Kanonvärden eller katastrof?!?!

Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

16 kg hösilage
1,5 kg Krafft Pluss Grön
3 mått fosforbalans

Detta är den jag gillar bäst :D . Inte så mycket olika mojs att dutta med ;) .

Den där krafft PG, kostar den mängder? Tror jag ger 3 kr/kg för lusernen nu.

Vilket är ditt billigaste alternativ med bästa värdena för hästen. JAG är ju anpassningsbar, kan lära mig att ta från olika burkar :D * Klappar mig på huvudet*.
Vad är fosforbalans, tror jag har ngt som heter dikaliumfosfat eller linande i en hink i källaren.
Vet även att jag har endel mineraler "Vitafor Häst" Vital hemma.

4,5 Mj/kg
råprotein 7,5%
Ca 10,2%
P 2,0%
Ca/p-kvot 5,1
Kassa att ha med detta ensilaget?

Han hade utan problen kunnat skopa in 20 kilo och lite till :o , men som jag skrev till Gammeln, problemet blir att det måste vara stora givor inne på em/kväll för annars passar det inte med hagkompisars foderfilosofi, dvs 2 kilo per mål, punkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

16 kg hösilage
1,5 kg Krafft Pluss Grön
3 mått fosforbalans

Detta är den jag gillar bäst :D . Inte så mycket olika mojs att dutta med ;).

Den där krafft PG, kostar den mängder? Tror jag ger 3 kr/kg för lusernen nu.


Där är nackdelen med Krafft PG.. Den kostar drygt 8.50 per kilo på de flesta ställen. (Fanns en tråd om vad man gav för det för ett tag sen och priserna varierade från 180 kr/30 kg till 260 kr/30 kg. Odal har ju olika priser i olika delar av landet. Men den är inte billig. Däremot får du mycket protein för pengarna, 10 MJ och 200 gr srp/kg)

Vilket är ditt billigaste alternativ med bästa värdena för hästen. JAG är ju anpassningsbar, kan lära mig att ta från olika burkar :D * Klappar mig på huvudet*.

Jag ska räkna på det. Soja är billigaste proteinfodermedlet, men du ville inte ha soja. Men ska se vad jag kan göra.


Vad är fosforbalans, tror jag har ngt som heter dikaliumfosfat eller linande i en hink i källaren.
Vet även att jag har endel mineraler "Vitafor Häst" Vital hemma.

4,5 Mj/kg
råprotein 7,5%
Ca 10,2%
P 2,0%
Ca/p-kvot 5,1
Kassa att ha med detta ensilaget?


Du har en jättebra kvot i hösilaget, problemet är att det inte innehåller tillräckligt med mineraler för att täcka behovet. Sen när du lägger på kraftfoder så blir kvoten ändrad. Ta t ex lucern, har en höög ca/P-kvot. Då får du lätt att täcka Ca, men har ett kraftigt underskott kvar på P och Mg. Som det blir väldigt svårt att fylla med bara mineralfoder. Krafft har två med lägre Ca/P-halt. Vit och grön. Men inte ens de räcker riktigt till utan man måste pulverdutta med det sista liksom..

Så, Vitaforen funkar inget bra nej =/
Dikalciumfosfat kanske jag kan få in, men det räcker inte ensamt.
Fosforbalans är tillskott av rent fosfor samt salt (Na) och är i pulverform. 1 kg räcker i en evighet om man ger 1 skopa/dag. per skopa kostar det inte speciellt mycket. Finns eller kan tas hem via granngården.



Han hade utan problen kunnat skopa in 20 kilo och lite till :o , men som jag skrev till Gammeln, problemet blir att det måste vara stora givor inne på em/kväll för annars passar det inte med hagkompisars foderfilosofi, dvs 2 kilo per mål, punkt.


Tror du 16 kg per dag är gångbart då, att det funkar med fodringar och så?
 
Senast ändrad:
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Lite förslag för att få det billigare Än med PG (fast då får du mer dutttillskott)

16 kg hösilage
1 kg havre
½ kg Krafft Protein (kostar 12 kr/kg, så det blir 6 kr/dag, som för lucernet mao)
80 gram miner grön
2½ mått dikalciumfosfat (så kan du anv det du har i källaren)
1½ mått biomag

145 MJ
SRP/MJ 6 (6,1)
Ca/P 1.5 (1.53)
Ca/Mg 2,9 (2,89)



****

15 kg hösilage
2 kg lucern (pellets eller hackad strå)
0,6 kg vetekli
60 gram Krafft Miner Vit
2½ mått fosforbalans
1½ mått Biomag

142,5 MJ
SRP/MJ 6 (6,15)
Ca/P 1,5 (1.51)
Ca/Mg 2,85

****

Återigen så finns det massor med varianter. Största problemet är få ihop mineralerna utan för mkt dutt.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

16 kilo ensilage är inga problem, det kommer han med nöje att gluffsa i sig !

Lite havre/lusern/protein i krubban är nog ett måste för han kommer att slå sönder inredningen om alla andra får kraftgivor inne och inte han, han har lite åsikter om det sas. Ingen risk att man skulle kunna råka glömma att ge honom "krubbmat". Så lite skrammel måste han få i krubban med andra ord annars ryker boxen . 3 givor får dom inne per dygn.

Vilka mängder soja skulle det vara och var i tarmen bryts den ner, tunn eller tjocktarm, vet du det?
Anledningen till att jag helst inte ger soja är för att den mesta av hans näring/energi bör vara sån som tas upp i tjocktarmen, typ grovfoder.

Vad är biomag och den där fosforbalansen?
Jag bugar och tackar .
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
16 kilo ensilage är inga problem, det kommer han med nöje att gluffsa i sig !

Lite havre/lusern/protein i krubban är nog ett måste för han kommer att slå sönder inredningen om alla andra får kraftgivor inne och inte han, han har lite åsikter om det sas. Ingen risk att man skulle kunna råka glömma att ge honom "krubbmat". Så lite skrammel måste han få i krubban med andra ord annars ryker boxen . 3 givor får dom inne per dygn.

Vilka mängder soja skulle det vara och var i tarmen bryts den ner, tunn eller tjocktarm, vet du det?
Anledningen till att jag helst inte ger soja är för att den mesta av hans näring/energi bör vara sån som tas upp i tjocktarmen, typ grovfoder.

Vad är biomag och den där fosforbalansen?
Jag bugar och tackar .

Ärligt talat ingen aning var det bryts ner och så. Men vill du ha en så grovfoderbaserad foderstat som möjligt så varför inte ta den här:

15 kg hösilage
2 kg lucern (pellets eller hackad strå)
0,6 kg vetekli
60 gram Krafft Miner Vit
2½ mått fosforbalans
1½ mått Biomag

142,5 MJ
SRP/MJ 6 (6,15)
Ca/P 1,5 (1.51)
Ca/Mg 2,85

Om du ger honom lucernet som hackat strå (Krafft Lucern Hackat Strå) så är det ju grovfoder. Sen är vetekli snällt mot magen och (du bör blöta/fukta det) bra att blanda pulver i. Om han inte tycker lucernhack gills som kraftfoderskrammel i krubban, gör som jag gjort med valacken - morötter. Är man elak och inte delar dem så tar det en evinnerlig tid att få i sig dem med :angel:

Då har du ju en foderstat i balans, som är så grovfoderbaserad det går, och ett ändå 'snällt mot magen' kraftfoder? (Kli är billigt dessutom)

Fosforbalans är ett pulver, innehåller fosfor och salt.
BioMag är magnesiumtillskott, också det i pulverform.
Båda tillverkas av EclipseBiofarmab. SKA finnas på Granngården och gör det inte det ska de kunna ta hem (vilket det tydligen är problem med i vissa fall, men).

Med tanke på det du sagt om magen, ekonomi etc så skulle jag nog välja det alternativet. Och då ge lucernet just som hackat strå. Och om han inte räknar det som kraftfoder ge honom morötter när de andra får kraftfoder (om han inte nöjer sig med kliet, det har hlg volym sett till vikt kliet)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

:d Han gillar kli så det duger säkert utmärkt, lusernen får nog bli pelleterad för hack kräver större lagringsutrymme än vad vår minifoderkammare kan erbjuda, ska se om jag kan komma på annan lösning annars.
Kliet är ju som du säger bra att blanda ut allt pulver med och så blir det mumsigt i krubban :D !

Tusen tack Alexandra!
Orkar du så får du HEMSKT gärna räkna på Annas ponnyer också, blir ett himla tjatandes annars på henne när jag träffar henne sen i kväll ;) :angel: .
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!




Ursprungligen postat av Alexandra_W
Hur mycket betfor får de? Hur länge har de stått på den foderstat du skriver? Hur är det på den?

(det bli väldigt högt i MJ nämligen för New Foresten, bara av höet och havren, därför jag funderar)


Jag vet *viftar ivrigt med handen*, D-ponnyn får ca 4 dl torr betfor, pelleterad och lilla gumman får ca 1,5 dl innan blötläggning.

NF-valacken får 9 kilo ensilage sen 3 veckor tillbaka och innan dess fick han 8. Han har höjts på inrådan av tränaren för han är lite muskelfattig.
B-ponnyn har sin stat sen ungefär samtidigt, fin i hullet men aaaaningen tunn över ryggraden.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Jag vet *viftar ivrigt med handen*, D-ponnyn får ca 4 dl torr betfor, pelleterad och lilla gumman får ca 1,5 dl innan blötläggning.

NF-valacken får 9 kilo ensilage sen 3 veckor tillbaka och innan dess fick han 8. Han har höjts på inrådan av tränaren för han är lite muskelfattig.
B-ponnyn har sin stat sen ungefär samtidigt, fin i hullet men aaaaningen tunn över ryggraden.

Inga decilitrar snääälla, jag vill ha vikt =) Men jag skiter i att räkna med dne tror jag, det lär inte bli mycket vikt av det.

Kan räkna åt henne sen ikväll, men hästarna ska alltså ligga så högt i MJ som de gör, de har funkat så förr? Hur länge stod han på de 8 kilona hösilage? (Dvs sen när har han gjort det).

Muskelfattigheten är lindrig proteinbrist så den ska vi nog kunna råda bot på det, samma gäller B-ponnyns tunnhet över ryggen.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Dom rids en hel del och jag tror att dom behöver all energin faktiskt =).
Den store är en mycket trevlig ponny som har en tendens att bli lite "lat" och nu verkar han vara "lagom" pigg. Den lilla madamen verkar ligga bra hon med.
Lilla B:n står på spån och får utöver ensilaget även en klyfta halm, har ingen vikt men jag kan väga i kväll om du tycker det behövs, som hon gärna pular i sig.
D:n har haft lite olika foderstater främst pga att han i sommras fick fång och det är väl inte förren nu han står på denna mängden ensilage. Men ett par månader har han nog fått dom 8 innan.
Jag vet att det är svårt att räkan när man inte vet allt om förra foderstater men vi är jätte tacksamma att du vill hjälpa oss med det :bow: .
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Hej!!
Vad bra om du orkar hjälpa mig att räkna. Kristel skrev ju om hur mycket betfor de fick, alltså inga större mängder.
D-ponnyn i våras stod han på 6 kg hö, 3,5 kg havre,( Vi köpte han förra hösten och då stod han på 4 kg havre) lite betfor och mineraler. När han sedan fick ett lättare fånganfall i slutet på maj tog vi bort allt kraftfodret och fick bara 1 kg hö under veterinärens rekomendationer under 5-7 dagar. Han har inga sviter efter anfallet och det var första gången han har haft det.
Sedan har vi höjt höet succesivt under sommaren och lite bete. Havren har också höjts succesivt. I våras var han kanske lite lite väl kraftig, (han är en grov typ). Har lätt för att bli lite slö, så han behöver mycket energi :banana:
Jag vill inte ge honom så stora mängder havre för jag tror inte det kan vara bra. Nu är han lagom i hullet men kanske lite muskelfattig som Kristel skrev.
Han får ett mått Tokosel i veckan och står på halm.

B-ponnyn stod i våras på 4 kg hö och 0,6 kg havre lite betfor, mineraler och Tokosel 1 gång i veckan. Hon är en pigg ponny så havren är mest för att ha något i krubban.
Tack på förhan om du orkar räkna ut foderstater till mina små sötingar :)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Hej!!
Vad bra om du orkar hjälpa mig att räkna. Kristel skrev ju om hur mycket betfor de fick, alltså inga större mängder.
D-ponnyn i våras stod han på 6 kg hö, 3,5 kg havre,( Vi köpte han förra hösten och då stod han på 4 kg havre) lite betfor och mineraler. När han sedan fick ett lättare fånganfall i slutet på maj tog vi bort allt kraftfodret och fick bara 1 kg hö under veterinärens rekomendationer under 5-7 dagar. Han har inga sviter efter anfallet och det var första gången han har haft det.
Sedan har vi höjt höet succesivt under sommaren och lite bete. Havren har också höjts succesivt. I våras var han kanske lite lite väl kraftig, (han är en grov typ). Har lätt för att bli lite slö, så han behöver mycket energi :banana:
Jag vill inte ge honom så stora mängder havre för jag tror inte det kan vara bra. Nu är han lagom i hullet men kanske lite muskelfattig som Kristel skrev.
Han får ett mått Tokosel i veckan och står på halm.

B-ponnyn stod i våras på 4 kg hö och 0,6 kg havre lite betfor, mineraler och Tokosel 1 gång i veckan. Hon är en pigg ponny så havren är mest för att ha något i krubban.
Tack på förhan om du orkar räkna ut foderstater till mina små sötingar :)
Bägge två har fått foderjäst fram tills för en vecka sedan D- ponnyn 2 dl och den andre 1 dl/ dag
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Nu har jag försökt lägga in så lika foderstat som för kristel, så kan ni ju köpa foder ihop kanske? (Tänkte på att ni hade liiiten foderkammare).

Nåväl, ett första förslag

D-ponnyn

8 kg hö
1 kg Krafft lucern (gärna hack om det går, men)
1 kg havre
90 gram Krafft Miner vit

83,5 MJ (mindre än han får nu, men han ska lägga på sig ändå av att få tillräckligt med protein, så jag tror det blir bra iaf).
SRP/MJ 6 (6,05)
Ca/P 1,5 (1,54)
Ca/Mg 2,8 (2.79)

Var NOGA med att verkligen väga höet så han får åtta kilo och inte 8½ - 9, då blir det fel..

B-ponnyn

5 kg hö (VÄG det)
0,75 kg lucern
40 gram miner vit
1 mått fosforbalans

46 MJ (lite mer än hon får nu, men..)
SRP/MJ 6
Ca/P 1,6 (1,61)
Ca/Mg 3,4 (3,37)

Ponnyn bör helst inte äta halm, då åker kvoten under sex, men ska hon ändå det, så ge 1 kg lucern då. Höjer MJ:n lite men ger urtymme för lite halm i kvoten. (Som blir 6,3)
Det här är som sagt bara förslag baserade på att hålla samma fodersorter till ponnyerna och Kristels häst. Är det okej med flera fodersorter så kan man få till andra förslag =)
 
Senast ändrad:
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Vad bra att du tar dig tid.
Mineraler tycker du inte vital funkar, jag har det nu. Har inte använt lusern innan. Betfor är hästarna glada för. Ge gärnalite fler förslag om du har tid och lust :banana:
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Vad bra att du tar dig tid.
Mineraler tycker du inte vital funkar, jag har det nu. Har inte använt lusern innan. Betfor är hästarna glada för. Ge gärnalite fler förslag om du har tid och lust :banana:

Nej, vital fungerar inte tyvärr. För hög Ca/P-kvot, se förklaringen till Kristel ang just det längre ner.

Kan ge mer förslag, men på t ex B-ponnyn kan jag inte bibehålla kvoten och få in betfor om jag inte byter ut lucernet.

Men ett annat ex skulle kunna vara till B-ponnyn

5 kg hö
0,15 kg (150 gram) soja
0,3 kg betfor
60 gram miner grön
1 mått fosforbalans

45 MJ
SRP/MJ 6,1
Ca/P 1,5
Ca/Mg 2,7

Inte halm i den foderstaten, då får du höja sojan till 200 gram.

eller

5 kg hö
0,3 kg Krafft Pluss Grön
0,25 kg betfor
30 gram miner grön
1 mått fosforbalans

46 MJ
SRP/MJ 6
Ca/P 1,6
Ca/Mg 2,8

Ingen halm där heller, ska du ge halm så ge 0.4 kg krafft pluss grön istället.


***

D-ponnyn

9 kg hösilage
0,75 kg havre
0,25 kg soja
0,25 kg betfor
90 gram miner grön
1 mått dikalciumfosfat

86 MJ
SRP/MJ 6,1
Ca/P 1,5
Ca/Mg 3,1

eller

9 kg hösilage
0,75 kg krafft pluss grön
0,5 kg betfor
2½ mått fosforbalans

85 MJ
SRP/MJ 6,37
Ca/P 1,5
Ca/Mg 3

Jag kan göra miljarder förslag med olika fodermedel, olika grad av 'duttande'. Så vad vill du helst ge, vill du ha det enkelt (så få foder som möjligt och så lite dutt som möjligt) eller spelar det ingen roll om du får dutta bara det blir billigt, eller vad? =)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Helst billigt men samtidigt enkelt. Tokoselen är väl bra i vilket fall som helst. Havre känns ju billigt och bra
Hur skulle det se ut om jag bara gav dem något helfoder Kraft ponny eller Kraft grund.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Helst billigt men samtidigt enkelt. Tokoselen är väl bra i vilket fall som helst. Havre känns ju billigt och bra
Hur skulle det se ut om jag bara gav dem något helfoder Kraft ponny eller Kraft grund.
Foderjäst är inget som passar in i någon foderstat
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Krafft Grund och Krafft Ponny funkar inte, men däremot Krafft Plus Grön. Då slipper du undan en massa mineralduttande med.

B-ponnyn

5 kg hö
0,4 kg Krafft Pluss Grön
1 mått fosforbalans

44 MJ
SRP/MJ 6,36
Ca/P 1,46
Ca/Mg 2,84

Du kan ge ett kilo halm om du vill med utan problem. Tokoselet ska du INTE ge då dock, du får 0.48 mg selen via krafft pluss grön, och det täcker behovet om hon väger 200 - 250 kg (behovet för 250 kg är 0.5 mg). Du får E-vitamin via Pluss Grön med.

D-ponnyn

10 kg hö
0,6 kg Krafft Pluss Grön
40 gram miner grön
2 mått fosforbalans

86 MJ
SRP/MJ 6
Ca/P 1,47
Ca/Mg 2,73

Du ska INTE ge honom heller Tokosel!

Det blir totalt 1 kg Pluss Grön/dag, och det kostar ca 8.50 kr/kg, så din kraftfoderkostnad per dag blir 8.50..
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Toppen, jag tror vi väljer det sista eller det med lite betfor också, det gör väl ingen skillnad på Tokoselen. Jag tycker det blev billigt och bra med Kraften och så slipper vi ju allt duttande
Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag återkommer säkert nästa år
:bump:
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Toppen, jag tror vi väljer det sista eller det med lite betfor också, det gör väl ingen skillnad på Tokoselen. Jag tycker det blev billigt och bra med Kraften och så slipper vi ju allt duttande
Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag återkommer säkert nästa år
:bump:
När jag läser i Kraftkatalogen verkar det som att pluss grön främst är till fölston och kompletteras med havre, men vi skulle inte ge någon havre
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick nyss analysen mejlad till mig,men hur ska man räkna den? Vilket program är lättast att använda? Ska man fylla i efter kg...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Ackio
·
N
Foder & Strö Är detta ett bra hösilagefoder till hästar? Har fått papper av min leverantör på hans foderanalys men jag fattar ingenting av dessa...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: CK
·
L
Foder & Strö Hej! Har gjort höanalys och fattar inte så mycket på det som står. Det står så här: Torrsubstans 84,5 % Råprotein 68...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp