det bra. Dock skulle JAG vilja se mer stråfoder, dvs lucernet som hack, men jag förstår ju ekonomiaspekten med, och TS-behovet är täckt. Så, kör på de foderstaterna du, med lite tillägg av Biomag bara. =)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Puh vad skönt :banana:
Känner mig nästan lite stolt att jag klarade att räkna ut lite själv. Jag ska ta och skriva till Kvarnbyfoder och fråga om det verkligen inte är någon magnesium i lucernen innan jag köper Biomag.
Tackar för all hjälp
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Har precis pratat med Kvarnby och i deras Lucern finns 1,8 gr/kilo magnesium.

Bra eller dåligt? Hur påverkas min stat?
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Har precis pratat med Kvarnby och i deras Lucern finns 1,8 gr/kilo magnesium.

Bra eller dåligt? Hur påverkas min stat?

Då kan jag väl inte behöva magnesium extra till ponnierna
Anna
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Då kan jag väl inte behöva magnesium extra till ponnierna
Anna

B-ponnyn behöver inget.

D-ponnyn behöver lite, men strunta i biomag och höj Miner Vit till 70 gram så är det löst.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Nämen! Se där, en rolig överaskning :banana: .
Kan vi inte "trolla" bort fosforn nu :D , typ dubbla veteklin och halvera lusernen?
Nä jag vet att det inte är så enkelt ;) ...

Än en gång TACK för tålamodet :) .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick nyss analysen mejlad till mig,men hur ska man räkna den? Vilket program är lättast att använda? Ska man fylla i efter kg...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Ackio
·
N
Foder & Strö Är detta ett bra hösilagefoder till hästar? Har fått papper av min leverantör på hans foderanalys men jag fattar ingenting av dessa...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: CK
·
L
Foder & Strö Hej! Har gjort höanalys och fattar inte så mycket på det som står. Det står så här: Torrsubstans 84,5 % Råprotein 68...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp