Kanonvärden eller katastrof?!?!

Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Alexandra_W skrev:
Jag ska inte svära på det, men när jag använde Kraffts Hack var det ingen skillnad (det är kraffts lucern du ska ha). Är det prisskillnad är den liten dock, och det är MYCKET bättre för dina hästar om de kan få hack, ffa för B-ponnyn. Hacket blir mycket mer volym och ger längre ättid än pellets, och räknas dessutom till grovfoder.

Du ska ha Krafft Lucern Hackat Strå btw, INTE MIX.
Jag tackar, då får det bli hack
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Alexandra_W skrev:
Nu har jag försökt lägga in så lika foderstat som för kristel, så kan ni ju köpa foder ihop kanske? (Tänkte på att ni hade liiiten foderkammare).

Nåväl, ett första förslag

D-ponnyn

8 kg hö
1 kg Krafft lucern (gärna hack om det går, men)
1 kg havre
90 gram Krafft Miner vit

83,5 MJ (mindre än han får nu, men han ska lägga på sig ändå av att få tillräckligt med protein, så jag tror det blir bra iaf).
SRP/MJ 6 (6,05)
Ca/P 1,5 (1,54)
Ca/Mg 2,8 (2.79)

Var NOGA med att verkligen väga höet så han får åtta kilo och inte 8½ - 9, då blir det fel..

B-ponnyn

5 kg hö (VÄG det)
0,75 kg lucern
40 gram miner vit
1 mått fosforbalans

46 MJ (lite mer än hon får nu, men..)
SRP/MJ 6
Ca/P 1,6 (1,61)
Ca/Mg 3,4 (3,37)

Ponnyn bör helst inte äta halm, då åker kvoten under sex, men ska hon ändå det, så ge 1 kg lucern då. Höjer MJ:n lite men ger urtymme för lite halm i kvoten. (Som blir 6,3)
Det här är som sagt bara förslag baserade på att hålla samma fodersorter till ponnyerna och Kristels häst. Är det okej med flera fodersorter så kan man få till andra förslag =)

Vad är det som gör att du i den nya foderstaten när vi la till lite betfor behövde höja lucernen och lägga till fosforillägg på D ponnyn. Eller är det för att han står på halm? Går inte denna foderstaten även om man har ett par nävar betfor?
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Anna Norgren skrev:
Vad är det som gör att du i den nya foderstaten när vi la till lite betfor behövde höja lucernen och lägga till fosforillägg på D ponnyn. Eller är det för att han står på halm? Går inte denna foderstaten även om man har ett par nävar betfor?

Det är för han står på halm jag höjde. Det fanns inte utrymme för någon halm med den kvot han hade innan, så genom att höja lucernet höjde jag kvoten och gav utrymme för lite halm.

Betfor och lucern är kalciumrikt och du höjde dessutom MJ:n lite i den, vilket gjorde att det behövdes mer fosfor, därav fosforbalansen.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Hej Alexandra :o !

Nu vill hästkräket inte alls äta 16 kilo ensilage längre utan lämnar massor kvar i boxen som han drar runt med, har vägt upp det och det är ca 5 kilo han ratar av de14 han får inne :confused: .
Krubbskrammlet är däremot ALLTID slut ;) . SÅ nu är frågan går det att få ihop en foderstat till honom på ca 11-12 kilo ensi och resten i krubbmat? Misstänker att man kanske lättast får till det med soja och foderjäst+ lite lusern, eller?
Giter du räkna på en ny stat till kräket :love: . Jag har glömt att skriva innan att han gillar foderjäst så det kan han få, räkna gärna en med soja med just för att se OM det kan vara ett alternativ.

OM du vill och OM du pallar med mig :D ;) !
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Hej Alexandra :o !

Nu vill hästkräket inte alls äta 16 kilo ensilage längre utan lämnar massor kvar i boxen som han drar runt med, har vägt upp det och det är ca 5 kilo han ratar av de14 han får inne :confused: .
Krubbskrammlet är däremot ALLTID slut ;) . SÅ nu är frågan går det att få ihop en foderstat till honom på ca 11-12 kilo ensi och resten i krubbmat? Misstänker att man kanske lättast får till det med soja och foderjäst+ lite lusern, eller?
Giter du räkna på en ny stat till kräket :love: . Jag har glömt att skriva innan att han gillar foderjäst så det kan han få, räkna gärna en med soja med just för att se OM det kan vara ett alternativ.

OM du vill och OM du pallar med mig :D ;) !

16 kg ensilage och 1.5 kg Krafft PG var ju vad vi kom fram till när havren var slut (och 3 mått fosforbalans).

Ger 143 MJ och en kvot på 6,6 (6,57).

Så jag har utgått från det.

Nytt förslag #1:

12 kg hösilage
2,5 kg havre
2 kg lucernhack
0,2 kg B-jäst
100 gram Krafft Miner Grön
2 mått fosforbalans
½ mått biomag

143.3 MJ
SRP/MJ 6,7
Ca/P 1,6
Ca/Mg 3,1

Nytt förslag #2:

12 kg hösilage
1 kg havre
4 kg lucernhack
0,25 kg betfor
100 gram Krafft miner vit
1½ mått fosforbalans

143,8 MJ
SRP/MJ 6,9
Ca/P 2 (från lucernet så ingen fara)
Ca/Mg 4


Förslag #3:

12 kg hösilage
2½ kg havre
1 kg KPG
1 kg NYA Krafft Groov
0.75 mått dikalciumfosfat

143,5 MJ
SRP/MJ 7
Ca/P 1.4
Ca/mg 2.7


Som du ser blir ditt nya problem inte proteinet utan att få upp energin till samma nivå som med 16 kg hösilage. Det ger ganska höga givor kraftfoder, men inga som helst problem med kvoten.

Så jag har inte räknat med soja, men vill du ändå det kan jag göra det, men jag måste trycka in en massa kraftfoder iaf.

Det som går att göra är att tillföra energi mha olja. T ex

12 kg hösilage 1.5 kg havre
3 kg lucernhack
1½ dl olja
110 gram Krafft Miner Vit
1,5 mått fosforbalans

143,25 MJ
SRP/MJ 6,4
Ca/P 1,74
Ca/Mg 3,48


Vill du att jag ändå ska försöka få in sojan så hojta. Ellerom du vill ha en foderstat med så lite kraftfoder som möjligt. Eller nåt annat, t ex att du vill ge annat kraftfoder. Det finns rätt många varianter =)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Känner att jag bara måste ge en sån här till Alexandra. Vilket TÅLAMOD!!!

:bow: :bow: :bow:


(Tyvärr får du nog räkna med att jag ber dig om hjälp när analyssvaren kommit...)

/Josefine
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Jossan skrev:
Känner att jag bara måste ge en sån här till Alexandra. Vilket TÅLAMOD!!!

:bow: :bow: :bow:


(Tyvärr får du nog räkna med att jag ber dig om hjälp när analyssvaren kommit...)

/Josefine

Ingen fara, bara att hojta. Jag tycker det är kul att räkna, och nu är jag ju sjukskriven så ingen (mer än min interneträkning.. =/) blir lidande.

Och jag har enormt tålamod med folk när de VILL lära sig och när de lyssnar och vill sin häst det bästa.

Däremot räknar jag bara en gång och aldrig mer åt de som får en uträknad foderstat de är nöjda med (dvs ett antal förslag) men efter en månad har lagt till ditt och dragit ifrån datt och hållit på så häststackaren har lika felaktiga kvoter och så som innan jag räknade..
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Du är väldigt snäll :bow: .
Tro mig, jag vill verkligen förstå varför/hur de olika mängderna av olika foder påverkar varandra. Man blir lite mörkrädd när man tittar på gamla foderstater som man utfodrat med, "sådär på en höft".
Hans mage mår bättre nu när han inte äter havre och det var lite kul tycker jag och tänkte därför försöka få ihop fodret så att han inte ska ha så mycket utav det.
Vad kan hända med dessa värdena OM han ratar några kilo av hösilaget i denna foderstaten?

15 kg hösilage
2 kg lucern (pellets eller hackad strå)
0,6 kg vetekli
60 gram Krafft Miner Vit
2½ mått fosforbalans
1½ mått Biomag

142,5 MJ
SRP/MJ 6 (6,15)
Ca/P 1,5 (1.51)
Ca/Mg 2,85

Har funderat hit och dit och lucern är alltid ett säkert kort, pellets som hack, veteklin är ju bra att blanda ut mojset med.
Hur är det med foderjäst, skulle han kunna dra nytta av den på ngt sätt?

//kristel, med ny färsk lön på kontot att sätta sprätt på och relativt tomt i foderkammaren...
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Vad kan hända med dessa värdena OM han ratar några kilo av hösilaget i denna foderstaten?

15 kg hösilage
2 kg lucern (pellets eller hackad strå)
0,6 kg vetekli
60 gram Krafft Miner Vit
2½ mått fosforbalans
1½ mått Biomag

142,5 MJ
SRP/MJ 6 (6,15)
Ca/P 1,5 (1.51)
Ca/Mg 2,85

Inte speciellt mycket. Äter han 13 kg hösilage händer följande:
Han får (såklart) mindre MJ, den sjunker till 126,5. Kvoten höjs lite (till 6.3). Ca/P ligger kvar och med behoven täckta. Ca/MG sjunker till 2.6 men behoven täckta.

Btw, hur gjorde vi med selenet på den där herren, tappade vi bort det i diskussionerna eller gav du något selentillskott? Med foderstaten ovan får han nämligen för lite selen, och behöver få mer.

Men om han inte går ner av MJ-förlusten han får på några kilo mindre hö så behöver du inte göra ett dugg, det är ingen fara, balansen är fortfarande kvar. (Selenbristen gäller oavsett mängd hösilage)


Har funderat hit och dit och lucern är alltid ett säkert kort, pellets som hack, veteklin är ju bra att blanda ut mojset med.
Hur är det med foderjäst, skulle han kunna dra nytta av den på ngt sätt?

B-jäst kan du ge, det händer inte så mkt mer än att du får lite mer MJ och höjer kvoten. 200 gram B-jäst ger på ursprungsfoderstaten 145 MJ och en kvot på 6,5. Vid 13 kg hösilage 129 MJ och en kvot på 6,7. Så lägg på det om du vill du och hullet är bra (dvs han inte är i överhull redan) Dock BEHÖVER du ingen b-jäst/foderjäst (har din foderjäst andra värden änd en jag räknar på får man ju lägga in dina värden, men generellt så ger det lite mer MJ och hottar upp kvoten)

Om du tycker han faller ur om han går ner i hö (säg 13 kg hösilage, 2 kg lucern, 0.6 kg vetekli och så tillskotten) så kan du öka lucernet. Det höjer kvoten (så ökad lucern PLUS foderjäst ger en kvot upp över sju, men mår han bra av den så kan du ju lugnt ha det så, du får ju proteinet från ffa lucernet)

Vid 13 kg hö, 4 kg lucern, 600 gr vetekli och 200 gram B-jäst får du 143,5 Mj igen, SRP/MJ 7. Ca/P sticker till 1.9 men det gör inget, Ca/mg ökar också, till 3.2. Du kan i det läget sänka miner vit till 30 gram, MEN då ökar du samtidigt på selenbristen du dragits med från början.

Så, fundera på hur du vill tillföra selenet?
Och sen är det ju bara att lägga på den där B-jästen om du vill (upp till 200 gram) och se. Äter han inte upp allt hösilage gör det inget mer än att han får mindre MJ och en höjd SRP/MJ-kvot. Om han faller ur kan du öka lucernet tills du tycker han är fin i hullet igen. Vid 4 kg lucern är du uppe i samma MJ som vid 15 kg hösilage, men har en högre kvot. När du höjer lucernet kan du minska miner vit (men då ökar du selenunderskottet). Hur mkt miner vit du kan minska beror på hur mkt lucern du lägger på.

Blev det begripligt?

Och som sagt..selenet...
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Har även idag fått mocka ut massor av ensilage så som det ser ut idag kommer han att få runt 12 kilo + Lusern och vetekli och allt annat som du så snällt räknat ut till mig :bow: .

Selenen har försvunnit :o , inte skänkt en tanke på den... Fast Anna har nog Tokosel jag kan knycka ;)
Det här kanske vi skulle testa ett par veckor, jag behöver alltså köpa på mig Miner vit och vetekli
13 kg hösilage,
2 kg lucern,
0.6 kg vetekli
och så tillskotten

(så ökad lucern PLUS foderjäst ger en kvot upp över sju, men mår han bra av den så kan du ju lugnt ha det så, du får ju proteinet från ffa lucernet)
Ska jag köra på 30 gram miner?
Hur tycker du jag ska göra med selenen.
Btw, jag har Kvarnbys Lusern och jag vet inte om det gör stor skillnad i samanhanget

Kvby.Lusern
8,0 Mj
150 smbrp
16 Ca
2,5 P
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Btw, jag har Kvarnbys Lusern och jag vet inte om det gör stor skillnad i samanhanget

Kvby.Lusern
8,0 Mj
150 smbrp
16 Ca
2,5 P

BRA att du sa till, det är nämligen rejäl skillnad mot 'standardlucernvärden' (8.5 MJ, 105 gr SRP)

Då GLÖMMER du raskt precis allt jag sagt, så ska jag räkna om.

Men du, magnesium i det lucernet?

Återkommer om selenet och resten med, allt föll när du kom med de där värdena (men andas, det blir BÄTTRE med ditt lucern!)

*snubblar iväg för en ny djupdykning i Excel*
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Nu blev det roligt...

Kvoten är inte minsta lilla problem längre med ditt lucern. MEN, ska han ligga på 143 MJ måste jag peta i energi via något. Havre skulle vara ett av förstahandsvalet, men det ville du ju helst inte.

Så, vad vill du ge, önska fritt, det går med nästan vad som helst ;)
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Alexandra_W skrev:
Nu blev det roligt...

Kvoten är inte minsta lilla problem längre med ditt lucern. MEN, ska han ligga på 143 MJ måste jag peta i energi via något. Havre skulle vara ett av förstahandsvalet, men det ville du ju helst inte.

Så, vad vill du ge, önska fritt, det går med nästan vad som helst ;)
:bump: :bump: Vad KUL, billigt är det också, 3 kr kilot!
Visst KAN han få havre men helst bara i mindre mängder.
Betfor? Ger det Mj, han gillar det väääldigt mycket ;).

Ska bara lägga till att jag tycker han är liiite tunn just vid manken men förövrigt är han fin, kan gå upp lite men inte några mängder kilo inte. Han har inte varit igång så mycket sista månaderna men vi gör vårt bästa, tror att det tunna vid manken beror på det faktiskt, lite urfallen där.

Hellst vill jag att han ska få så grovfoder baserat som möjligt, MEN eftersom jag har tomt i foderkammaren står jag med möjligheten att köpa in vad som behövs redan i morgon.
I min lantmannahandel finns:
Lusern, jäst, sojaprotein, havre, korn, vetekli, ja rubbet kan dom nog fixa :) , du vet det där med VIP är bra...
Selen, fosfor, kalcium, biomag etc etc likaså
Jag har tyvärr inte hittat mg på mitt lusern men ska genast leta på nätet och se vad jag kan hitta.
I`LL BE BACK...
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Så, nu är jag tillbaka igen, har varit på Kvarnbys sida men inget Mg värde där, tyvärr :(
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Betfor har jag redan lagt in.. och olja.. men jag saknar fortfarande MJ.. Hästskrälle att inte vilja ha mer hösilage *mummel*

1 kilo havre .. För mycket?

Förslag med havre..

12 kg hösilage
2½ kg lucern
1 kg havre
½ kg betfor (torr vikt)
½ kg vetekli
2 dl olja

144 MJ
SRP/MJ 7,1

Mineralerna grubblar jag på, kalken är täckt med rååååge, och de andra ligger rejält under. Jag får återkomma om det, ska ta en cigarett och se om jag får nån snilleblixt. Det GÅR med biomag och fosforbalans, men det blir 5 resp 3 dosmått?

(Selen ska jag återkomma till efter cigaretten *s*)

Det blir ju rätt mycket 'pytsande' med den här varianten..
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Alexandra_W skrev:
Vad är det för adress dit förresten? *nyfniken*
Den är väääldigt svår...

http://www.kvarnbyfoder.se ;)

Olja är KANON, rekomenderades av vet. med tanke på hans lille mage.

1 kg havre ligger volymmässigt på ca 2 liter om jag inte har helt fel förmig, helst skulle jag vilja att han ligger runt hälften, men som sagt, JAG anpassar mig :D
 
Senast ändrad:
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

kristel skrev:
Den är väääldigt svår...

http://www.kvarnbyfoder.se ;)

Olja är KANON, rekomenderades av vet. med tanke på hans lille mage.

1 kg havre ligger volymmässigt på ca 2 liter om jag inte har helt fel förmig, helst skulle jag vilja att han ligger runt hälften, men som sagt, JAG anpassar mig :D

12 kg hösilage
2½ kg lucern
½ kg havre
½ kg vetekli
½ kg betfor (torr vikt)
3 dl olja

142 MJ
SRP/MJ 6,9

Sen är det mineralerna. 5½ mått fosforbalans och 3 mått biomag löser det. Men det känns hiskeligt att du ska behöva pulverdutta så? Hur känns det själv?

Selenet måste du som sagt lägga dit, han behöver om han väger 750 kg minst 1,5 mg/dag. Om du vill köpa nåt komb E-vitamin och selenpreparat på Odal eller ta ett samtal med vet och ge Tokosel 1 ggn/vecka kan du ju välja själv.

Kvarnbyfoder har något som heter Hippo-E som är E-vitamin, C-vitamin och selen. 30 gram sådant per dag täcker hans minimibehov av selen om han väger 750 kg.
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Själva fodret gillar jag, tycker det verkar vara en mycket välfungerande blandning för honom.

Duttet får jag väl stå ut med :D . Jag kan ju köra med dl mått :idea: , verkar mindre då.
I min "vildaste på en höft-period" fick han ju 2, 5 dl VITAFOR :eek: + 2 dl jäst *skäms*, så jag KAN dutta *Klappar mig på huvudet och känner mig duktig*
 
Sv: Kanonvärden eller katastrof?!?!

Alexandra_W skrev:
Selenet måste du som sagt lägga dit, han behöver om han väger 750 kg minst 1,5 mg/dag. Om du vill köpa nåt komb E-vitamin och selenpreparat på Odal eller ta ett samtal med vet och ge Tokosel 1 ggn/vecka kan du ju välja själv.

Kvarnbyfoder har något som heter Hippo-E som är E-vitamin, C-vitamin och selen. 30 gram sådant per dag täcker hans minimibehov av selen om han väger 750 kg.

Vilket borde bli billigast i längden?
Tokoselen 1 ggr vecka?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 613
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Fick nyss analysen mejlad till mig,men hur ska man räkna den? Vilket program är lättast att använda? Ska man fylla i efter kg...
Svar
16
· Visningar
1 016
Senast: Ackio
·
N
Foder & Strö Är detta ett bra hösilagefoder till hästar? Har fått papper av min leverantör på hans foderanalys men jag fattar ingenting av dessa...
Svar
8
· Visningar
1 588
Senast: CK
·
L
Foder & Strö Hej! Har gjort höanalys och fattar inte så mycket på det som står. Det står så här: Torrsubstans 84,5 % Råprotein 68...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp