Kanonvärden eller katastrof?!?!

Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
När jag läser i Kraftkatalogen verkar det som att pluss grön främst är till fölston och kompletteras med havre, men vi skulle inte ge någon havre

Ang Tokoselen, så säg till när du valt vilken foderstat du vill ge så ska jag kolla om du ska ge Tokosel elelr ej ihop med den =) Vad menade du med 'gör ingen skillnad på Tokoselen' förresten?

Skit i vad som står i Krafftkatalogen :devil: De har en massa generella riktlinjer där som jag blir galen på .Läser man på säcken så står det att fölston ska ha x kg krafft och Y kg havre och Z kg hö, åringar Y kg kraft och X kg havre och Z kg hö etc. Det är räknat efter någon form av normvärde på hö. Och det är BARA om man har just de värdena på höet som det stämmer.

Det är alltid värdena på just ens eget hö som avgör vad man ska ge och inte ge. Således är det inga problem att ge bara Pluss Grön om det funkar med ens hö. Man måste inte ge havre. Och man kan ge Pluss Grön till alla hästar, inte bara avels- och unghästar. Däremot är pluss Grön framtaget främst för avelsston och unghästar, just för det är högt i protein (och de grupperna kräver mycket protein). Men har man ett proteinfattigt hö så är det ett proteinkompletteringsbehov som heter duga, och då fungerar Pluss Grön jättebra. Oavsett om hästen är 2 år eller 22 år, fölsto eller tävlingshäst =)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Foderjäst ????

Du kan ge en dl foderjäst om du vill, det är ingen fara. Du kan låta bli om du vill med, du behöver den inte. Pluss Grön är högt i protein, mineral och vitaminer.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Jag menade bara att om vi valde den foderstaten med kraft och betfor så behövde jag väl inte heller ge Tokosel
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Jag drömmer om en lika enkel foderstat
common012.gif

Tänk "lite" ensilage och ett par mått Krafft ;) ...
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Jag menade bara att om vi valde den foderstaten med kraft och betfor så behövde jag väl inte heller ge Tokosel
En liten tanke till bara, Kraft plus grön är kanske inte så lämplig när man kommer framåt våren och de äter gräs, då får jag kanske skriva till dig igen
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Kristel - Äh, du fick ju en med hösilage och några skopor kraft du med ju ;) Lite mer bara

Anna - Kom igen när gräset kommer du, eller om de blir för tjocka eller faller ur på den foderstat du nu väljer =)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Jo jag vet ;) , men du jag kom till att tänka lite (kändes ovant :D ) och tror du du kan få ihop en foderstat som gör att jag kan fodra bort min havre som jag har kvar?

Nu när jag tittat på alla eminenta foderstater igen så troooor jag att jag röstar på 16 kilo ensi och Krafft PG.

Ids du räkna på vad ett dräktigt litet sto kat maxad C ev. D skulle behöva för tillskott och foder? Hon är 4 snart och gör inte ett dugg mer än kostar pengar :D ...
 
Senast ändrad:
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Jo jag vet ;) , men du jag kom till att tänka lite (kändes ovant :D ) och tror du du kan få ihop en foderstat som gör att jag kan fodra bort min havre som jag har kvar?

Nu när jag tittat på alla eminenta foderstater igen så troooor jag att jag röstar på 16 kilo ensi och Krafft PG.

Ids du räkna på vad ett dräktigt litet sto kat maxad C ev. D skulle behöva för tillskott och foder? Hon är 4 snart och gör inte ett dugg mer än kostar pengar :D ...

16 kg hösilage
½ kg havre
1 kg Krafft PG
60 gram miner grön
½ mått dikalciumfosfat (du hade väl sånt du ville bli av med också?)
60 gram miner grön (du kanske kan sno av Anna tills havren är slut, sen behöver du den ju inte)

Sen när havren är slut höjer du PG till 1.5, tar bort alla mineraltillskott utom fosforbalansen som du ger 3 mått av.

Jag kan räkna på stoet när hon är lågdräktig, dvs inte beh tillägg för dräktigheten. Så det beror på hur långt gången hon är? Jag 'kan' tyvärr inte värdena för dräktighetstillägg längre, och måste ha dem för att kunna räkna sen.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Det är beräknat att hon ska föla den 1 April.
Vilken BRA idé att knycka Annas mineraler :idea: :D , det ska jag bestämt göra...
Hoppas hon inte märker ngt :banana:
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Alexandra
Jag har funderat lite på fodret till mina ponnier. Hur skulle en foderstat se ut med bara ens, havre, betfor, mineraler, foderjäst och Tokosel. Skulle det kunna funka. Bara om du orkar med oss mer. :banana:
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Alexandra
Jag har funderat lite på fodret till mina ponnier. Hur skulle en foderstat se ut med bara ens, havre, betfor, mineraler, foderjäst och Tokosel. Skulle det kunna funka. Bara om du orkar med oss mer. :banana:

D-ponnyn

8 kg hösilage
1,25 kg havre
0,5 kg betfor (torr vikt)
200 gram bryggerijäst
100 gram miner grön
1 mått dikalciumfosfat
INGEN TOKOSEL!

86 MJ (86,2)
SRP/MJ 6,1 (6,08)
Ca/P 1,5 (1,54)
Ca/Mg 3 (2,99)


B-ponnyn

5 kg hösilage
0,25 kg betfor (torr vikt)
150 gram bryggerijäst
50 gram miner grön
1 mått fosforbalans
INGEN TOKOSEL

45 MJ (44.93)
SRP/MJ 6 (6.02)
Ca/P 1,5 (1,46)
Ca/Mg 3 (3,08)

Inte äta halm på den foderstaten, ska hon äta halm också så ge 200 gram foderjäst istället.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Hej du!

Gissa vad!
Jag har berättat i stallet att jag fått en såååå fin foderstat till min "lille" och en av tjejerna böööönade att jag skulle be dig visa barmhärtighet och räkna till hennes sto också ;) .

Orkar du engagera dig?

Det är ett 17 årigt vbl sto på 160 mkh och ca 450-500 kg, aaaningen tjock men det klär henne ;) . Hon rids regelbundet men står just nu på vila pga sjukdom.
Dagens foderstat ser ut som såhär: Ja när hon är igång allt så, nu får hon ca 1/3:dje dels kraft giva och full ranson ensilage.

10 kg ensi
2,4 kg korn
0,5 kr torrvikt betfor
Vitafor sportmineral 1 dl

Detta är en väldigt het brutta och hennes matte vill ha henne på lite energi men högt med protein. Hon fungerar öht inte på havre, sojaprotein klarar hon.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Hej du!

Gissa vad!
Jag har berättat i stallet att jag fått en såååå fin foderstat till min "lille" och en av tjejerna böööönade att jag skulle be dig visa barmhärtighet och räkna till hennes sto också ;) .

Orkar du engagera dig?

Det är ett 17 årigt vbl sto på 160 mkh och ca 450-500 kg, aaaningen tjock men det klär henne ;) . Hon rids regelbundet men står just nu på vila pga sjukdom.
Dagens foderstat ser ut som såhär: Ja när hon är igång allt så, nu får hon ca 1/3:dje dels kraft giva och full ranson ensilage.

10 kg ensi
2,4 kg korn
0,5 kr torrvikt betfor
Vitafor sportmineral 1 dl

Detta är en väldigt het brutta och hennes matte vill ha henne på lite energi men högt med protein. Hon fungerar öht inte på havre, sojaprotein klarar hon.

Hon har proteinbrist och mineralobalans och brist på foderstaten hon har nu. (Den där vitaformineralen kan hela stallet ta och gömma undan ett tag, sålänge ni ger det där hösilaget)

Förslag:

10 kg hösilage
0,4 kg soja
0,25 kg betfor
100 gram miner grön
½ mått dikalciumfosfat
1 mått fosforbalans

88 MJ
SRP/MJ 6,5 (6,46)
Ca/P 1,5 (1,52)
Ca/Mg 2,9 (2,89)

(Ni kan snart gå ihop om en SÄCK miner grön och fosforbalansen och dikalciumfosfaten)

Tror du det kan duga?

jag åker bort ett par dagar from imorgon, så jag kan inte ge mer svar efter ikväll på ett tag =)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Hej igen!!
:confused:
Nu har vi ändrat oss igen, vi vill nog helst hålla oss till denna foderstaten. Jag försökte själv räkna lite på den på Hiipocampus, men hade jättesvårt att få ihop det bra. Orkar du hjälpa mig en sista gång. Jag rabblar frågorna
D ponnyn står på halm hur räknas det för det blir fel när jag räknar med att han kanske äter 1 - 2 kg per dag.
Flickorna vill gärna ha med lite betfor om det kan funka.
Kan man inte få in någon havre på B ponnyn
När jag räknade speciellt på D så blev det lite väl mycket Selen. Jag förmodar att de inte behöver Tokosel på denna foderstaten.
Jag handlar hem Lucern (pellets), Kraft Miner vit och (fosforbalans till B). Så kan vi börja vänja dom vid lite åt gången tills vi har en foderstat som känns 100.
Hej från omständiga Anna :love:
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Hej igen!!
:confused:
Nu har vi ändrat oss igen, vi vill nog helst hålla oss till denna foderstaten. Jag försökte själv räkna lite på den på Hiipocampus, men hade jättesvårt att få ihop det bra. Orkar du hjälpa mig en sista gång. Jag rabblar frågorna
D ponnyn står på halm hur räknas det för det blir fel när jag räknar med att han kanske äter 1 - 2 kg per dag.
Flickorna vill gärna ha med lite betfor om det kan funka.
Kan man inte få in någon havre på B ponnyn
När jag räknade speciellt på D så blev det lite väl mycket Selen. Jag förmodar att de inte behöver Tokosel på denna foderstaten.
Jag handlar hem Lucern (pellets), Kraft Miner vit och (fosforbalans till B). Så kan vi börja vänja dom vid lite åt gången tills vi har en foderstat som känns 100.
Hej från omständiga Anna :love:

Vilken är 'denna foderstaten'?????

Och du får tyvärr förbereda dig på att du inte kan få 'allt' i samma foderstat, du har ett inte helt strålande hö i botten och det är det man måste rätta sig efter. Men tala om vilken 'denna foderstat' är så ska jag kolla.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Jag vet jag är lite omständig, den foderstaten jag menade var den du räknade ut.
D-ponnyn

8 kg hö
1 kg Krafft lucern (gärna hack om det går, men)
1 kg havre
90 gram Krafft Miner vit

83,5 MJ (mindre än han får nu, men han ska lägga på sig ändå av att få tillräckligt med protein, så jag tror det blir bra iaf).
SRP/MJ 6 (6,05)
Ca/P 1,5 (1,54)
Ca/Mg 2,8 (2.79)

Var NOGA med att verkligen väga höet så han får åtta kilo och inte 8½ - 9, då blir det fel..

B-ponnyn

5 kg hö (VÄG det)
0,75 kg lucern
40 gram miner vit
1 mått fosforbalans

46 MJ (lite mer än hon får nu, men..)
SRP/MJ 6
Ca/P 1,6 (1,61)
Ca/Mg 3,4 (3,37)

Där var det ju inte så lämpligt att den lilla åt halm för då skulle jag ju höja lucernen. D-ponnyn står ju på halm så han pillar väl i sig något kilo och det har vi väl inte räknat med (tänkte mest på att vi ger den lilla halm vidsidan om för hon står på spån)
Om det hade gått hade flickorna gärna velat ha in lite betfor i foderstaten.
Kan du fixa det blir jag jätteglad :confused:
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

D-ponnyn

8 kg hö
½ kg havre
1,5 kg lucern (helst hack)
0,25 kg (torr vikt) betfor
80 gram miner vit
1 mått fosforbalans
INGEN TOKOSEL

85 MJ
SRP/MJ 6,3
Ca/P 1,7
Ca/Mg 3,4

Han kan pilla i sig lite halm, men äter han mycket halm får du hojta då måste vi dona om igen. och som sagt var NOGA med att VÄGA höet så han inte får mer än 8 kg, då blir det fel.


B-ponnyn

5 kg hö
1 kg lucern (helst hack)
100 gram (torr vikt) betfor
40 gram miner vit
1 mått fosforbalans
INGEN TOKOSEL

49,5 MJ
SRP/MJ 6,3
Ca/P 1,8
Ca/Mg 3,7

Hon kan med den äta ett kilo halm (inte mer helst) utan problem med.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Jag bugar och tackar, denna foderstaten kändes toppen.
Vet du om det är någon prisskillnad på Lucernen på den pelleterade och hacken? :confused:
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Jag bugar och tackar, denna foderstaten kändes toppen.
Vet du om det är någon prisskillnad på Lucernen på den pelleterade och hacken? :confused:

Jag ska inte svära på det, men när jag använde Kraffts Hack var det ingen skillnad (det är kraffts lucern du ska ha). Är det prisskillnad är den liten dock, och det är MYCKET bättre för dina hästar om de kan få hack, ffa för B-ponnyn. Hacket blir mycket mer volym och ger längre ättid än pellets, och räknas dessutom till grovfoder.

Du ska ha Krafft Lucern Hackat Strå btw, INTE MIX.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick nyss analysen mejlad till mig,men hur ska man räkna den? Vilket program är lättast att använda? Ska man fylla i efter kg...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Ackio
·
N
Foder & Strö Är detta ett bra hösilagefoder till hästar? Har fått papper av min leverantör på hans foderanalys men jag fattar ingenting av dessa...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: CK
·
L
Foder & Strö Hej! Har gjort höanalys och fattar inte så mycket på det som står. Det står så här: Torrsubstans 84,5 % Råprotein 68...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp